16 Hátoldali legózás: Basic 544

Forrás: Brickset.com
Akik régebb óta látogatják a blogunkat, jól tudhatják, hogy az egyik visszatérő témánk a "Basic" dobozok nézegetése a "Hátoldali legózás" sorozatunk keretében. Jómagam egyik "élharcosa" vagyok a szériának, hiszen nekem is az egyik kedvencem a régi Basic. Véleményem szerint itt biztosított legjobban a kreatív építés szabadsága, gyermekként számomra ez jelentette a csupa nagybetűs LEGÓZÁST.
Korábban megmutattam a LEGO 7+ gyűjteményem dobozait (744, 740, 735, 733, 725), most egy kicsit lejjebb lépünk, következzen a nyolcvanas évek elejéről egy kisebb készlet az 544-es "Basic Buliding Set 5+"!

Néhány adat a mai napra választottunkról: Elsősorban 5-12 (néhol 5-7) év közöttieknek szánta a cég, emiatt kevesebb speciális elem található benne, mint a korábban tárgyalt 7XX sorozatszámú nagyobb méretű testvéreiben. Az elemszáma 141 db (Brickset), a megjelenési éve 1981 volt. A viszonylag standard alkatrészek mellett van néhány ma már ritkábbnak számító darab is, és tartozik a szetthez egy aranyos kék kabátos minifigura is.

Ennyi bevezető után ideje megismerkednünk a készlet dobozával!

A viszonylag kis méretű doboz felső részén négy darab lehetőség található.

Elsősorban ez az oldal volt hivatott arra, hogy eladja a tartalmát


A házikó autóval és virágoskerttel a készlet szép színösszeállítású főmodellje. A 16 oldalas útmutató első oldalain is ehhez adnak instrukciókat. (Érdekesség, hogy nem komplett összeállítási leírást mellékeltek a készlethez, hanem inkább ötleteket, amiknek a megfigyelésével alkothatók meg a dobozon is látható modellek, valamint sok minden más is. Ugyanis, a leírás még további képeket is tartalmaz!)
A hajó is aranyosnak tűnik, a másik két jármű pedig a korszak alap építményeihez hasonló.

A doboztető felhajtása után ez a kép fogad

Ezek után vizsgáljuk meg a doboztető belső oldalának lehetőségeit is! 

A fedlap belső oldala

Egy repülőgép, egy piros madár, és újabb épületek (köztük egy benzinkút) fogadja az ide "látogatót". Tehát, számszerűleg újabb négy lehetőség található itt.

Az oldallapok:

Az egyik oldallap ezt a versenyautót mutatja - Akkoriban megszokott módon a minifigura nem fér bele

A két szemközti oldalfal tartalma: Egy repülőtér egy kisgéppel és irányítótoronnyal, vele szemben egy tetőtér beépítéses ház kapott helyet. Szerintem a rendelkezésre álló kockákat tekintve mindkét végeredmény aranyosnak mondható. (Persze, nem olyan részletgazdagok, mint a mai hasonló építmények, de nem szabad elfeledni, hogy ez még semmi speciális kockákat nem tartalmazott. Játszani pedig így is lehetett velük.)


Ide nem került újabb alternatíva, csak tájékoztató feliratok

A hátoldal újabb négy lehetőséget ajánl. Kedves ötlet, hogy néhány kockából mennyire felismerhető állatkákat lehet összeállítani.

A hátoldal

Mindösszesen a dobozon 15 db alternatíva található, de mellette az útmutató is nyújt további modelleket, sőt, a lendkerekes motorizációhoz is ad további ötleteket.
Nem azt állítom, hogy felülmúlhatatlan részletgazdagságú bármelyik is közöttük, de akik a nyolcvanas években kezdtek el legózni, szerintem megdobban a szívük ezeknek a képeknek a láttán, mert szép emlékeket idézhet fel az 544-es doboza. (Jómagam csak 1-2 hónapja jutottam hozzá, elsősorban a doboz miatt licitáltam rá, és nem bántam meg a vételt. Jó kis múltidéző, ötletes és kedves készlet a születési évemből.)

Ez a sarok már egy kicsit megviseltebb, de ettől eltekintve remek egészségnek örvend a dobozka és a kockák is

Féloldalasan

A kicsúsztatható papírtálca és a kartondoboz külseje

Ez a kicsi doboz alaposan tele van pakolva építőelemekkel

Néhány kérdés a végére:

- Nektek megvan valamelyik példány az egykori 5+ Basic készletek közül? Ha igen, melyik, és miért szeretitek ezt a témát?
- Milyen gyakran kerülnek elő manapság ezek a szettek? Már csak a nosztalgia miatt őrzitek őket, vagy használjátok mindennapos építkezésre is?


16 megjegyzés:

  1. Na kérem, ez könnyet csal a szemembe! :-) Nekem ez volt az első készletem, csillió órát játszottam vele...
    Sajnos már nincs meg minden része, lehet, hogy BL-en megveszem a hiányzókat. A doboza és papírja is elveszett az idők során.
    Kezdőkészletnek ideális volt, nem voltak benne túl apró darabok, az ajtó, 3 ablak, 2 kerék pedig végtelen kis ötlethez volt alkalmas.
    Több Basic-et nem kaptam, a Town sorozat lett a fő csapásirány. Ez után a 6678, 4015, 6362 gyöngyszemek következtek. Aggghhh, régi szép idők :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia MZoli!

      Örülök, h sikerült felidézni ezzel a készlettel a régi szép emlékeket, már megérte lefotózni és feltenni. Amúgy is ritkán foglalkoznak még külföldi oldalak is ezekkel a régi Basic-ekkel, így legalább lehet velük találkozni.
      A doboza nagyon aranyos - nem túlméretes, de mégis szép - építeni mondjuk nem sokat fogok belőle, de azért szép darabja a kis gyűjteményemnek. (2 db virágszirom eltérő színű, azokat majd még pótolom, ha tudom. De egyébként hibátlan, hiánytalan.)

      Nekem is annó a korabeli Town-ból voltak inkább, de azok közül is csak a kicsi készletek, pedig a Basic mindig is tetszett, de csak 1 db volt gyerekként.

      Üdv!

      Törlés
    2. Town nálam is inkább kis darabokat jelentett, posta, autószerelő és tűzoltóság kivételével. Szerintem sok közös darabunk van akkor :-)

      Pár hónapja mindent megépítettem, a hiányzó darabok 99%-át beszereztem. Jelenleg ez a leltár: http://brickset.com/sets/ownedby-mzoli

      Törlés
    3. Szia!

      Szerintem valamivel Te idősebb lehetsz, mint én, hiszen nekem inkább a 90-es évek első 3 évéből voltak gyerekkori LEGO-k. (A rendszerváltás előtt LEGO-t sem sokat láttam, max. az oviban.) Mindössze ennyi az "átfedés" a Tiéddel: 544 (nyilván :-D ), 8842, 31009 (erről írás is van az oldalon). De mindegyik újkori szerzemény, egyik sem régiség nálam.

      Egyébként, nagyon szép gyűjtemény, grat hozzá!

      Törlés
    4. Köszönöm, bár a régiek apuék érdeme :-) A Games, Creator, Technic és Model Team szettek pedig friss beszerzések.

      A Creator házakat azért vettem, hogy kiegészítsem a Town járműveket, legyen egy "kisváros". A gyerekek (5 és 2) imádják, pláne mikor néha átépítek egy házat B vagy C modellre.

      A Technic és Model Team pedig az régi összerakási útmutatók utolsó oldalain és éves katalógusokban látható készletekre történő gyerekkori nyálcsorgatás felnőttkori beteljesedése :-))

      Szívesen venném ha végignézhetném az összes bloggazda brickset leltárját! ;-)

      Törlés
    5. Szia MZoli!

      Nálam csak a legkisebb Town szettek (valamint a legkisebb Pirates, Basic, Castle, Space) származik gyerekkorból a többi az elmúlt 3 év "termése". De nagyjából már teljesnek érzem a gyűjteményt, egy Technicet szeretnék már csak nagyon megszerezni (8485), de az is folyamatban van. (Igaz, a legdrágább is ez lesz az összes között.) Aztán, ezután már csak akkor veszek, szerzek ezt-azt, ha nagyon megtetszik valamiért.

      Mivel kérted, linkelem a Brickset leltárt is:
      http://brickset.com/sets/ownedby-backdraft

      Feldobva a gondolatot, engem is érdekelne a "kollégák" hasonló Brickset leltárlistája, már ha el van készítve!

      Üdv!

      Törlés
    6. Sziasztok!

      Úgy látom, nagyjából egy korosztály vagyunk, bár nekem a legtöbb gyerekkori készlet a 80-as évek közepéről-végéről volt. Ennek ellenére elég sok olyan szettet láttam a gyűjteményetekben, ami nekem is megvan.
      Régen főleg a Town-Space vonal ment nálunk, de volt néhány Technic is. Pár éve, mikor újrakezdtem a régi szettek ráncbaszedésével indult a dolog, majd a Bricklinkről megvettem a teljes Arctic Action sorozatot (én írtam a Kockagyárra anno a tesztet is).
      Azóta ide jutottam:
      http://brickset.com/sets/ownedby-Legomano80

      Törlés
    7. Szia!

      Ez igen, nagyon szép gyűjtemény... Nem kevés időt és pénzt áldozhattál rá, amíg összejött! Főleg az Advanced Models és Technic rész tetszik nekem...

      Az említett cikket ("Négy évszak: tél, tél, tél, tél...") legalább fél tucatszor olvastam már a Kockagyáron. Ez volt rám a legnagyobb hatással, amit eddig LEGO témakörben olvastam. Gratula hozzá, kitűnő írás, a képek pedig csodásak! (Emiatt használom ezt az avatart is itt. Meg főleg ennek hatására gyűjtöttem össze a négy készletből 3-at. A 4-diket pedig saját elemekből sikerült csak összerakni, mert nem nagyon bukkan fel hazai oldalakon sajnos.)

      Üdv!

      Törlés
    8. Szia!

      Zoli T:
      Örülök, hogy tetszett az a teszt! Az volt az első írásom, mert úgy gondoltam, hogy egy ilyen ritka sorozatról érdemes megemlékezni. Nekem gyerekkorom óta vágyam volt megszerezni, és pár éve sikerült is. Ha a bázis érdekel, akkor most van egy eladó a retrotoys.hu oldalon, csak a két matrica nincs meg hozzá, de ha nagyon kell, akkor azt lehet nyomtatni (a jel, mint látom, már megvan).
      A gyűjtemény a barátnőmmel közös, ő vette az összes Fabulandot, gyűjthető minifigeket, karácsonyi falut és a nagy épületeket (kastély, pet shop), a VW-t pedig én vettem még régen karácsonyra neki. Én a Technic-et gyűjtöm főleg, de ha valami más tetszik, akkor azt is megveszem. Egyik-másik szetthez pofátlanul olcsón jutottam (volt, hogy 3 nagy technicet vettem 30k-ért csomagban), de a többinél is kivárom, hogy találjak jó áron eladót valamelyik boltban.
      Nekem a Model Team nagyon tetszene, de azt elég drága lenne megvenni és a Creator házak is jók, de mostanában húzós árban vannak. Jó lenne régi Town cuccokat is venni, ami a Ti leltáraitokban is van, de mindent egyszerre nem lehet.

      mzoli:
      Neked is köszi! Valóban, az Arcticra és a Körhintára azonnal lecsaptam :) Bár az Arcticnál kivártam, míg olcsón beszerezhető az első két darab. Két hete Billundban már kint volt a többi is, de azok ott nagyon drágák voltak, nem érte meg hazahozni. Volt Benny űrhajója is, de az is 900 korona volt, ami 36k. Itthon lesz az 30 alatt is...

      Törlés
    9. Ha már szóba került a 8680-as: ma tettek fel egy 3in1 csomagot, érdemes megnézni:
      http://olx.hu/hirdetes/lego-technic-pneumatic-keszletek-ID2gBOx.html#af18fa99f8

      Törlés
    10. Szia! Ez tényleg nagyon jó vételnek tűnik, erősen gondolkodok rajta, de igazából megpróbálom visszafogni magam, mert most egy nagyobb projekt (8485) van folyamatban... Ha fél éve láttam volna, nem is haboznék, de most lehet, h kihagyom. Pedig szép lenne egyben a 4 db.... Csábító. :)
      Üdv!

      Törlés
  2. Zoli T:
    A Te leltárad igazi vegyesfelvágott. Újra igazolásra került, hogy aki igazán szeret legózni, az bizony eljátszik a Basic-kel és a Technic-kel is. :-) A számomra irigylésre méltő készletek: 8880, 8480.

    Legomano80:
    Tetszik a Te leltárad is, a bájos Fabulandtól a profi Advanced-ig. Kedvenc a 8258 és a 6392.
    Gondolom az idei Arctic sorozat és Fairground Mixer a megjelenés napján már megvolt :-))

    További leltárak? Senki többet? :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én még csak elkezdtem leltárazni. A 20-25%-ánál tartok. Majd egyszercsak meglesz :) Addig is, csak ismétlési jelleggel: Legoland, Homemaker, Classic ez+az, Space-szel az élen, némi Castle és Pirates, Town az minimális, Fabuland, Paradisa, Technic (bütykös és új vegyesen, de 1990-2005 között nem annyira), némi western, SW erősen szűrve, PotC, Hobbit, LotR, Superheroes, Friends, Disney, Lone Ranger, Advanced (Modulars, UCS, mittudoménmi) stb.

      Arctic pl. teljesen kimaradt, meg még jópár egyéb is. Most Legoland, Homemaker, C.Space, Forestmen és Expert Builder téren keresgetek szép gyűjteményeket, főleg távolföldileg.

      mzoli:
      mentsd meg az Ezmiez? poszt böcsületét, írd be a teljes készletszámot, ne maradjon meg a HM-cím magnak :)

      Törlés
  3. Sziasztok!

    Először is én is a leltárral kezdeném:
    http://brickset.com/sets/ownedby-Anak
    Ebben a leltárban a család több tagjának készletlistáját őrzöm (unokahúgaim duplói, húgom egykori Paradisa legói, sógorom néhány kastélyos legója), illetve IRL néhány készlet nálam van hagyva megőrzésre is (húgom egykori Paradisa legói, sógorom néhány kastélyos legója).

    Ez meg itt a wanted listem:
    http://brickset.com/sets/wantedby-Anak
    Én itt tartom nyilván azokat a készleteket, amelyek valaha is megfordultak a birtokomban, de időközben eladtam őket vagy amik esetlegesen eltűntek. Amiket eladtam azok többségét már megbántam, mert rájöttem, hogy a hozzájuk fűződő érzelmi töltet többet ért, mint az értük kapott forint(castle, pirates, indiana jones, western)
    A lista azért tartalmaz ténylegesen olyat is, amit tervezek beszerezni (leginkább 2014, 2015-ből).

    Hogy a bejegyzéshez érdemben is hozzászóljak ez utóbbi listában van 2 BASIC készlet is. A nagyobbik -ami egyszerre fut 540 illetve 547 szám alatt- volt az egyik legelső készletünk. Imádtuk. A szélső sárga épületnek mindig kerti pottyantós volt a rendeltetése, bár kémény is volt rajta... Sajnos ez a készlet egy költözés alkalmával elkallódott. Azóta is bánkódom miatta. Az 510-es jelűnek is csak a 80%-a van meg tudomásom szerint. Ezekben én a legjobban a jóféle tető, ablak és ajtóelemeket kedveltem és hogy tényleg mindent meg lehetett belőlük építeni. Ja igen a 730-as jelű meg a sógoromé, de én őrzöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anak!
      Nagyon szuper az "owned" listád, nagy grat a családnak és Neked! :)

      A "wanted" listádon is sok kis és nagy csoda található. Tényleg kár volt ezeket eladni, mert a pénz elment gondolom, míg a készletek egyre nehezebben pótolhatók. Főleg a régiek. (Két átfedés itt is van az én saját listámmal.)

      Az 540 ill. 547-esért tényleg nagy kár. Szupernek tűnik a képek alapján.

      A 730 pedig nekem pont rajta van a vágyottak listáján. Érdekes módon hazánkban meglehetősen ritkán bukkan csak fel, a kisebb és nagyobb testvérei (720, 740) sokkal gyakoribb. (Azok meg is vannak nekem is. Van amiről írtam is már ide.)

      Üdv!

      Törlés
  4. A 730-as bár nem az enyém, egy apró kis élményem kapcsolódik hozzá. Sógorom adta nekem át elemeire szétkapott állapotban. Nem tudta megmondani, hogy mely készlet az, leírása sem volt hozzá. Próbáltam egy jellegzetes elemet keresni a kupacban (egy sárga elem fekete vonalakkal lett a befutó), ami alapján be tudom azonosítani a halmot. Ez után a netről megszerzett építési útmutatóval már viszonylag egyszerű volt összerakni. A trükk az volt, hogyan építsem meg bizonyos elemek hiányában, de sikerült.

    VálaszTörlés