10 Végigjátszás: Technic 8860: Car Chassis (Autó alváz)

Zoli ismét kicsit kutakodott és ismét összedobott egy Technic járművet.

A LEGO Technic (leánykori nevén Expert Builder) készítői kezdetektől fogva fontosnak tartották, hogy a termékkör mindig rendelkezzen egy-egy olyan „zászlóshajóval”, ami impozáns méreteivel és technikai megoldásaival jól reprezentálta az adott korszakot. Már a téma európai megjelenésének évében, azaz 1978-ban megjelent egy efféle készlet; a 956-os autó alváz. (Az USA-ban ugyanez a 853 számot kapta egy évvel korábban; 1977-ben.) Ez lett a négy tagból álló klasszikus tisztán „bütykös” LEGO-ból álló „Supercars / Szuperautók” sorozat első készlete.
A 956-ost követte 1980-ban az Expert Builder téma legnagyobb elemszámú darabja, – egyben mai végigjátszásunk alanya – a 8860-as  sorozatszámú második autó alváz. Mára igazi nagybetűs klasszikussá érett ez a játék, hiszen a stud-os Technic építők számára ez egy igen fontos mérföldkő volt a ’80-as években.

Adatok
Név: Car Chassis
Sorozatszám: 8860
Témakör: Expert Builder / Technic
Kiadás éve: 1980
Kockaszám: 662 db (Peeron) / 668 db (Brickset)
Minifig: -

Összeszerelési útmutató: http://www.peeron.com/scans/8860-1


A bemutatást folytassuk továbbra is adatokkal; mégpedig a piszkos anyagiakkal:
A megjelenésekor 59 USD-t kellett érte fizetni, manapság itthon 15-20 ezer Ft körüli összegeket kérnek érte. A Bricklink-en a cikk írásakor a legolcsóbb egy 18 ezer Ft-os használt példány, (20 ezertől már dobozost is vehetünk), de van olyan elvetemült eladó, aki nem átall ugyanitt 107 ezer Ft-nak megfelelő összeget kérni a használt 8860-asáért. (Bár kétlem, hogy ilyen feltételekkel lesz vásárlója.) Az új, bontatlan példányokat azonban csak a döbbenetesnek tűnő 180 ezer Ft-os ártól felfelé lehet megtalálni.

Következzék az én kis történetem.
A beszerzésnél szerencsém volt; ugyanis egy egészen másik készlet ügyében utaztam el egy közeli kisvárosba, ahol az eladó a csomagtartójából mutatott még néhány másik LEGO-t is; „hátha kell”-alapon. Így történt, hogy ott lapult a kocsiban a rég vágyott 8860-as is eredeti dobozával és útmutatóval. Azonban az elsőre is látszott, hogy lesz még vele „munka” bőven, mert elég piszkosnak tűnt és hiányos is volt. Az eladó 6000 Ft-ot kért, de én csak kereken 5000 Ft-ot ajánlottam érte a fenti okok miatt. Miután az üzlet ilyenformán megköttetett otthon alaposan letisztítottam, majd felmértem mire is kell még pontosan költenem. A legfájóbb az volt, hogy hiányzott az egyik kereke (pontosabban más színű felni volt az egyikben), valamint kb. 200 db alkatrész helyett egészen más darabok lapultak a csurig tömött dobozban. A hiányzó darabokat saját „feleslegből” és egy Bricklinkes rendelésből pótoltam, így összességében minden járulékos költséget összeszámolva kb. 9 ezer Ft-ból jött össze a saját 8860-as autó alvázam.

Elsőként vizsgáljuk meg dobozt közelebbről!

Nekem egy egészen korai példány jutott, ezt onnan tudom, mert még nem szerepel a dobozon a „Technic” felirat. A később kiadottakon már rajta volt ez is. Íme itt egy bizonyíték Brickshelf-ről:

via brickshelf.com

Az én dobozom kicsit kopott, de megvan minden belső tálcája, csak az átlátszó fedőlapot kellett „házi barkáccsal” pótolnom. Azért ha úgy nézzük, hogy több mint 30 éves, nem is olyan rossz az összkép.

A doboz oldalán a főmodellt csodálhatjuk meg különböző perspektívákból



Érdekesség, hogy a dobozképeken és a leírás borítóján különféle darabokból /pl. tengely, rugó, szorítógyűrűk, stb./ összeállított lengéscsillapító szerepel. Az útmutató belsejében azonban már az új teljes, egybeépített lengéscsillapító került. Valamiért azonban végig ezt a fotó designt használták, még az évekkel később kiadott Technic feliratú dobozokon is…

A hátoldalon egy óriási méretű dragster feszít a jobb alsó részen, felette pedig egy lift látható. Az alternatívák közül csak az autóhoz kapunk részletes útmutatót, az emelőszerkezetet saját kútfőből lehet csak összeállítani.


A doboztető felhajtása után. (Ez a fedőfólia saját gyártmány, nem gyári)
A kocsi funkciót bemutató szerkezeti ábra 1:1 arányú, tehát a majdan elkészült alváz ugyanekkora méretű lesz, mint ami a dobozon látszik.

Az útmutató és a korabeli játékkatalógus a hungarocell mélyített részén kapott helyet

Az útmutató különlegessége, hogy nem a 8860-as látható a címlapján, hanem egy ötletkönyvbe kötötték a leírást, és csak a jobb alsó sarokban látszik a sorozatszám – a korabeli Expert Builder-szokásoknak megfelelően.


A hátoldal

Néhány belső oldal



A szerelési útmutató egy random oldala

A dragster összeállítása kb. középen kezdődik
A vége felé a főmodell motorizálásához kapunk ötleteket a 870-es és a 872-es szettek felhasználásával

Essen néhány szó a főmodellről is, mielőtt nekikezdenénk az összeállításnak.
Az autó valójában csak egy alváz, ami viszonylag jól modellezi a korabeli korlátozott számú alkatrész felhasználásával egy gépjármű funkcióit: van benne kormányzás, motorblokk, működő sebességváltó, differenciálmű, ülésállítási lehetőségek és független (hátsó) lengőkaros felfüggesztés hátsókerék meghajtással, mindössze csak a fékezésre nincs lehetőségünk. Érdemes lesz megfigyelni az építkezés során, hogy mennyi egyszerű, standard alkatrészből áll össze a járgány. Ritkaságnak talán csak a hatalmas tömött gumis 24 x 43-as méretű kerekek és a motorblokkra épített „csaptelepek” számítanak. (Esetleg furcsa lehet szembesülni a négyzet alakú 2 x 2-es méretű dugattyúkkal. Ezeket több mint 10 évvel később, 1991-ben váltották csak le a ma is ismert kicsi darabok és kész motorblokkok.)

via technicopedia.com

Az 1980-as év új EB-alkatrészei, amik a fenti funkciók létrehozását lehetővé tették: egy újfajta kicsi lapos 14 fogú fogaskerék, a ma is ismert kerek csigamű, a lengéscsillapító és a differenciálmű.

Ilyen hosszú bevezető után térjünk át az építésre.
Elsőként az ülések összerakása következett. Ezek egymás tükörképeként készültek el. Az ülések alá sínrendszer került, amin rögzített fogasléceken tudnak majd később mozogni fogaskerekekkel a székek. (Egy apró hiba sajnos felfedezhető a képeken: Mivel először nem találtam meg a dobozban a hozzávaló fekete gumigyűrűket, ezeket kezdetben piros színnel pótoltam, a végén már színhelyesen szerepel a fotókon.)



Az építkezés az ülések elkészültét követően az autótestre helyeződött át. Előbb a differenciálművet és a padlólemezt raktam össze.



Innentől a továbbiakban egy LEGO minifigura is látható lesz a képeken, hogy érzékelhető legyen a méretarány. Már ekkor is látható, hogy milyen óriási járgány épül!


A fogaslécek és a bütyök nélküli fekete lapos elemek az ülések helyét jelölték. Megfigyelhető, hogy csak kétszemélyes lesz a készülő járgány, de a sportos felépítés miatt ez nem igazán zavaró.


A hátsó részén látható sárga színű alkatrészek a farmotor részét alkották később. A tengelyekre felfűzött különböző méretű fogaskerekek az erőátviteli szerkezethez tartoztak.


A kék színű darabok a sebességváltó házának alapját képezték. Az autó első felében a készülő kormánymű néhány eleme és a hozzá tartozó forgózsámolyok kerültek. (Ebben az időben még nem léteztek azok a speciális alkatrészek, amikkel egyszerűbben megoldható lett volna a kormányzás.)


Így épült a sebességváltó és a hátsókerék-felfüggesztés

A kormányzáshoz hat darab kicsi forgózsámoly, kettő fogasléc és néhány hagyományos összekötő elemre volt szükség. Érdekesség, hogy a kezdetben meglehetősen törékenynek látszó konstrukció az elkészülte után nagyon szilárd és erős lett, sőt a megszokotthoz képest sokkal kisebb fordulókör érhető el ezzel az „old school” fogasléces kormányművel.
A fekete-szürke csíkos darabok a négyhengeres „léghűtéses” motorblokk hűtőbordái lettek. Mivel ekkor még erre sem voltak kész darabok, a motor is csak teljesen hagyományos lapos elemekből készült.


A hátsó részen immár teljes pompájával látható a kipufogórendszer és a motor

A dugattyúk megépítéséhez szükséges darabok az autó előtt vártak beépítésre. Az orr is tovább fejlődött időközben. Ez volt az a pont, ahol egy hatalmas hibát követtem el: nem figyeltem oda rendesen, hogy a fogaskerekek melyik részébe kell beilleszteni a dugattyúkat összekötő tengelyeket, így sehogy sem akartak később mozogni azok a blokkban. Kb. kétszeri szétszerelés után sikerült csak rájönnöm a hibára. Miután a rajz szerint ismét összeraktam, már minden simán és rendeltetésszerűen működött.


Egy dolgot azonban továbbra sem értek, ha ezt valaki tudja, kérem jelezze a kommenteknél, hogy miként van mindez: Ha a leírás szerint építjük meg a sebességváltó kék színű házát, akkor a 3. sebességet egyszerűen „letakarják”, és emiatt nem lesz az elérhető. Én ezek miatt egy kicsi változtatással éltem – ez a kék színű ferde tetőelem környékén látható –, így mind a három sebesség hozzáférhető és jól működik.


A szürke rész a súlyelosztásban segít, emiatt nem lett nagyon „farnehéz” a járgány

Ahogy közelítettem a végéhez a sebességváltó és a motor is szinte már 100%-ban elkészült.


Az első lökhárító szerintem elég mutatós lett; szép a színösszeállítása

A motorblokk „megkoronázására” a szelepfedél / elosztó szerepét játszó csaptelepek felhelyezésével került sor. (Sajnos ezekből eredetileg csak kettő darab volt a dobozban. A hiányzó kettőért kb. 500 Ft-ot fizettem… Nagyon drága és viszonylag ritka alkotóelemek.)



A sárga színű hűtőventillátor lapátjai is teljesen standard darabokból álltak össze. Ezt egy fekete gumival rögzítettem a motorblokkhoz. Emiatt később, amikor az autó mozgásban lesz, nem csak a dugattyúk dolgoznak, hanem a ventilátor lapátja is körbe forognak a választott sebesség függvényében. Lengéscsillapítók csak a hátsó kerekekhez kerültek, az első fotómű sajnos vertikálisan így nem mozdulhat ki. Megfigyelhető az is, hogy balkormányos lett az autó, de az ötletes felépítése miatt egy pillanat alatt alkalmassá tehető angliai közlekedésre is.


Már közel volt a vége; szinte teljesen készen van az alváz. A fekete motorválaszfal mellett a kerekek és az ülések vártak már csak beszerelésre.


Az utolsó előtti lépés az orr felől nézve…

… hátulról…

… és felülről

Az elkészült járgány kb. 45 cm hosszú és 20 cm széles lett. Egy szóval: gigantikus.




Az alternatívákról ezúttal le kell mondanunk, ugyanis nem szeretném rögtön szétszedni az elkészült modellt. A jövőbeni tervem az, hogy a 8865-ös utód mintájára az alvázra „húzok” egy egyszerűbb karosszériát koromfekete színben. (Ha ez megvalósul és elfogadhatónak érzem a végeredményt, elküldöm az oldal szerkesztőinek egy fotó formájában!)
Azért, néhány szót ezúttal is ejtsünk a lehetőségekről: A dragster nagyon tetszik, nagyon impozáns darab. Azonban az első kisebb kereket nagyon csúnyán oldották meg. Gumiabroncs nélkül csak a felni szerintem iszonyú otromba megoldás. A tervezők helyében mellékeltem volna a „B” modell érdekében kettő darab kisebb kereket is; ezekkel mindjárt sokkal szebb lenne a végeredmény. (Egyébként plusz, tartalék elemek az alváz elkészülte után nem maradtak a dobozban.)
Az emelőszerkezet sem rossz ötlet, de ez alig használja ki a készletben rejlő „anyagi” lehetőségeket.




Értékelés
Mivel én magam a nyolcvanas évek legelején születtem, azaz kb. egyidős vagyok a szettel, számomra nem ez volt az első számú szuperautó, hanem koromból adódóan inkább a 8865-ös „Test Car”, vagy még inkább 8880-as „Super Car”. Ám ettől függetlenül nagyon örültem a készletnek; élvezetes és érdekes volt az építkezéssel és fotózással eltöltött 3-3,5 óra.


Az utolsó képhez próbáltam a dobozon látotthoz hasonló szögből fotózni

  • Ötlet: 5/5 – Több új tulajdonság és sok hasznos alkatrész a Technic létrejöttének hajnaláról. Nagy az előrelépés az első autó alvázhoz képest. Harminchárom év után visszatekintve talán már nem olyan lenyűgözők a funkciói, de a maga korában szenzációs lehetett.
  • Kockák és a doboz: 4,5/5 – A kockák között ma már talán kevés a különlegesnek tűnő elem, de ha valaki rendelkezett ezzel a készlettel és mondjuk egy nagy dobozos Basic-kel (pl. az oldalon is bemutatott 744-essel), szinte bármit megépíthetett a korszak kínálatából. Ez pedig még ma sem lebecsülendő dolog. A doboz szerintem nagyon szépen néz ki, nem túlméretezett; éppen ideális a mérete.
  • Alternatívák (a képek alapján): 4,5/5 – A dragster kimondottan jónak tűnik – ha a kerékproblémától eltekintünk. A lift pedig a Technic-témakörben is meglehetősen ritka darab, tehát megérdemli a magas pontszámot. És ha még mellévesszük az útmutatóhoz mellékelt remek ötletkönyvet is, akkor akár még feljebb is tornázható ez az érték.
  • Építés nehézsége: 4,5/5 – Nem aprócska a készlet, és mivel meglehetősen régi darab, nem is olyan szájbarágós az útmutatója, mint manapság. Tehát az építés során végig alaposan oda kellett figyelnem. Én magam két esetben is hibáztam, ami nem volt igazi probléma, inkább érdekesebbé tette az összerakást.
  • Élmény / játszhatóság: 4/5 – Óriási méretű és nagy a súlya, így nem éppen játékra termett. De azért még így felnőtt fejjel is eltologattam pár métert a szőnyegen, hogy megcsodáljam a hengereket, a ventillátort, a sebességváltót, a rugózást, az ülésállítás funkcióit és a kormányzást. Gyermekként biztosan órákig ellettem volna vele, valamint millió és egy saját alternatívát alkottam volna belőle.
  • Összegzés: 22,5/25 Nekem tetszett, másoknak is ajánlom beszerezni, vagy újraépíteni ezt a klasszikust!

Köszönöm, hogy végigolvastátok! Ha bárkinek bármilyen véleménye vagy élménye kötődik a készlethez, ne legyen rest, ossza meg a többiekkel is!


Ez igen, remélem mindenki elégedett!

10 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszett a készlet is, a végigjátszás is. Imádom azokat, amelyikben a történet is le van hozzá írva. A minifiges viszonyításért plusz pont, előtte tényleg nem láttam át, hiába tudja az ember mekkora egy elem vagy egy bütyök (ugye itt a bütykös technic elemekkel még azért ilyen szempontból könnyebb dolgunk van).
    Ha megépül a fekete autó, szívesen megnézném én is :)

    köszi a végigjátszást!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zeon!

      Örülök, h tetszett az írás! Tényleg nagyon nagy, én sem hittem volna korábban. A figura a képeken dolgot csak közben találtam ki, ezért nincs a kezdetektől a fotókon.
      (Egyébként elkövettem egy nagyon nagy hibát az összerakás során, ami a fekete autó építése közben tűnt csak fel nekem is. Nem árulom el, hogy mi az, de ezeken a képeken nagyon szembetűnő. :) Legyen egy kis feladat megkeresni, h mi az! A vége felé érdemes keresni... Ezért utólag is elnézést kérek mindenkitől! Mentségemre szolgáljon, hogy én magam is csak a cikk beküldése után vettem észre pár nappal. "Élőben" nem volt feltűnő.)

      Egyébként a nagy fekete autó múlt vasárnap elkészült, sőt, azóta egy rövid kis írást is kerekítettem róla és nem csak 1 db fotó lesz róla, hanem egy komplett cikkre való! Pár napja beküldtem az oldal szerkesztőinek, azt ígérték, hogy hamarosan az is kikerülhet!

      Köszi még egyszer a véleményt!
      Üdv!
      Zoli

      Törlés
    2. (OFF: Bocs' a hozzászólásnál a sok szóismétlésért; elég késő van...)

      Törlés
  2. A 47-es képen az ülés hátra van döntve, azt gondolod hibának?

    Köszönöm én is a végigjátszást, nagy élvezettel olvasom őket, főleg, ha ilyen színesek.

    üdv.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Nem, nem a 47-esen látszik a hiba. Kicsit segítek; a 48-ason egyértelmű, ahol szemtől szemben van az alváz.
      Örülök a visszajelzésednek! Köszi!
      Üdv!
      Zoli

      Törlés
    2. A kormány és az ülés viszonya tán?

      Törlés
    3. Igazad van, hogy a kormány nem éppen az ülés előtt van középen, de ez "gyárilag" ilyen, azért én is így építettem meg. Mondjuk, így vezetni nagyon kényelmetlen lenne élesben... erre nem gondoltak a LEGO-tervezői. Egyébként egyszerű lenne ezt a "hibát" is orvosolni, csak hosszabb összekötő tengelyt kellene beépíteni, de akkor meg jobbra kellene eltolni a tartóoszlopot is. Ez meg újabb gondokat vetne fel, így meghagytam "gyári hibásnak". Üdv! Zoli

      Törlés
  3. Akkor a szürke tömbb van elcsúszva?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyik sem talált, de akkor inkább megírom, hogy mi a hiba ezeken a képeken: Csaba járt közelebb, nem a szürke tömb van elcsúszva, hanem az első lökésgátló. Ha a 48. képet nézitek látszik, hogy a szürke tömbhöz (orrnehezékhez) képest egy studot jobbra el van az egész csúszva. De ahogy írtam, nekem sem tűnt fel egészen múlt vasárnapig, amikor is a lámpákat szereltem fel az orra. Akkor vettem csak észre, hogy ez így nagyon furcsa lett és ekkor megláttam, h miért. Sajnos, új képeket már nem tudtam beküldeni helyettük, mert akkor meg is épült a fekete autó. De legalább azon már jól fog szerepelni.

      Köszi, amiért részt vettetek egy kicsit a találd meg-játékban!

      Üdv!
      Zoli

      Törlés
  4. Köszi a megoldást!

    Várjuk az új fekete autót :)

    VálaszTörlés