2 Építs egyedi kalózhajót!

A most következő poszt egy kissé rendhagyó lesz, hiszen ilyen szimpla MOC-okat jellemzően nem szoktunk bemutatni az oldalon. Most azonban kivételt tettünk. A magyarázat egyszerű; mivel úgy határoztuk, hogy ezt a hónapot a LEGO Pirates frakciójának szenteljük, a sok-sok végigjátszás és történeti összefoglaló mellett ezzel a kis érdekességgel tovább színesítjük a vonatkozó kalózos kínálatot. (Egyébként, annyiban is szokatlan lesz ez az írás, hogy a képek és a szöveg ezúttal nem alkotnak 100%-ban összefüggő egységet, de ez nem fogja akadályozni a látottak és olvasottak együttes értelmezését.)

Jómagam nagy kedvelője vagyok a témának, igaz, közel sem birtoklok annyi készletet, mint amennyit szeretnék, de valójában helyhiány miatt nincs is lehetőségem sokkal több beszerzésére. Azonban, volt egy kalózhajó, ami nekem jó ideje nagyon-nagyon tetszett. Ez voltaképp nem is a Pirates hadihajója volt, hanem a társtéma Piratesof the CaribbeanBlack Pearl” (Fekete Gyöngy) nevű vitorlása. Hazánkban beszerezni szinte lehetetlen, vagy ha mégis felkerül egy-egy aukciós oldalra, akkor az ára jóval az ésszerűség határán túlra van belőve. Így eldöntöttem, hogy magam építek egy fekete vitorlást, ami igazából nem fog sok mindenben hasonlítani a 4184-es szettre, de ezt nem is bántam, mert számomra úgy is színvilág miatt volt kiemelten izgalmas ez a hajó. (Ugyanis még egy ilyen sötét színekben pompázó darabot nem találhatunk a kalózteknők között.)

A 4184-es "Black Pearl" kalózhajó
Forrás: Brickset.com


Az elhatározás megszületése után elkezdtem körülnézni, hogy milyen alkatrészekből épüljön meg a jövőbeni vitorlás.
A legkézenfekvőbb és legmegbízhatóbb forrásnak az eddigi tapasztalataim alapján a Bricklink oldalt tartottam, így ott kezdtem a kutakodást. Azon belül is csak a hazai „boltok” alkatrészkínálatát néztem, mivel a postázás külföldről extrém módon megdrágította volna a procedúrát. Két fontos szempontom volt: egyrészt olyan hely kellett, amiben kalózhajó építéshez szükséges alapalkatrészek találhatók, ezen kívül sok-sok fekete elemre volt a szükségem a tervem kivitelezéséhez. Végül, e két fontos feltételnek, kettő külön értékesítő tudott megfelelni – ami a postaköltség duplázódása miatt rossz hír volt – de a náluk tapasztalt korrekt árak miatt mégis ez lett a logikus lépés. (Bizonyos dolgokat kék és piros színekben vettem meg, mert vagy nem léteztek, vagy nem voltak elérhetők a kívánt árnyalatban, és egyébként sem szerettem volna 100%-ban koromfekete hajót.)
A másik kiindulási alap a 6271-es "Imperial Flagship" volt
Forrás: Brickset.com

Ahogy említettem, a „Fekete Gyöngy” elsősorban a színe miatt érdekelt, de volt egy másik vitorlás, ami a klasszikus formája és ideális mérete miatt került a látóterembe. Ez volt a 6271-es sorozatszámú „Imperial Flagship”. Be kell vallanom, sok-sok ötletet ebből a hajóból merítettem, ilyen volt pl. a vitorlák, árbocok elrendezése és a test nagysága is.
Jó lett volna előre számítógépen mindent megtervezni, de jómagam nem értek az efféle programokhoz (pl. LEGO Digital Designer), így csupán a netre feltöltött kalózhajó alkatrészlistákat tudtam tanulmányozni. Tehát, ezekből kellett előre kigondolnom, hogy kb. milyen elemekre is lesz szükségem az építkezéshez. Végül, a vásárolandó alkatrészek listáját úgy állítottam össze, hogy mindenből legyen bőven, persze főleg fekete elemekből. (Valójában kevés kivételtől eltekintve szinte mindent megrendeltem, ami a 6271-es elemlistáján található, csak éppen ahol lehetett a legsötétebb színben és mindenből bőséges ráhagyással is dolgoztam. Ami elsőre furcsa lehet, de igazából ez bölcs döntés volt, mint később kiderült.)
A vitorlák miatt nem különösebben aggódtam – én botor – mert gondoltam, majd legyártom azokat saját magam, házilag. Persze, ez nem ilyen egyszerű, erről majd kicsit később. A kötélzet kialakításához ideális lett volna az eredeti hajókhoz készített zsinórból egy rövid, egy méteres darab, de ezeket kb. ezer Ft körül hirdették, amit én erős túlzásnak éreztem. Így a városom méteráru boltjában vásároltam – egy kicsit vastagabb, de erős és tartós, – zsinórt, és vitorlaszövetet a hajóhoz pár forintért. Ez a két elem tehát nem eredeti a vitorlásomon, de minden más valódi LEGO-ból készült.

Az építkezést fotókkal nem tudom bemutatni, mivel állandó átalakítás után nyerte el mostani, végleges (?) formáját.
El kell ismerni, hogy nem egy bonyolult szerkezet, de az ötletadó 6271-nél végül tekintélyt parancsolóbb lett, hiszen, ennek pl. valódi tatja is készült kabinnal, illetve van egy plusz árboca, ami a kötélzet merevítésébe játszik szerepet, valamint alkatrészszámban is felülmúlja azt.


Ez a zászló Ninja-témából érkezett

Igazi ágyút csak egyet tudtam beszerezni, így azt találtam ki, hogy egy külön (fél)fedélzetet építek és az alá nem valódi ágyúcsöveket rejtek, hanem hengeres elemeket, amik a hat lőrés mögül kandikálhatnak elő. A fedélzet tetejére került egy igazi ágyú kerekekkel és forgózsámollyal kombinálva, ami technikailag valójában nem hiteles, de játszhatóság szempontjából – szerintem – kitűnő ötlet volt.

Összesen három figurát szereztem be, köztük azt a koromfekete darabot is, ami a hajóorr dísze lett; hasonlóan a 4184-es orr-ékéhez. (Ami a „Fekete Gyöngy” esetében egy női figura, de mivel fekete paróka nem volt a boltokban, így egy kopasz kisfickó lett az én díszítőelem.) A másik  két bábú mellé, kettő régebbi, – nem készlethez tartozó, „felesleges” – minifigurát tettem az elfekvő darabok közül. Így kapta meg a vitorlás a háromfős legénységét, az egy bennszülött túszát és az orrdekorációját. Az Islanders felsőtesttel büszkélkedő egyed „kapott” az egyik boltból, egy csónakot és egy valódi szigetlakós vitorlát is, ezekből lett meg az ő vízi járműve, ami szintén látható a képeken. (Ezekkel a kiegészítőkkel már bármikor könnyen kigondolható lehet egy komplett, játszható sztori is.)

  
 

A figurák és a felszerelés egy része: néhány kard és pisztoly még elférne a fedélzeten

A horgony és a mozgatásához szükséges elemek
A következő érdekesség a horgony volt, amiből nem sikerült kész darabot vásárolnom, így saját magam építettem egyet. Ráadásul ez felhúzható, leengedhető és rögzíthető lett pár Technic-elem és egy lánc bevetésével.

A kabinhoz lépcsősor vezet fel, a hídra pedig egy külön létra. A fülke ajtót sajnos nem kapott, – mert nem fért volna el – hanem csak két nyíláson lehet oda beugrani. A híd teteje azonban felhajtható lett, így belül is lehet „matatni”. Jelenleg még nincs berendezve, de a jövőben majd erről gondoskodok, valamilyen minimál bútorzat beépítésével. A felhasznált összes alkatrész száma egyébként kb. 400 elem körül lehetett.




A bemutatás vége felé pár szót a vitorlákról: A legnagyobb probléma, hogy kiszabásuk után sajnos nagyon könnyen felfeslik az oldaluk, ha nem teszünk ez ellen valamit. Előbb hő kezelni, majd végig kellett szegni az összeset. Annyit elárulhatok, hogy nem öt perces munka, ha történetesen nincs varrógéped, vagy hozzáértő ismerősöd. A végére már egészen jól belejöttem az efféle műveletekbe. Az elkészült szövetek lyukasztása szóba sem jöhetett, mivel hasonló feslésproblémával kellett volna szembenézi, így kis akasztókat varrtam rájuk. Tökéletesen bevált a dolog. Persze, nem lett olyan szép a végeredmény, mint az igazi LEGO vitorlák külseje, de szerintem összességében rendben van a látvány.


A kötélzet egy részlete és a vitorlák


Végül érdemes összevetni a kalózhajót két másik Pirates-hajóval: A 6285-ös Black Seas Barracuda”-nál kisebb, de a 6291-es „Armada Flagship”-nél jóval tekintélyesebb méretű lett a végeredmény. Az utóbbit tűzerőben és legénységben is felülmúlja, valamint - talán - kinézetben is méltó vetélytársa.

A 6285-ös és a fekete hajó
A 6291-es és az egyedi vitorlás

A hajók szemből...


... és hátulról

A 6291-es ilyen tűzerővel szemben esélytelen lenne egy csatában
Összességében elmondható, hogy nem volt túl nagy kihívás – a vitorlák kivételével – elkészíteni, de jó móka, egy teljesen saját elképzelések alapján épített egyedi kalózhajót összeállítani. Aki kedvet érez mindehhez, nyugodtan vágjon bele, viszonylag kedvező áron látványos eredményeket lehet elérni.


2 megjegyzés:

  1. Bár a saját gyártású vitorla nem olyan jó tartású, mint a gyári, de ad egy kis lepukkantság-érzést az össz-látványhoz, ami szerintem jót tesz egy ilyen komor hajónak. A Fekete Gyöngy többek közt a sterilitása miatt nem jött be nekem, és kicsinek is találtam. Gratulálok az alkotáshoz, és jó szépítgetést kívánok hozzá! Az Islanders kiegészítést és a kabin ablakozását külön értékelem :D

    Van egyébként valami oka, hogy különböző zászlókat raktál a két árbocra?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vitorla: Köszi, én is így érzem. :)

      Fekete Gyöngy: Valóban kisebb, mint lehetne, de valamiért nekem nagyon tetszik. Hozzáteszem, nem igazán emlékeztet a filmbeli eredetire, mert annak a vitorlái is szakadozottak voltak, meg más volt a hangulata.

      Az ablakozást félig a kényszer hozta, mert nem tudtam venni fekete ablakkereteket és akkor jutott eszembe, hogy így is jól mutathat a hajó fara hátulról. Persze, egy éles csatában a sok üveg nem lenne praktikus, de ettől most jótékonyan tekintsünk el. (Egyébként a képen elég karcosnak tűnik, az életben szabad szemmel nézve ez nem feltűnő. Én csak a képeken vettem észre, hogy ilyen.)

      Zászlók: Tudtam volna ugyanolyant tenni mindkét árbócra, de úgy gondoltam a legmagasabb pontra rakok csak arany színűt. Ne kérdezd miért, de így tetszett a legjobban. Azóta is így hagytam. Szóval, nincs különösebb oka, csak így alakult. :)

      Törlés