11 Rekviem a Maersk-kékért - folytatás, kitartóaknak

Előző, nagy port felvert posztomban kissé szubjektív alapon kikeltem magamból, mely állapotomból - Papírbabának hála - sikerült kissé kibillennem, s most már nem csak az "elhunyt" feletti sajnálkozásom, s a kipusztuláshoz vezető vélt ok miatti mérgem vezérel, amikor a kutatómunkám eredményét igyekszem összefogni.

valahogy így festett barangolásom az infótengerben, csak jóval kacifántosabban...

Történt, hogy a nevezett poszt, annak frissítései, és a hozzászólások során számokban, különböző megközelítésekben tálaltuk érveinket pro és kontra. Az elmúlt néhány napban rendelkezésre álló szabadidőm eltöltésének módját ezután a válaszkeresés szabta meg, melynek során:

- összegyűjtöttem minden lehetséges, hivatalos és/vagy szabványos színmegjelölést, ami ezen idő alatt hozzáférhető volt
- ezek mindegyikét egy színtérbe rendeztem
- összeszedtem jelenlegi és korábbi Maersk-logókat (Line, Training, Drilling stb.) a honlapokról
- magam is nyakamba szedtem lábaimat, és fotóztam
- megbízható, visszafejthető korrekcióval vagy színhibával bíró fotókra vadásztam a Triple-E hajóról
- egy vagonnyi dán cikket, emlékezést, mérlegkimutatást, blogbejegyzést átolvastam (dánban kissé gyenge vagyok, ezért fordítót is segítségül hívtam)

A színekkel kapcsolatos tevékenységem kvinteszenciáját (kalibrált, dedikált grafikai monitoron összeállítva) alant látjátok:


Az ábra színezete más és más monitoron persze eltér, de a színviszonyok követhetőek maradnak. Az értelmezéshez egy kis segédlet:

- a logók a webről leszedett változatok
- a jobb oldalon a Maersk kommunikációs kiadványaiból (volt köztük angol és dán egyaránt) szedett RGB, és Pantone-kódokból a saját magam által alkalmazott színtérbe behúzott hivatalos színek sorakoznak, a LEGO két kérdéses színe mellé felsorolva (a 4 szín emiatt 2x ismétlődik)
- a LEGO-színek közé beszúrt 3 szín határát a zöld háromszögek jelölik
- nevezett 3 szín sorban: a Maersk Line honlapjának alapszíne, egy Maersk Line konténer logó-festésének színe, az egyik Triple-E avatásán készült kép hibáinak korrekciója, és a fényviszonyok meghatározása után visszafejtett festés-szín (ez utóbbi a legközvetettebb, így legmegbízhatatlanabb)

ez a kavalkád alkalmatlan volt a munkára...

Különösebbet ezeken felül nem kívánok hozzáfűzni a képhez, mindenki vizslassa saját szeműleg. Az egyetlen szomorteljes dolog a logókezelés inkonzekvens volta, melyben úgy tűnik, a webszerkesztők randalírozása érhető tetten, bár ez újfent csak az én meglátásom.

Innentől aztán eldurvul a helyzet, és szigorúan a nevezett irományok olvasásából eredeztetett magánvéleményemet adom közre. 

- a Maersk hajói már rég szelték a vizeket, amikor rájöttek, hogy a szokványostól elütő színezettel üzleti előnyre, nagyobb ismertségre tehetnek szert. Az első próbálkozás az 1950-es évek közepe táján "szimpla" kékbe öltöztette néhány hajójukat, így nem oly megrendítő, hogy a LEGO kortársnak mondható első modellje még nem Maersk-kéket, "csak" szimpla LEGO-kéket alkalmazott

via photoship.co.uk

- 1955-ben a Regina Maersk volt az első, mely a (védelem alá helyezett) Maersk-kék festést kapta, mert a kék bevált, de nem volt eléggé "különleges"

mondjuk így csak névvel jön össze a dolog...

- lehet, hogy városi/tengeri legenda, ám több helyütt visszatérő motívum (Eurobricks, Brothers-Brick, és még számos más helyen is hivatkoznak rá), hogy a Maersk még idejekorán levédette jellegzetes kék színét. (az USA-ban egyetlen szín levédése kb. 1985-től lehetséges, előtte minimum 2 szín kombinációja volt csak védhető. Más országok esetén az időpontok változóak, csakúgy a lehetőség megléte/nemléte. A Maersk persze rádolgozhatott a kék-fehér kombinációra. Kikötés, hogy iparáganként/termékfajtánként/stb. külön értelmezendő a védelem, tehát csokit csomagolhatnak ilyen kékbe, de más hajót nem festhetnek ilyenre, és így tovább). Ehhez kapcsolódik egy személyes véleményem is, melyben osztozom többekkel a nagyvilágból: Ha a Maersk megengedi, hogy hajóját, nevét, logóját nem a védett színnel modellezzék, az könnyen alááshatja, és a versenytársak által támadhatóvá teheti a jogi oltalmat, melynek a folyamatos, hosszú időn keresztül történő  kizárólagos használat az egyik legfontosabb jogalapja.

más téren is megy a vita - via candyindustry.com

- a méréstechnikai hiányosságok, a változó anyagú festékek, az újabb nyomdatechnikai eljárások, a színterek és szabványok, a felületkezelések mikéntje, a fényes és matt változatok az egyetlen színből egy jól karakterizálható, viszonylag szűk színcsaládot hoztak létre, minden esetleges ellenkező törekvés ellenére (vagy azok mellett)

- a Maersk időközben jól kinőtte magát, számos üzletága indult, néhány furcsa körülmények közt meg is szűnt, és úgy tűnik a színcsalád határait az egyénieskedő részlegek is próbálták feszegetni (lásd a család weblapjainak, nyomtatott anyagainak színbeli variációit, vagy egyszerűen a szín-összefoglaló képet, feljebb.

- a LEGO 1974-ben alkalmazta először a saját maga által konzekvensen Pastel Blue néven nevezett, a köznyelvbe Maersk-kékként bevonult jellegzetes színt

via Brickset

- néhány kamion, és pár további hajó is készült kisebb nagyobb kihagyásokkal, mígnem 2006-ban volt valami fennakadás a rendszerben - hála az Internetnek az AFOL-ok oly mértékben fogyasztották a korábban érdekességként jelen lévő Maersk-szetteket, hogy a már másod-újrázó konténerszállító hajó nevezetes színű alkatrészeihez elfogyott az előszínezett alapanyag, és némi könyörgés-szerű dolog kezdődött a LEGO és a Maersk között. (Tisztázatlanok a pontos momentumok, de a források egyetértenek a fennakadás időpontjában és kezelésének nem egyszerű voltában. Persze eme források hivatalossága is kérdőjelet visel kabátján)

- 1986-ban - a 1651 Maersk Line Container Truck után egy évvel - gondolom a maradék kiszórása érdekében, de vigyázva a picilegótól való távolságtartásra, a Duplo egy csomó Maersk-kék kockát, kiegészítőt kapott. Egy időre ez a dolog el is ült, majd 1991-1993 között a Duplo újrázott, s ismét lett néhány, ebből a matériából

via Bricklink

- 2010-ben a korlátozott mennyiségű Maersk-kék granulátum felélése egy újabb hajóban, majd végső csapásként 2011-ben az egyetlen vonatszerelvényben csúcsosodott ki.


- a Medium Azur megjelenése 2012-re tehető, Friends, Hero Factory és CM téren, majd folytatódott a sor a sötétebb árnyalat szaporítása a Galaxy Squaddal, a biztonság, és a heveny azúrömleny jegyében.


- már ez előtt, a 2011 évi Spongyabob-os 3815 Heroic Heroes of the Deep "Dark Azure" elemein felbuzdulva írta egy lelkes dán legózó, hogy milyen jó, nem védett, ráadásul várhatóan egyre növekvő létszámú ilyen elemcsoporttal majd milyen jól lehet "ócsójé" Maersk-készlet utánépítéseket csinálni, merthogy a színcsaládi közelség jelentős

velük egyszer majd még találkozunk, de ez nem fenyegetés...

- a LEGO - számomra egyelőre ismeretlen időpontban/időtartományban, de 2011-re már mindenképpen - az előre színezett granulátumokról átállt a saját színkeverésre. Ez egyrészt a hömpölyszerű új szín-megjelenésekhez vezetett - ami egyeseknek öröm, másoknak sírás-kiváltó ok - másrészt az egyre szaporodó színhibás alkatrészekhez vezetett. (Nekem jópár - és egyre növekvő mennyiségű - készletem van ilyen hibákkal, van amit kétszer próbáltam meg kijavíttatni a LEGO-val, de mindig színhibás marad). A 2011-ben piacra dobott Maersk Train elemei - a LEGO bevallása szerint is - kissé eltérő árnyalatú Maersk-kék elemeket tartalmazhattak, mint a korábbiak, pont ezen okból. 2011-es Legoland-es élményeim egyike, hogy a színkeverésért felelős egyik munkatárssal egy órácskát eszmecseréltünk csak erről, és ő is pöfögött, pedig a másik oldalon van. Mindenesetre kaptam tőle egy egyedi alkotást, színhibás alapanyagra alapítva :) Súlyos plusz Neki! 


- jelenkor: püff neki jön a hír, hogy az új Maersk-szett már nem a szokásos színben, hanem a szuperritka (jelzem a BL-en már ennyi idő után jóval több LMA, mint LMB darab forog közkézen) Medium Azurban fog pompázni, ami amúgy is nagyon kúl, meg van olyan agyonszínszűrőzött kép, amivel egész jól színösszhangba hozható, és különben is, arany(!!!) színűek a propellerek rajta, ami azért jó, mert az eredetin is, és így hogy fog rá hasonlítani. (Csak halkan jegyzem meg, arányaiban, a hajótest egyéb színezésében időnként ordító eltérések mutatkoznak az eredetihez képest, ami majd jótékonyan kiemeli, hogy végülis még a MedAzur volt a legközelebb a valósághoz, a többi részlethez viszonyítva. Néhány hónap, esetleg év, és a kommunikációban már csak az a részlet marad fenn, hogy "a MedAzur volt a legközelebb a valósághoz". Ugye, milyen más így magában, mint az eredeti kontextusban?

A vége - nagyon úgy fest - vissza fog kanyarodni oda, hogy a LEGO megunta a trédmárkolt Maersk-kék utáni könyörgést, és saját, olcsóbb helyettesítőt alkalmazott be, ami üzletileg neki logikus, számomra meg felháborító lépés, azaz továbbra is fenntartom véleményemet (ami nem dogma, és ráadásul az enyém, így nem szükségszerűen igaz, és nincs is kőbe vésve).

Állítólag még él a védelem a színre, így - pláne logóval, névvel együtt - kínos lenne a legnagyobb dán márkának megfúrni azt, viszont a Maersk cuccok jól fogynak, úgyhogy a hasonló szín most kifejezetten jól jött nekik - ismét csak szerintem.

A hivatalos kapcsolatfelvételért már tettem, ám mammutokról lévén szó, türelmes vagyok, biztos időbe fog telni egy kommunikációképes kapcsolat megtalálása. Először csak lelkes magánszemélyként próbálkozom, ha így nem megy, majd emelem a tétet.

Végül egy kis feddés a LEGO felé: a tengeri kőolajkutatás és -kitermelés világoskék csodáit is elővehetné már, hisz a Maersk fúróhajójából 1db kerül annyiba, mint a Triple-E 3 és fél példánya összesen, bérleti díja 600.000 USD naponta, továbbá ilyen téma még nem is volt ABS-be öntve semmilyen színben. Vagy ott vannak az olajfúró szigetek, mely volt már kommersz Shell, illetve Verdás-vicces kivitelben is, de globálisan alul-reprezentált. A nyugdíjazott Maersk repcsik kivonásának 10. évfordulója is közelg, arról is megemlékezhetnének valami ütősebb készlettel. Ezek persze csak - részemről szép - álmok.

ettől azért komolyabbra gondoltam...

ez jól adja a '74-es hajó párját, az újhoz is lehetne egy upgrade-elt...

És végül egy kis meghajlás eme nevezetes dán cég tavaly eltávozott vezetőjének emléke előtt:

In Memoriam...

11 megjegyzés:

  1. Hú, micsoda részletgazdag cikk. Elolvasni sem két perc volt, gondolom tartalommal megtölteni sem.
    Üdv!
    Zoli

    VálaszTörlés
  2. Legelső kép - Kortárs képzőművészet :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akarva-akaratlan is megvilágítottad a megoldást. Felajánlom a LEGO-nak megvételre, és a kapott pénzből meggyőzöm őket, hogy mégis a jó öreg Maersk-kéket használják :)

      Törlés
  3. Ti aztán tényleg kockák vagytok :D Eleve ott bukta a dolog, hogy bármilyen (jellemzően pantone) színt próbáltok RGB-ben összehasonlítani. Persze iránymutatónak jó lehet, de nekem kicsit vicces így félig kívülről.

    Amit nem értek: vergődnek a színnel, de a logót használhatják?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kockák azért nem akarunk lenni :), de Attilát meg engem elfogott a harci hév, hogy megértsük, mi is történik/történt ezzel a színnel. Nem árulok el titkot, hogy mind a két céget megkerestük, és bár kicsi halak vagyunk, talán válaszra méltatnak minket.

      Törlés
    2. Furcsa ez az egész, de részemről ennyi a foglalatoskodás a témával :-) Ati meg szakmailag ugrott, tehát a pantone-RGB viszonyt is bizonyára jobban érti.

      Törlés
    3. "Sajnos" Te is, és minden olvasónk egy monitoron, ebből kifolyólag (jól-rosszul-sehogy kalibrált, globálisan összevissza) RGB színtérben érzékeli, amit mi át kívánunk adni, így kénytelen voltam valahogy abba összecsikarni a színeket. A színterek hozzávetőleges egymásba konvertálhatósága nem titok előttem, de nem akarok mindenkit elijeszteni, így is elég kockára sikerült az iromány - mint azt észrevételezted is - minden ellentétes szándékom ellenére. (képek nélkül is min. 16 A4-es oldal, 10-es betűmérettel, gépelve, tömény metrológiával, biometriával, kvantummechanikával szívás lenne itt, szerintem legalábbis)

      Így nyilván szubjektív, nyilván nem pontos, és nyilván van aki ezerszer jobban meg tudná csinálni, de nem teszi, úgyhogy maradt az én csámpás szemem meg némi szakmai tapasztalat.

      Nem is annyira az abszolút pontosság, mint a viszonyok megmutatása volt a lényeg, arra meg ez is jó volt.

      Utolsó kérdésed az, ami a lényeg, és erre is próbáltam ilyen-olyan módon rávilágítani. És itt teljesen lényegtelen, hogy egy-tízezred százalékkal melyik (LMA vagy LMB) van közelebb a melyikhez.

      Ami hasonló (vagy még magasabb) szinten zavar: 40 évig jó volt a Maersk névhez az a szín, akkor most miért kell szétcseszni ezt a vén sorozatot egy ilyen idióta húzással.

      Törlés
    4. Hopp, ez lemaradt: Évente egy ilyen kockulás belefér akkor is, ha nagyon nem akarunk kockák lenni. Pláne, hogy ez a sok marhaság nem Rékocs és Depi kierőszakolt agyszüleménye, úgyhogy max. én voltam most kocka, de ez vita nélkül igaz is erre a témára nézvést :)

      Törlés
    5. Nem akartam én senkit megbántani, félreértés ne essék.

      Törlés
    6. Nem is vettem annak, nyugi. És mint már máskor is említettem: szedjetek ízekre. Plusz információ, vagy az az iránti igény csak előrevisz. Nem nagyon olvastam én még itt vérre menő kötözködést. Amire meg tudok, válaszolok, vagy reagálok. Legfeljebb hülyeséget, de - meglepő módon - én is emberből vagyok :D :D :D

      Törlés