12 A LEGO Model Team története - Előzmények és alapok (1. rész)

Model Team

… sokaknak erről a két szóról a dán építőjáték egyik legemlékezetesebb, legszebb és legvágyottabb szériája jut rögtön eszébe. Idén másfél évtizede, hogy a LEGO kiadta az utolsó, új járművét a Model Team-sorozatban, azonban az eltelt hosszú idő ellenére is sokakban élénken él még a márkanév.

A következő négy részes poszt-sorozatunkban ennek a történetnek járunk utána. Előbb bemutatjuk az előzményeket és alaposan megismerjük az egyes készleteket, majd végül az utódokra is rápillantunk. (Az írás során végig törekedtem az objektív leírásra, de néhány személyes megjegyzés, vagy gondolat óhatatlanul a poszt része lett. Remélem, ez nem lesz nagyon zavaró senki számára.)


Hobby Set (1975-1978)

Forrás: Brickset.com

A LEGO 1975-ben egy új témát indított, amit ma „Hobby Set” néven ismerünk. A témába tartozó játékok a korszak többi hasonló termékével összevetve, azoknál nagyobbak valamint részletgazdagabbak, és jellemzően egy-egy valóban létező tárgy kockásított változatainak voltak. A mindössze négy esztendőt, és nyolc készletet megélt széria legkisebb elemszámú darabja egy Norton típusú motorbiciklit (393) ábrázolt, és mindössze 133 darab kockából készült. A legnagyobb – még ma is impozáns – 973 elemből összeállított hadihajó, a USS Constellation (398) volt. A korabeli katalógusok tanúsága szerint apukák és fiaik kedvence lehetett az 1978-ig élő Hobby Set téma.

Forrás: Brickset.com

Jómagam, csak a második legnagyobbat, (a 438 darabból álló) 396-os sorozatszámú Thatcher Perkins gőzmozdonyt ismerem közülük alaposabban, ugyanis, birtokoltam korábban egy ennek nyomán készült másolatot. Annak ellenére, hogy szinte csak alapkockákból építkezett, nagyon szépen hozta a minta formavilágát, impozáns mérete miatt pedig bármelyik helyiség dísze lehetett.

A szép dobozokba csomagolt Hobby Set készleteket 9 éveseknek, illetve idősebbeknek ajánlották. Manapság már meglehetősen ritkák és drágák, főleg, ha dobozzal és jó állapotú útmutatóval szeretnénk közülük beszerezni egy-egy példányt. Mivel, többnyire csak alapelemekből épültek fel (kivételt képeznek a kerekek és az átlátszó darabok), viszonylag egyszerűen el lehet „házilag” is készíteni a saját kis replikáinkat. Természetesen, egy igazi gyűjtő nem elégszik meg az ilyen utángyártott verziókkal, ők az eredetit szeretnék beszerezni, de ahogy korábban is írtam, ezt napjainkban – főleg hazánkban – egyre nehezebb kivitelezni.

A 398-as "USS Constellation" újra megjelenhetett 2003-ban 10021-es szám alatt
Forrás: Brickset.com

Mindenesetre, a téma 1978-as lezárását követően még egy alkalommal tért vissza a LEGO a Hobby Set-hez, mégpedig 2003-ban, amikor a legnagyobb, és talán legszebb USS Constellation-t ismét kiadták 10021-es sorozatszám alatt. (Így összesen kilenc darabból áll ma a széria.)

(A fenti képek forrása a Brickset.com oldal: 391, 395)


A Model Team születése


A legelső három szett a korabeli katalógusban -
A szintén '86-os születési Technic figura is fantasztikusnak
látja emiatt a helyzetet
Nyolc esztendővel a Hobby Set téma kifutása után, a  LEGO úgy döntött, hogy ideje visszatérni a minél valóságosabb kinézetű modellekhez, és ezért 1986-ban létrehozták „Model Team” témát. A kiadott készletek kivétel nélkül valamilyen járművet ábrázoltak, és mindig rendelkeztek néhány alapvető funkcióval is. (Pl. kormányzás, forgó légcsavarok, stb.) (A LEGO minifigurával jellemzően nem kompatíbilis a sorozat, hiszen a részletgazdagsághoz általában szükség volt nagyobb „alkotófelületre”. Egyébként, bizonyos esetekben még egymáshoz viszonyítva sem méretarányosak.) Mivel a hangsúly mindig a megjelenésen volt, a funkcionalitás csak huszadrangú szerepet töltött be. (Igaz, néhány technikai alkatrészt szinte mindegyik Model Team (MT) készlet felhasznált, de csak ennyi a hasonlóság a korabeli studos Technic szettekkel.) A megjelenés tovább finomodhatott a Hobby Set-ekhez képest, hiszen, az eltelt években rengeteg új alkatrészt terveztek, amelyekkel már sokkal jobban törekedhettek a vizuális realizmusra. Kezdetben még meglehetősen sok volt a standard alkatrész – főleg az első időkben – ám később rájöttek, hogy pl. krómozott elemekkel, vagy egyedi kerekekkel, szélvédőkkel jobban tudják sugalmazni a prémium kategóriát, és sokkal nehezebb lesz a járgányok lemásolása is.



Egy – azóta széleskörűen elterjedt – kerék nevében is őrzi a sorozatot, ez a Model Team Wheel. (Azonban, szinte kezdetektől jellemző volt, hogy nem csak a széria járművei „kaphattak” Model Team kerekeket, hanem már a korszak Technic készleteiben is nagy számban felbukkanhattak. Sőt, még ma is megtalálható – néhány új szettben (Pl. Star Wars) – ez a régi, 1986-os felni. Emiatt, ez a típusú alkatrész egyáltalán nem is számít ritkaságnak.)


A Hobby Set játékok ismertetőjegye volt, hogy mindig valamilyen, valóban létezett ember alkotta tárgyról kapták a nevüket. A Model Team esetében ez másként volt. Egyetlen alkalommal sem rendeltek a termékekhez valódi márkát, amit mintának tekintettek a tervezésükkor, hanem inkább egyedi fantázianeveket adtak a szetteknek. (pl. Magic Flash)
A MT jellemzője még a matrica. Ezekkel az a probléma, hogy bizonyos idő után hajlamosak leperegni az eredeti kockákról. (Nekem jelenleg öt MT LEGO van a birtokomban, de sajnos már mindnél jelentkezett ez a matrica-probléma kisebb-nagyobb mértékben.)


A korabeli reklámanyag egy szép fotója az 5591-esről

A teljes sorozat összesen 15 készletet élt meg 1999-ig, ami mellé még jön egy 16. is, ami valójában az egyik korábbi termék újrakiadása volt 2004-ben. A tíz éve megjelent 10151-es, valamint egy Shell-promócióban kiadott termék (2556) kivételével az összes készlet az 55XX sorozatszámot kapta.


A fenti képeken látható 5571-es, illetve az 5563-as,
amik napjainkban a legdrágábban megvásárolható Model Team LEGO-k

A kevés kiadott szett miatt elvileg megvalósítható cél lehet mindegyik beszerzése és ezzel a teljes Model Team-széria birtoklása, ám ez közel sem olyan egyszerű feladat. Ugyanis, egyrészt ez egy viszonylag ritka, ezért nehezen hozzáférhető téma, másrészt – néhány esetben látni fogjuk – iszonyatos ára van egynéhány modellnek. Magyarul, nem olcsó mulatság ennek a 16 példánynak gyűjtői állapotban való megvásárlása.


A sorozatunk első része ezzel véget ért.
A folytatásban ha kedvetek van,  közelebbről megismerhetitek az első nyolc készletet, tartsatok velünk akkor is!


Az írás során felhasznált legfontosabb információforrások:
  • Útmutatók és katalógusok: Worldbricks.com
    (A katalógus oldalakról készült képeket előbb kimásoltam a pdf-ekből, majd körbevágtam azokat, ezért nincs hozzájuk konkrét forrás megjelölés!)
  • Képek: Brickset.com, Brickshelf.com

12 megjegyzés:

  1. Régen minden jobb volt. Közhelyesen hangzik, de ha a katalógusképekről beszélünk, itt most hatványozottan igaz. Egyszerűen gyönyörűen voltak megszerkesztve ezek a termékajánlók. Jó beállítások, pazar háttérgrafika néhol tereptárgy igénybevétele, majd fotómontázs (5591). Nem is beszélve arról, hogy nem csak úgy odahányták a készletszámot és a termék nevét (ahogy manapság szokás), hanem volt hely és igény néhány rövid szösszenet hozzáfűzésére.
    Egyszóval nagyon ízléses és igényes reklámanyagot adtak ki a kezükből az egykori jómunkásemberek. Nagyon-nagyon-nagyon hívogatóak tudtak lenni ezáltal ezek a készletek.
    Mindig csorgott utánuk a nyálam, amikor kölyökként a kiadványokat lapozgattam, persze se nekem, se az eleimnek nem volt rá anyagi kerete akkoriban (ahogy a legtöbbeknek).
    Talán a Creator Expert sorozat keretein belül felbukkanhat néhány hasonló jóság a jövőben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anak!

      Szerintem is sokkal szebbek ezek a régi katalógusoldalak, mint a maiak. Valahogy úgy tűnik, mintha nagyobb szeretettel készítették volna azokat, nem pedig csak a terméket szerették volna eladni velük.
      A Model Team nekem is csak vágyálom volt gyerekként, azóta az olcsóbb - és könnyen hozzáférhető - darabokat beszereztem. Még van 1-2 darab, aminek örülnék, de az összes megszerzése nekem sem célom, már csak az anyagikak miatt sem.
      Egyébként, szép sorozat, ahogy írtam is "szépemlékű", ami főleg az említett katalógusok miatt maradt meg sokunkban. (Gondolom, kevesen engedhették meg akkoriban hazánkban, hogy ezeket megvegyék. Mint ahogy ma sem "flagship" LEGO-kat vesz a legtöbb szülő leggyakrabban.)
      A Creator Expert valóban lehetne ez az irány, de ott - tudtommal - eddig csak a TGV jelent csak meg, de reméljük, hamarosan bővül a sorozat! Üdv!

      Törlés
    2. Én is így látom.És ez nem csak a Lego játékokra volt igaz,hanem minden egyéb más korabeli márkás játéknál így volt.A 90-es évek közepéig fantasztikus katalógusok és kiadványokat adtak ki az akciófiguráktól a matchboxokig mindenhez.Néhány reklám fotó kedvéért képesek voltak több négyzetméternyi diorámát építeni.De még a mai szemmel egyszerűnek tűnő fotómontázsok és retusálások is nagyon vonzónak mutatták az adott játékot. Ma már jó ha véletlenül odabiggyesztenek valami gyenge, számítógépes retusált háteret.

      Törlés
    3. Hát igen, én is valahogy sokkal nagyobb izgalommal forgatok egy-egy régi - addig nem látott - katalógust, mint akár a vadi újat, amit még soha nem láttam. Mondjuk, szerintem az is sokat dobott régen az összképen, hogy nem csak szürke alaplapok voltak, hanem különböző természeti adottságoknak megfelelők, pl. zöldek, úttal, stb. Mondjuk, ami nekem a legjobban tetszett a régiekből, azok a Space életképek, főleg 1988-1994 között kb.

      De hogy a témához is hozzászóljak, Nektek mik a személyes élmények, vélemények a "Model Team" LEGO-val kapcsolatban, vagy az általam elődnek tekintett "Hobby Set"-ekkel kapcsolatban?

      Üdv!

      Törlés
    4. Nos, ismét egy igényes cikk, ráadásul az egyik kedvenc témámról. :) Az elődök bemutatása kifejezetten érdekesre sikerült, és a kék mozdony szerintem ma is megállná a helyét bármely gyűjteményben. Már alig várom a folytatást!

      Személyes élményem elég sok van a témával kapcsolatban, mivel akkor jött ki Mo-on a sorozat, amikor gyerekkorom gondtalan időszakát éltem, és persze a többi hasonló korú lurkóval álmodoztam a katalógusban fellelt jobbnál jobb készletek beszerzéséről. Az 5580 fehér csőrös kamion volt a legvágyottabb mind közül, és hosszas könyörgés után megkaptam '92 Karácsonyra, ma is ez a kedvenc darabom. Rá következő évben érkezett még az 5550, mely szintén határterhelést jelentett szüleim pénztárcájának, ma is hálás vagyok nekik érte, hogy bevállalták. A többit már dolgozó felnőttként tudtam csak beszerezni. De ma is emlékszem, hogy láttam az 5590 helikopterszállítót Hajdúszoboszlón vitrinben kiállítva, és jó sokáig bámultam, de persze soha nem kaptam meg ajándékként. :)

      Törlés
    5. Én is imádtam a 90-es évek katalógusait. Vérprofin meg voltak csinálva a fotók, a környezeti elemek, a bevilágítás (néhol frankón napfénynek érződik - talán az is - a szettekre eső fény), a vízfelületekről nem is beszélve. Hetekig kerestem, de sajnos semmilyen 'behind the scenes' videót vagy cikket nem találtam abból a korszakból.

      Törlés
  2. Én először egy német gyerekmagazinban láttam meg egy egész oldalas reklám képben az 5580-ast.Nagy hatással volt rám ez Grand Canyonos hátérkép de először nem tudtam mi ez,se száma nem volt kiírva se figura hozzá.Próbálkoztam a megépítésével de 6 pötty széles szélvédőm és ilyen kerekeim nem voltak.A meglévő Lego katalógusaimban sose láttam (86-os katalógusom pont nem volt) ,90-ben kaptam az utolsó készletem,(mert már nagy gyerek lettem,azóta se fejlődtem tovább :) Aztán az internetről tudtam meg hogy mi volt ez.Érdekes hogy 1986 után a Lego 4 évig jegelte a dolgot és csak 90-ben adták ki a következő darabot.
    Mi lehetett ennek a 3 év kihagyásnak az oka?
    A véleményem, hogy a mai napig az egyik legjobb vonal.A Model Team-okban az van amit a Technicekből mindig hiányoltam,a külső kidolgozás. A Lego azóta se tudta felül múlni.A Creator között van néhány jó darab,de valahogy nem az igazi.És Ráadásul a (tálalásuk) meg sem közelíti a Model Team vonal bemutatásait és doboz képeit.
    A Hobby szettek is nagyon jók. Gondolom a 70-es években csúcs kategória lehetett, mai napig megállják a helyüket.

    VálaszTörlés
  3. Lerágott csont a régi és új készletek, dobozok összevetése, azért ez egy kicsit pszichológia is.
    Egy biztos, a Model Team széria az egyik legexkluzívabb és legjobb az összes között, részemről legalább is.
    Anno nagyon elgondolkodtam, hogy nekiállok a gyűjtésüknek, de annyira minimális az elérhető készletek száma és azok minősége, hogy úgy döntöttem, hogy parkolópályára teszem a projektet egy időre.
    Remélem itt a blogon sikerül hamarosan belefutnom némi végigjátszásba :-)

    VálaszTörlés
  4. A 86 és 90 közti három éves kihagyásról én sem találtam semmi konkrét adatot. Talán azzal tudnám indokolni, hogy akkoriban sokkal kevesebb készletet adott ki a LEGO, mint manapság, és ezért jobban hagyták "kifutni" a meglévő szetteket. Az után sem jelent meg minden évben termék a témában, ráadásul, sokszor csak 1-1 db évente. Szerintem ez azzal is indokolható, hogy elsősorban talán - kicsiknek, vagy nagyoknak való - gyűjteménybe szánták őket, de semmiképpen nem "tucattermék"-nek voltak kikiálltva, ennek megfelelően az áruk sem volt alacsony. Nálunk pl. emlékeim szerint nem is volt a boltban. (Kisvárosban csak egy játékbolt volt LEGO-val - ez ma is így van.) Csak katalógusban láttam én is őket.

    A Creator vonalon tényleg van néhány példány, ami simán elmenne MT-nek is, erre majd a 4. részben szeretnék kicsit kitérni.

    Mindenesetre a téma hamarosan folytatódik, reméljük ott is megosztjátok velünk az élményeket, véleményeket! Üdv!

    VálaszTörlés
  5. A 3 év kihagyásról amit én tudok: 1986-ban az USA-ban jelent meg legelőször a 3 készlet (és talán még egy-két helyen) mintegy teszt képpen, hogy van-e rá igény, illetve azzal a nem titkolt céllal, hogy a LEGO minőségi játékok kiadásával növelje részesedését az amerikai piacon. Nem véletlenül 3, az amerikaiak számára kedves témát mintáznak elsőként (csőrös kamion, jeep utánzat, indy car versenyautó). Az eladások kedvezően alakultak, és ezért 1990-ben világszerte újraindították a sorozatot, új doboz design-nal (ebből emiatt van kétféle a korai termékeknél), és szélesebb termékpalettával: ekkor jelent meg a helikopterszállító készlet, mely már európai típusú vontatót kapott, nem véletlenül. A sorozat csúcsmodelljének számító 5571-es viszont ismét egy olyan termék lett, mely az amerikai szemnek nagyon kedves, a többieknek meg kuriózum.

    A dobozok kialakítása tényleg lerágott csont, sokkal igényesebb volt régen ez nem vitás, de sokkal drágább is (marketing anyagok, készlet továbbgondolása, több anyag felhasználása), tehát lehet nosztalgiázni, de sosem fog visszajönni, mert ma már mindent a költség/bevétel oldal vezérel, a LEGO-nál is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Interceptor!

      Ez nagyon hasznos kiegészítő volt, köszönjük! A különböző színű és eltérő LOGO-val díszetett dobozokról lesz szó a következő részben, de a többiről nem, mert nem tudtam róla. Akkor ezek szerint az USA volt a tesztterep. (Sajnos, az általam ismert oldalokon nem volt erről leírás, de jó, hogy a kommenteket olvasva még több infóhoz juthat az érdeklődő.)
      Dobozokról: Azért, a LEGO beláthatná, hogy régen mennyivel jobban eladták azok a csomagolóanyagok a készleteket. Pl. ma az útmutatókon nem spórolnak, de az ilyen dolgokon igen. Sokszor a dobozolt készlet súlyának majdnem fele csak az útmutató, ami azért gondolom sokkal drágább, mint a régi egyszerűbb kivitelőek, amikben nem kellett minden darabocskához külön képet rajzolni. Pl. amit itt pluszban ráfordítanak azt szerintem a dobozoktól veszik el. Pedig mennyire jó volt régen bekukkantani a felhajtható doboztetők alá, és megvizsgálni mi mindent rejt a doboz magában... Tudom, felesleges sirám, meg miért is foglalkoznának ezzel, mikor így is megy a szekér, de azért fáj az ember szíve, amikor régi dobozokról nézegeti a képeket a neten.
      Üdv!

      Törlés
    2. Szia Zoli,

      egyetértek abban, hogy a katalógusok kapcsán meg a ló tulsó oldalára estek át, még akkor is, ha ezek már mind újrahasznosított papírból készülnek, és az alternatív modellhez nem adnak ki papír alapút. Egyéb LEGO fórumokon is megy a vita arról, hogy túl egyszerűek (ezáltal túl hosszúak) lettek a LEGO építési útmutatók, amivel én teljes mértékben egyet értek: sokkal izgalmasabbak voltak a régiek, ahol sok-sok elemet kellett beépíteni egy lépésben nem is annyira egyértelmű helyekre. :) Viszont a hozzáértők szerint erre a korosztály-nyitás miatt volt szükség pl a Technicben. Gondoljunk csak bele, hogy egy 11-12 éves gyerek számára is ajánlott a motoros exkavátor a vagy a legutóbbi önjáró daru (és egyik sem könnyű készlet), és míg a studos készleteknél az építés közben elkövetett hibák viszonylag könnyen orvosolhatóak voltak, addig a studless építésnél gyakorlatilag a teljes készlet visszabontásának szükségessége is előállhat.

      Még egy anekdota, amit olvastam anno: a 8880 és 8840 megjelenésekor állítólag a LEGO felé sok panasz érkezett amiatt, hogy az ajánlott korosztályba tartozó gyerekek nem voltak képesek tökéletesen összerakni őket, vagy szülői segítség kellett hozzá (ezt amúgy el is hiszen, a 8840 összeépítése még a felnőttek közül sem megy mindenkinek hibátlanra). Lehet, hogy ezek a készletek, párosítva az ultrarövid és nehéz utmutatókkal elérték az adott korosztály képességének határát.

      És ami a régi dobozt illetei: nálam senki nem sírja vissza jobban őket. Emlékszem, hogy amikor a 8868-at kaptam, akkor Karácsony előtt órákig nézegettem a felhajtott doboz tartalmát, anélkül, hogy birtokba vettem volna magát a készletet... :)

      Törlés