4 Tesók: 697 vs 79108


Számos egyéb mindenféle után újra itt a Tesók rovat, melyet hollywoodi szóhasználaton nevelkedett népek talán reboot néven illettek volna, hiszen az összevetés egyik tagja (697 Stagecoach) még a sorozat indulása tájékán mérkőzött meg egy téli falusi szekérrel (ITT). A mai napon egy nevében is rokon jármű – postakocsi – lesz a Tesó, hisz a 2013-as, szárazföldi dzsekszperót felvonultató “The Lone Ranger” mozi legós-licenszes vonulata erőst a western érzületet erősíti a kockavilágban. Sajnos ritkán visszatérő téma ez a LEGO-nál, számomra legalábbis, ki nagy western-rajongó valék. Jelen második versenyző a 79108 Stagecoach Escape szettben bukkant fel, s számos megkérdőjelezhető tulajdonsága mellett is egy szerethető darab.



Először is szeretném leszögezni, hogy a film családbéli negatív kritikája hatására én nem tekintettem meg a mozgóképes forrást, így ilyetén összevetésekre nem tudok majd vetemedni. Mindezeken túl azt is elmondhatjuk, hogy ennek se pro, se kontra jelentősége nincsen, így inkább koncentráljunk a tesósági jellemzőkre, illetve azok hiányára.

A 697-es 1976-ból, míg a 79108-as 37 évvel későbbről eredezik, ami jókora eltérés az idővonalon, s ez szépen látszik az egymás mellett figyelő modelleken is. Mindezek mellett is számos Tesó-jópontot érdemelnek, melyek közül az első páros a piros kasznikra, illetve a darabonként kettő, kölcsönösen fekete pacira jár.


Ellentmondónak tűnő megfigyelést is tehetünk az első pillantás során, nevezetesen a kocsi és a lovak aránya tekintetében. A régi készletben a kocsiszekrény nem magasabb a lovaknál, ráadásul nem is minifig-kompatibilis (miért is lenne?), míg az újdonság erős túlzásokba bocsátkozik ezen a téren. Kis gondolkodás után megállapítható: ezek tükör-Tesók, hiszen mindkettő aránytalan összetételű egyik vagy másik rész javára.

azok a nokedli-lovak kicsit röhejesek...

Némi perspektívát bevetve azért javítható egy kicsit az összkép.


Nézzük, hogyan használható e két csodaszerkezet. Kanyarodni mindkettő tud, tehát egyelőre még rendben van a dolog, innen nézve is Tesó(ká)k.



A már ismert ló-összehasonlítást is megtehetjük. 2013-ban már újfajta nyihák jelentek meg, a korábbival azonos befoglaló méretekkel, ám mozgatható hátsó lábbal, így nem csoda, hogy ezek is azonos hossz- és marmagassági jellemzőkkel bírnak, mint ősi, épített rokonaik.



Mi a helyzet a felszereléssel, a kaszni részleteivel? Tagadhatatlanul van mit kereskedni ezen a vonalon is. Szemet szúró módon van mindkét postakocsi tetején némi csomag, vagy valami. Ennek jelzésértékű 1x2-es kockája kevéssé közelít a nyitható széfhez, ám tagadhatatlanul ott van. Legyen ez egy mini tesósági faktor.



Ha már lekaptuk a cuccost, mi marad odafenn? Az azonos, ráadásul egyformán felrakott 1x4x1 kerítéselemek. Imádom :) Hála a tervezőknek, bütykös mindkét tető, így ez a tényező még mélyebben Tesóvá teszi őket.


a hátsó fekete puttony is megvan?

Azt hittétek, a kerekeknél majd jól eltéréseket keresek? Dehogy! Az látszik, de a 10-10 küllő rokoni szálakkal fűzi őket egymáshoz.


Majd' elfelejtettem megemlíteni, hogy a két-két ablak, és az ajtó fölötti vízszintesen elnyújtottabb nyílás visszaköszön a régi darabon is, stilizáltabb módon, de beazonosíthatóan. +1 pötty ismét.


Vessük most szemünk sugárát a nyiklő-nyakló funkciót biztosító csuklókra. Az első jópont a maximális flexibilitást biztosító gömbcsukló miatt jár, mely ennyi idő után is kötelező elem, jóllehet a fogadó elem jócskán finomodott az évek során. (nekem még mindig a régi az igazi)

egyszer majd kipróbálom átlóban kombinálva...

Azt már láttuk, hogy képes mindkettő a fordulásra, ám az ifjabb példány – hála a bonyolultabb felépítésnek – idiótának tetsző dupla-hajtásba is erőltethető.


A csuklók számos jó tulajdonsága közül figyeljük meg a kereszt- illetve hossztengely körüli elforduló-képesség jótékony hatását a két Tesóra. Lám, mindkettő prímán veszi ezt az akadályt is, tehát ez a pont is bőven jár.




Most kivételesen egy kis kitérőt is teszek, hiszen egyre inkább hintó-érzetem támadt az utód kapcsán. Jöjjön egy hintó a 7188 King's Carriage Ambush készletből a Kingdoms téma 2011-es eresztéséből. Ez nagyjából arányosnak tűnik, magasság, hossz és szélesség tekintetében is.


A tesóság közvetlenül is megjelenik

pl. a kerekekben...

a hátul történő csomag-hurcolásban...

a Technic-gömböcös csomag-kidobóban...

az azonos színű hurcolmányokban...

A gömbcsukló szintén visszaköszön, ám a hintóban fordított az elhelyezés, ami aranyos dolgokra vezethet:


Levi's embléma modernizálására egy ötlet...


S természetesen a záró-képsorok is itt vannak, némi infóval:

innen nézve is hihetetlen aránytalan...

de legalább az ajtók mindkét oldalt ott vannak, nyithatók...

az ülés feleslegesen csempézett...

a kicsi bakján két állófig is elfér, a nagyon meg csak egy minifig...

szélességben durva eltérés...

Szokvány-kérdéseim:
  • Csak engem zavar a túlméretes Lone Ranger-féle kaszni? (vagy inkább az aránytalanul pici lovak?)
  • Kinek mennyire tetszik az egész vonulat?
  • Korábbi westernes szettjeitek előfordulnak/kedvelitek?
  • Mire való a gyeplő, ha lehetetlen megfogatni a minifigekkel (beakaszthatatlan, kifeszíthetetlen stb...)?

4 megjegyzés:

  1. Sziasztok!

    Először is köszi a válaszokat! Örülök, hogy ezzel ismét "visszatértetek". :)

    A témához hozzászólva: A Lone Ranger szekér elsőre nekem is nagyon-nagyon tetszett. DE aztán szemet szúrt az a durva aránytalanság, amivel az egész épült. A lovacskák eltörpülnek a kasztni mellett, az emberek a kerekek tetejéig sem érnek fel. Nagyon durva. A képeken jól néz ki bizonyos szögekből, de ha jobban megnézzük nagyon nem jó a koncepció. (Ezért nem is veszem meg, pedig egy Lone Ranger készletet szeretnék venni, de szerintem nem ez lesz az. A sátrasban meg a sátor nem tetszik (miért nem vászon?!), a bánya, a bankos, meg a vonatos iszonyat drága nekem. Így az ára miatt marad a seregépítős lovassági szett. Azt ha látom jó áron, megveszem!

    Egyébként a Western téma nekem nagyon tetszik, főleg a 96-97-es készletek jönnek be, de azért a Lone Ranger is nagyon tetszene, csak hát kicsit drága. Egyébként összesen kettő kics western szettem van régről (az indián törzsfőnök lóval, és a régi lovassági seregépítős). Ezeket szeretem.
    De bármit elfogadnék még a régiek közül.

    (Zárójelben, de a tesóságban felbukkanó nagyon régi nekem annyira nem tetszik, de legalább ott aztán minden bármire felhasználható, mert szinte csak klasszikus "kockákból" áll az egész.)

    Azért persze, ha lehetne egyet kérni, nem ezt kérném, hanem a Lone Rangerest, csak éppen alacsonyabbra átépíteném!

    Üdv!
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, azt hiszem jelenleg inkább hajó-áron vannak, kell várni egy pöttyet. Ha - az egyébként néhány részletében tetszetős, ezért azonnali ráncfelvarrásért kínáló, ám - jelentős bukást produkáló Prince of Persia sorsából indulunk ki, lehet, hogy akár igen jó árakon is meg lehet majd csípni 1-2 dobozzal ebből a szériából is :) Hajrá!

      Ezek szerint nem baj, ha még visszatérünk e széles témára...

      Ha netán bepostakocsizol és átépíted, kíváncsian várjuk!

      Törlés
  2. Hát az első kettőnél azt hiszem mega-tesóságról beszélhetünk. Az aránytalanságok engem annyira nem zavarnak, főleg hogy azért történhetett, hogy minifig-kompatibilis legyen a dolog. (Ugye befér a postakocsiba egy ülő emberke, ugye?) Ugyanígy nem zavarnak a (főleg régi) aránytalan kisautók sem, amelyek pedig ugye sok humor tárgyává váltak ezért. És bár Régen Minden Jobb Volt, azért itt szegény régi szekér erőssen alulmaradt kidolgozottságban. (Bár tudom, fantázia) Azért megnézném melyikből lehet jobb kisautót építeni :)

    Köszi a visszatért rovatot!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Személyes kötődésem miatt elfogult vagyok a régivel, de az új nyilvánvalóan szebb kivitelű. Ettől még RMJV.

      Az új postakocsiról írok végigjátszást is, így abból néhány kérdésre választ kaptok. Ami nyitva marad, arra meg ott lesz a kommentmező.

      Akinek tetszik a rovat - így talán Te is - kissé megnyugodhat, folytatom. Valószínűleg inkább kétheti, mint heti sűrűséggel, de ez még alakulhat.

      Törlés