12 Maersk-kék kell? Neked annyi...

[göngyölödik... (lásd a poszt végén...)]
 
[szolgálati közlemény: a szálak felgöngyölítés alatt... addig is megkövetek mindent és mindenkit, akit hirtelen rohamomban felelőssé tettem, szidalmaztam, megbántottam netán feleslegesen izgattam eme Requiem a Maersk Blue-ért (á'la Rékocs) érzetű írásommal. Szolgáljon némi mentségül, hogy a legutolsó, rendelkezésemre álló, 2011 áprilisi, Maersk-től eredeztetett iromány alapján a hivatalos szín még mindig inkább a LEGO Maersk Blue, semmint a Medium Azure. A színekben (netán azok méréstechnikájában is) járatos kedves olvasók, az öltözni szerető hölgyek meg még inkább, úgyis tudják, minden a megvilágítás kérdése, nem beszélve a színszűrőkről. Ha valakinek van közvetlen kapcsolata a Maerskhez/LEGO-hoz, kérem, segítsen göngyölíteni. Addig is, az alant szereplő cikket tekintsétek egy kiborult legózó erőteljesen túlzó pöfögésének - köszi a megértést és az értékes hozzászólásokat - Attila]
via tejwebworld
 
A LEGO nem kispályázik kispályázott, ha a Maersk szállítmányozó eszközeiről van volt szó.

 
Sajnos most már ugyanezt nem mondhatjuk el, holott az 1959-ben CA (cellulóz-acetát) anyagba öntött, még nem színhelyes modellel megalapozott (ld. Rékocs beszámolóját ITT és ITT), aztán ABS-ből 1974-ben életre hívott különleges téma már a kezdetektől kötelezően hozta a Maersk-kék alkatrészeket, matricákat. Nem beszélve olyan menőségről, hogy a szürke is először itt jelenik meg, mielőtt 1978-tól a Classic Space-nek hála, elterjed köreinkben. No, most jön a pofára esés, tudniillik a LEGO bejelentette 40. évfordulós Maersk készletét, a sorban az eddigi legnagyobbat, ám szó nincs róla, hogy folytatnák a szép hagyományt. Valami színvak spórmajom úgy ítélte, a "Medium Azure" az kvázi "Maersk Blue", így minek annyit vacakolni ezzel a marginális hülyeséggel (kevésbé színvakoknak itt egy csepp vizuális segédlet, ki-ki döntse el, nevezettek helyesen gondolták-e a helyettesítés jogos voltát). Különben is, így jó lesz majd Heartlake Citybe is, ami dupla haszon.

  
Mindenesetre itt van, pillantsatok rá a reklámvideóra, aki meg igazán szomorkodni vagy bővebb információhalmazt szerezni szándékozik, ITT vagy ITT eredeti nyelven megteheti.


Mindemellett sajnálatos tény, hogy nagyon kíváncsi vagyok, és könnyen lehet, hogy beszerzek egyet.

Még annyit, hogy 10241-es számmal kerül forgalomba a kicsike (1518 db) 2014 januárjában az általam oly kedvelt Creator Expert témában. Nem mellesleg hívom fel a matricázás szerelmeseinek figyelmét arra, lehet, csalódás éri őket, hiszen a szállító ládákat nem egyesével kell ragasztgatni, azaz kétoldalt, hanem csak a hajótestbe való berakodás után, a szabadon maradt felületre kerül fel a ragasztható papírdarabka. A konténerrajongók is búslakodhatnak, hiszen a méretarányból adódóan nem egyesével rakhatók fel a ládák, hanem csak tömbökben, de ez legyen a legnagyobb baj - Rékocs.

Szóval, a göngyölítés, amint azt jeleztem:

Maersk-forrásokból vett színkódok RGB-megfelelői (a jobb "érthetőség" érdekében egészre kerekített %-ban):
2007 - 16-40-44 (RC modellezők által kapott Maersk adat)
2011 - 18-39-43 (Maersk, hivatalos reklámkampányhoz adott adat)
20xx - 21-39-40 (Újabb, a fentihez hasonló forrás, ám ismeretlen dátum) 

Lego-színek RGB megfelelői, különböző kontextusokban:
Maersk Blue
Ldraw - 19-37-44 (pedig ez csak CAD-es leképezés)
Jónak tűnő fotó - 14-39-47 (itt a megvilágítás minősége, a fehéregyensúly sokat nyom a latba, szubjektív, csak összevetésül)
Összehasonlító fotó - 18-38-44 (lásd a cikkbeli linket)

Medium Azure
Ldraw - 13-41-46
Összehasonlító fotó - 13-41-46 (lásd a cikkbeli linket) 

Számoltam, és azt kaptam eredményül, hogy a 3-dimenziós koordináta-rendszerben elhelyezett szín-pontok egymástól mért távolságát színhelyességi mutatóként figyelembe véve, a LEGO Maersk Blue a fenti, általam hivatalosnak megismert Maersk-kommunikációiból reprodukálható kékekhez 0,5..6%-kal minden, párba állítható esetben (ldraw-ldraw, fotó-fotó) közelebb van, mint a Medium Azure. Szóval nekem még mindig nem tiszta, hogy mi az elhanyagolható.

gonzsölítek tovább... - fejleményekről külön posztban a jövő héten]

12 megjegyzés:

  1. Furcsa döntés. Kinek a szemét csípte ez ennyire? Vagy az eddigi 10 féle kék helyett most hogy 9 féle lesz olyan nagy spórolást jelent a cégnek? HA igen, akkor meg miért nem egy másik kéket ütötek ki? Nem értem ez mire volt jó. Bár, nincs Maersk-készletem, de azért zavaró ha a kék nem az a kék lesz mostantól.

    VálaszTörlés
  2. "The Maersk company actually changed their blue corporate colour a few years ago and the new Maersk blue is incredibly close to medium azure, hence the change in brick colour.", írták a Brickseten. Úgyhogy a modell csak követte a valódi hajók színváltozását.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Upsz, olybá tűnik, hogy itt bizony akkor UPDATE kell, mert ha ez így van (márpedig én most nézem a tényanyagot), úgy meg kell követni a gyártót.

      Törlés
    2. Szia Papírbaba!

      Köszi a hozzászólást/találatot. Ott is sírnak egyébiránt a Maersk kékjének felszívódása miatt, erre volt az általad beidézett hozzászólás egy reakció. Hogy ez mennyire tűzközeli hozzászóló volt a Brickseten, azt talán sosem tudjuk meg, viszont bennem felpiszkáltad vele a kíváncsiság ördögét, úgyhogy rámozdultam a színkérdésre kissé komolyabban is. Most már nincs megállás, szerintem 1-2 héten belül szolgáltatok egy színpalettát, ha hajlandóak velem szóba állni. Addig is, tettem némi kiegészítést a poszthoz, bár jó szárazat, de lehet rajta rágódni :)

      Depi, milyen tényanyagot nézel? Segít tisztábban látni a kérdésben?

      Törlés
    3. Hű, micsoda lavinát indítottam el… de akkor már én is beszállok a buliba! :)
      Megmértem a Maersk logo színét ezen az oldalon:
      http://www.maersk.com/Pages/default.aspx,
      és az oldal 2010. január 21-i verzióján:
      http://web.archive.org/web/20100121111256/http://www.maersk.com/Pages/default.aspx
      A Lego színeket a http://www.ldraw.org/article/547.html oldalról vettem.

      (Elnézést, én nem százalékban, hanem 0-255-ben gondolkozok.)

      Lego Maersk Blue (LMB) 0,173,201
      Lego Medium Azure (LMA) 0,199,222
      Jelenlegi Maerks logo 0,187,216
      Régi (2010. január 21-i) logo 0,159,194

      G eltérés:
      LMB - Új logo 14
      LMA - Új logo 12
      LMB - Régi logo 14
      LMA - Régi logo 40

      B eltérés:
      LMB - Új logo 15
      LMA - Új logo 6
      LMB - Régi logo 7
      LMA - Régi logo 28

      Eszerint a régi logotól a Medium Azure sokkal (21-26-tal) távolabb van, mint a Maersk Blue, az új logohoz viszont a Medium Azure van hajszálnyival (2-9-cel) közelebb.

      Törlés
    4. Na, ez igen!
      Engem nem zavar, ha elméláztok a témán, szerintem ez nem baj, én beleszólni nem fogok, mert olyan színtévesztő vagyok, hogy nálam egy zöld ló simán piacképes, így az árnyalatbeli vitátokat max csak követem, de érdeklődve figyelem a méréstechnikai és érvelési metódusokat :-)

      Törlés
    5. Papírbaba, mivel mérted a szín-összetevőket?

      Merthogy az általad megadott Maersk-helyeken én ezeket tapasztaltam (zárójelben, amit Te írtál):
      Jelenlegi Maerks logo 105,184,215 (0,187,216)
      Régi (2010. január 21-i) logo: 0,155,192 (0,159,194)

      Az LDraw-oldalon meg ezek vannak megadva, hexában, konkrétan:
      Lego Maersk Blue (LMB) 84,169,200 (0,173,201)
      Lego Medium Azure (LMA) 62,194,221 (0,199,222)

      Sajna, az R (red) komponenst sem szabad kihagyni.
      Ha a Te metódusodat követjük, esetleg össze is adjuk a komponensenkénti eltéréseket, akkor

      LMB-Új = 51
      LMB-Régi = 106
      LMA-Új = 59
      LMA-Régi = 130

      Így is az LMA jön ki rosszabbul. DE! A webszerkesztés érdekes állatfaj, én hirtelen találtam a Maersk különböző oldalain, Facebookon, itt-ott vagy hatféle frissen alkalmazott színt. Ez hót zsákutca, nem is akarok ettől jobban belemenni. Nem a weben fellelhető alkalmazások a mérvadóak, hanem RAL, Pantone, vagy egyéb szabványosított színleképzés, amelyről a Maersk állítja, hogy a sajátja, de még inkább a Hardtop AS-BLUE 504 festékről lenne ildomos kideríteni, hogy az RGB vagy a CMYK színtérbe hogyan képezhető le. Már csak azért, mert a Triple-E ezzel lett lefestve. (mellesleg ezt is konzekvensen Maersk-blue-nak emlegetik)

      A Maersk egyébiránt 2011-ben a Pantone 631-et nevezte "corporate color"-nak, egy másik, dátum nélküli doksiban meg Pantone 637C szerepelt. Ezek hivatalosnak mondott RGB-megfelelőjével számoltam én, illetve egy RC-modellező csapatnak hivatalosan adott akkori RGB-kódokkal.

      Szóval, gyűjtöm még az infót, aztán remélem, kisül belőle valami :)
      Addig is, haragszom a Maersk-blue eltűnése miatt...

      Törlés
    6. Megmértem a logó-színeket még két módon, egyikből ismét az LMB került ki "győztesen", a másik mérésnél az Új logót néhány ponttal jobban megközelítette az LMA. Szuper-zsákutca. Hivatalos, de legalább valamennyire szabványos adat kell. Én az LMB és LMA színének megmérését megejtem, mert az Ldraw is csak egy szimuláció, vagy jó vagy nem.

      Törlés
  3. Többszörösen hibáztam, sajnálom. Ezentúl nem fogok belekotyogni.

    Amikor Attila előző kommentjét olvastam, épp Macet használtam, és Unity3D editor volt megnyitva még a gépen (egy videojátékfejlesztő környezet), azzal pipettáztam ki a színeket a közvetlenül böngészőből. Nem mentettem le a képet és nem nyitottam ezért külön rajzprogramot - kár volt. Egyrészt a Unity úgy látszik, teljesen rossz RGB értékeket olvas ki, másrészt a maces Chrome más színárnyalattal jeleníti meg a gifet, mint amilyen az valójában. Mutatom, íme a logo a Paintbrush és a Chrome előadásában: http://kepfeltoltes.hu/131007/K_perny_fot__2013-10-07_-_13.02.16_www.kepfeltoltes.hu_.png

    Úgyhogy megvan a megoldás: a Legonál maces Chrome-ban nézegették a Maersk hajójáról készült fényképeket, azért lett ilyen színű a modell. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hibáztál egy fenét, rávilágítottál, hogy ez az irány nem jó irány. Amiket én számolgattam, az is zsákutca. Egyébként Mac-en nyomtam én is, háromféle metódussal. Mindig, minden korrigál, a fene már megesz miatta. Sebaj, bízom a megfogható színparaméterek beszerezhetőségében. Bármit megtudsz, kipróbálsz, összehasonlítasz, nyomassad, a többiek majd jól átugorják az én beírásaimmal együtt, de több szem többet lát!

      Mellesleg a cikk elejére direkt raktam az erősen színszűrőzött fotót, azon tényleg LMA-színű a nagy csanak. Nem lehet hogy a LEGO is onnan vette spór-ötletét, ahogy Te is feszegeted utsó feltételezésedben? :D

      Másrészt: ha ezentúl nem fogsz belekotyogni, a színkérdés lenyomozása után téged nyomozunk le, és akkor hajjaj, de lesz baj! ;)

      Szóval tessék keményen belénk kötni, ne maradjon hülyeség korrigálatlanul.

      Törlés
  4. Fel tudok ajánlani egy HP Eye-One spektrofotométert. :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, ezt észben tartom, hátha lesz még ilyen eset. Pillanatnyilag a LEGO-tól nincs több infóm, a Maersk válasza az volt, hogy 40 év alatt egyszer volt színcseréjük, a Pantone-kódjai megvannak, nagyjából közük nincs a LEGO MedAzur-jához. Mindezek mellett megtaláltam a Triple-E festéséhez használt matéria gyártóját, onnan is várok színinfót, vagy mintát. Depi mindezek miatt "Pitbull" névvel illetett :) Egy kis gumicsont viszont sose árt szerintem, kevesebb ideje marad az embernek a napi dolgokon pöfögni :D

      Még egyszer: nem felejtem felajánlásod :-) Köszi a vidításért!

      Törlés