6 Hátoldali legózás: Basic 733

Megüt a guta. Zoli újabb hátoldali írását olvasva felrémlik, hogy ez a szett nekem is megvolt, olyan állapotban (és most bocs Zoli), hogy szégyellem, hogy eladtam. Nagy hiba volt, többet ilyet sosem. Sóhaj...

via brickset
Az 1980-as évből származó 7+-os Basic készletek közül a második legnagyobbat szemrevételezzük ezúttal. (A legnagyobb már múlt héten megvolt.) A dátum kereken 1980, elemszám 533 db (Brickset), így igazából nem sokkal marad el ebben a mutatóban a nagy testvérétől. De pl. a 733-as színvilága teljesen eltérő volt, mint sárga-fekete színű 744-esé, és ami még fontosabb elektronikus alkatrészeket egyáltalán nem tartalmazott, így jóval olcsóbban hozzá lehetett jutni már akkoriban is.
Az igazi kezdést megelőzően egy szolgálati közlemény: elnézést kell kérnem, mert sajnos az erre a hétre választott doboz állapota erősen használt, így a róla készült képek sem lesznek túl esztétikusak. Mentségemre szolgáljon, hogy hozzám ennél is szörnyűbb állapotban került: gyakorlatilag le volt szabva az egyik oldala, tele volt vastag barna celluxszal, piszkos volt, stb. Szóval, némi időmbe beletelt anno, amíg ilyen állapotba hoztam, de szép sajnos ettől még nem lett. A hiányzó oldalt kartonlappal pótoltam, így az eredetileg itt fellelhető képekről nem is tudok saját fotót közölni. Ráadásul, a vastag barna cellux ezen felül két helyen eltávolíthatatlannak bizonyult, nem tudtam vele semmit sem tenni.

A doboztető az öt összeállítási segédlettel is megtámogatott főmodellt mutatja be


 A korabeli szemlélő ezzel a látvánnyal találkozhatott elsőként – nyilván sokkal szebb kivitelben. A doboz bal felső sarkában a sorozatszám alatt többnyelvű információ figyelmeztetett, hogy ez a játék 7 éves kortól ajánlott. Felhívta arra is a figyelmet, hogy öt teljes értékű modell összeállításához ad teljes értékű útmutatást, de ezen kívül még sok egyéb ötletet is tartalmaz.
A doboz előlapjának felső harmadát egy piros-kék színű helikopter uralja. A kor alkatrészkínálatából azt hiszem egy egész mutatós – és egyébként hatalmas méretű – repülőeszközt hoztak össze. A kis csörlővel emberek és tárgyak is emelhetők.
Alatta balra egy nagy gyárkomplexum látható. Meglehetősen sok alkatrészt sikerült felhasználni, még az alaplap és a sárga rugós markoló kanál is bevetésre került. Elég mutatós darab. Akárcsak a vele átellenes oldalon elhelyezett körbeforgatható adótoronnyal rendelkező radarállomás, ami egyébként – meglepő módon – titokban gumisként is üzemel. Legalábbis ezt látszik alátámasztani a sok elszórt kerék és szerszám.
A középső részre kettő, talán kevésbé jól sikerült alternatíva került: A csőrös kamion még talán aranyosnak is nevezhető, de a Forma 1-es versenygép nem lett szép, csak egy 70-es években kiadott kissé esetlen elődjére (392) emlékeztet.


Felnyitás után ez a kép tárul elénk – itt látszik a pótolt oldallap

Kipakolás után pedig ez látható – sajnos az alul elhelyezett útmutató is sok harcot látott korábban


Ezek után nézzünk meg közelebbről a fedlap alsó részét is!


A kép bal felső sarkában egy boldog kisfiú fedezhető fel, aki éppen egy könnyűszerkezetes ház összeállításán szorgoskodik egy nagy daruval is felszerelt kamion segítségével. Alatta egy nagy üzemanyag-szállító kapott helyet. A billenős nehéz-teherautó szerintem jól sikerült, akárcsak a felette látható ötletes markolóval felszerelt gép. Alulra elhelyezett targonca ránézésre nem sok alkatrészt emészt fel a dobozból, de az látszik rajta, hogy működő emelőszerkezettel bír, sőt még a kényelmes forgóüléssel is ellátták. Az óriásdaruval ellátott épülethez két teherautó is építhető, ami nem kis játszhatóságot sugall. Az oldal egyetlen gyengébb pontja a nyolckerekű holdjáró (?). Ennek a formaterve szerintem nem a legjobban kidolgozott.

Ezek után térjünk át az oldallapok nézegetésére! (Sajnos itt lesz néhány nagyon rossz fotó is.)

Korabeli batár utánfutóval és egy kicsi gokarttal (?)

Darus épület és egy „láthatatlan” autó – ez utóbbi csak alapos megfigyelőknek mutatkozik meg

Mezőgazdasági hangulat: Működő szélmalom pótkocsis traktorral – Szerintem nagyon aranyos kombináció

Tűzoltó parancsnoki dzsip valamint egy autómentő munkában via brickset

A doboz hátoldala ismét zsúfolásig megtelt alternatívákkal. Innen nekem mindegyik ötlet nagyon tetszik, olyannyira, hogy szerintem akár ezek is lehetnének a főmodellek, mert ugyanolyan jól kidolgozottak, mint azok. Sőt…

A doboz hátulja – Akár az eleje is lehetne

A helikopterpaddal ellátott épület valószínűleg egy mentőállomás, itt egyébként a nagy radarantenna fogatható az oldalán látható tekerővel. Mellette a légpárnás jármű nagyon aranyos lett, egyébként is ritka járműtípus ez LEGO-éknál, így még értékesebb talán. Fölé egy nagyon vagány darus kamion került. A mezőgazdasági téma lejjebb folytatódik egy földtárcsázó szerkezet „személyében”. Legalul egy olajfinomító és egy tartálykocsi vár bevetésre. Végül pedig a bal alsó sarokban egy konténerszállító kamion építéséhez kaphatunk ötleteket.

Személy szerint nekem a hátoldal tetszik a legjobban, de szinte kivétel nélkül minden oldal tartogat aranyos meglepetéseket. Nyilván nem kell olyan valósághűséget számon kérni ezeken, a több mint 30 éves alternatívákon, mint ami a mai LEGO-kon megfigyelhető. Hiszen, itt sokkal kevesebb a speciális alkatrész, bár éppen ezért jóval többféle lehetőséget is kínálnak ezek az építőkockák.

Összesen 23 darab lehetőséget sikerült megszámolnom a dobozon, amik között voltak egészen komplex ötletek is. Nagyon jó dolognak tartom, hogy ebben az időben adtak még egy nagyméretű építőlapot is a játékhoz, amit sajnos manapság már teljesne kispórolnak.

Nektek mi a véleményetek?
Melyek a legjobb, legötletesebb alternatívák és miért éppen azokat választottátok? Kinek van/volt meg ez a szett és miket sikerült belőle ezeken kívül még összehozni?

A ’80-as kiadású 7+ sorozat utolsó tagjáról; a 722-esről doboz hiányában sajnos ezúttal le kell mondanunk, ezért a következő alkalommal kicsit előrébb lépünk az időben. De kárpótlásul előzetesen annyit már elárulhatok, hogy 1985-ből ismét egy szebb állapotú dobozzal ismerkedhetünk meg alaposabban!

Köszönet Zoli, jó volt olvasni! 23 altrernativa, az igen!

6 megjegyzés:

  1. Zoli, ismét kalapemelésemet tudom csak kifejteni. A renoválási munkád dicséretes, azon felül, hogy egy ilyen csodával lepsz meg minket :)

    Hogy kérdésedre is válaszoljak, gyerekként a targonca és a malom mindent vitt, s ezek manapság is nagy kedvenceim. Felnőtt fejjel ezek mellé csapódik az olajfinomító remek modellje, és szerintem az ugyanazon oldalon feltűnő darus kamion is megérne jópár misét. Ezeken felül szánnék némi időt a kultivátorból és hengerből összeállított kombinátort vonszoló mezőgazdasági jármű feljavítására, mert jó az ötlet, csak túl alap a kivitelezés. :)

    VálaszTörlés
  2. Tök jó, hogy a Basic-kel is foglalkoztok. Ilyet manapság nem nagyon látni, még külföldi oldalakon sem. Igazi békebeli legó korszakot idéz meg. Nekem a mentőállomás és az olajfinomító tetszik a legjobban.
    Egészen véletlenül nem kerül nagylátószögbe az 1987-ből származó 547-s építő készlet? Nekem az volt meg, de sajnos szőrén-szálán eltűnt az idők forgatagában.

    VálaszTörlés
  3. Hát igen, ez nekünk is megvolt, pár éve sikerült megszerezni, de drága férjem hirtelen felindulásból hamar megvált tőle :( De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy én akkor találkoztam először ilyen készlettel - gyerekkoromban nem -, és lenyűgözött az a sok modell, amit meg lehetett építeni. A doboz meseszép ezzel a sok alternatívával. Köszönet Zolinak!
    Annyit mondhatok, ha újból megszerezzük, mert most már csak azért is, akkor lesz végigjátszás!

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok!
    Örülök, hogy a Basic iránti hóbortommal nem vagyok egyedül! A képek innentől már csak jobbak lesznek, ennyit ígérhetek. (Korábban szerettem volna venni hozzá egy szebb dobozt, de az ismert aukciós oldalon annyira felverték az árát, amikor hosszú idő után végre felbukkant egy, mint amennyiért én ezt ilyen állapotban vettem a teljes készletet. Pedig jó lett volna, ha szebbet tudok bemutatni, de ennyiért nem érte volna meg.)

    Sajnos az 547-es nekem nincs meg. De talán valaki olvassa akinek megvan és kedvet kap a bemutatásához is!

    Nekem a személyes kedvencem a szélmalmos és az olajfinomítós, de tényleg aranyos mindegyik a maga módján.

    Üdv:
    Zoli

    u.i.: Még két Basic rész várható tőlem a következő két hétben hasonló formátumban. Utána meg talán más is kedvet kap és bemutatja ő is az addig kimaradt Basic "kincseit".

    VálaszTörlés
  5. Jó visszaemlékezni arra, hogy ez is megvolt. Sok apró alkatrész elveszett már belőle, de a java a padláson megvan. :-)
    Pont a sokoldalóságát szerettem a régi készleteknek, csak a fantázia és a hétvége hossza szabott határt a variációknak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nekem gyerekként nem volt meg, de amint tehettem beszereztem. Meg a többi itt bemutatott darab is ilyen a Basic vonalról, amiket én mutattam be.
      Ezekben egyébként tényleg csak a képzelet szabott határt, a kockák olyan általánosak voltak, hogy bármit ki lehetett belőlük hozni. Nyilván egy korabeli helikopter össze sem vethető formavilágában egy maival, de ha akartam, akkor egyik nap még helikopter, másnap hajó, majd végül egy épület lett belőle. Ugyanezt a maiak már nem "tudják" a sok speckó elem miatt.

      Törlés