10 LDD széria: A méret a lényeg

Nem olyan régen felvetődött egy kérdés azzal kapcsolatosan, hogy a bemutatott és tervasztalon lévő vasúti modellek milyen arányban állnak a LEGO eredeti vonataival. A felvetés jogos és időszerű volt, így egy kicsit utánamentem a dolognak, és némi kutatómunka után sikerült beszereznem pár tényleges szettben megjelent vasút LDD terveit, így nem volt nehéz dolgom a következő szemléletes képanyag megalkotásában. 

 Az mindenki számára látható, hogy a pluszként, megvalósítási fázisban lévő és berakott V43-as és M62-es mennyivel nagyobb, mint a hivatalos készletek darabjai. Az ugye ismert, hogy utóbbiak 6 stud szélesek, magasságuk sem túl acélos, viszont relatíve arányosak, kellően méretesek a minifigekhez, de a valóságban arányaiban azért kicsit nagyobbak. 
M62 via https://sites.google.com/site/7740lego/
A sínből kiindulva szélességben egy 10 stud keresztmetszetű szerelvény lenne a tökéletes modell, ez persze elég furcsa és érdekes lenne megépítve és egy emberkés diorámába helyezve, így én maradtam a 8 studnál. Ez az a méret, amire ráfogható, hogy az aktuális City készletekhez igazodik valamennyire, ugyanis egy ideje a cég a 6 studos teherautókkal próbál némileg arányosítani a való világhoz, és elég hülyén nézne ki az, ha egy mozdony olyan fronttal bírna, mint egy fuvaroskocsi.  Sok a feltételes mód, mert tudom, sejtem, hogy van más vélemény is, és az így van jól. Aki szeretne még okfejtést olvasni, az olvassa el Gábor idevágó jegyzetét!
Érdekes viszont, hogy a magasságban már annyira nem szignifikáns a különbség, próbáltam ezt is demonstrálni a képekkel. A mozdonyoknál még látható a plusz 1-2 studnyi fór, de a vagonoknál mondhatni minimális az eltérés, 1 stud pluszt még elvisel a szemünk. A 2 egységnyivel nagyobb szélesség viszont sokkal masszívabbá teszi a tervezett járműparkot, ami elég nagy lépés a legózó szemében. 
A "problémás" (látványnak, játéknak és gyakorlati megvalósításnak egyaránt) rész a kocsik és vontatók hossza, ez a dimenzió ugyanis, főleg az előbbieknél, kellően más szintet képvisel, mert simán a duplája a sztenderd készletekben megtalálható megfelelőiknek. Itt bizony nehéz kimondani is, de simán 60-70 stud hosszúsággal is lehet számolni, ez pedig nem kis méret, elég furcsán mutat elsőre a sínen. De abszolút használható, sőt, pakolható is. 


Elég az okfejtésből, jöjjenek a képek, a továbbiakat meg kommentek formájában alakítsuk :-)

Néhány kiadott készlet és kettő saját. Van némi különbség, vitathatalan

Érdekes összeállítás így együtt

A V43-as kicsit nagyobb, mint a Maersk verzió. És a Szergej? Mint az Emerald Night, sőt

Elég csip-csupnak hatnak így a gyáriak

Kavalkád, de nagyon jól látni az arányokat

A Combino talán kicsit magasra sikeredett, a Flirt-el van egy szintben

Így talán jobban láthatóak az arányok

Jó lenne egy ilyen összeállítás

A személykocsiknál már nincsen akkora méretkülönbség, de a hossz azért szignifikánsan nagyobb a MÁV-osoknál
Élkiemeléssel fűszerezve

A teherkocsiknál sikerült talán a legjobban összehozni a hivatalos és saját arányokat

Azért innen nézve viszont már jobban érzékelhető az eltérés

10 megjegyzés:

  1. Ez érdekes volt. Köszi!
    Üdv!
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért írtam, az építetteknél is megpróbálom bemutatni majd a különbségeket :-)

      Törlés
  2. Érdekes, köszi az okfejtést. A sínekhez való arányokat tekintve igazad van a 8-as stud szélességgel, és ez a mozdonyokon is látszik, jóval részletesebben kidolgozottak, mint a gyári modellek. Ha magamnak építenék, mégis elgondolkoznék a hatoson, egyszerűen azért, mert ha igazi kockákból meg akarnám építeni, lényegesen kevesebb kocka is elég lenne. Meg jobban elférne a szekrényemben :) De szinte biztosan nem lenne ilyen szépen kidolgozott :)

    Amúgy kíváncsi vagyok, hogy az ilyen posztokat hányan olvassák, az az érzésem, hogy a megszállott kisebbséghez tartozom :)

    VálaszTörlés
  3. Ebben a méretben már majdnem mindegy, hogy mire gyártja az ember, mindenhol jól mutat. A részletesség még fokozható, de igazad van, ez már komoly elemszámot hozna.

    Azt rosszul gondolod, hogy a kisebbséghez tartozol. Ezeket a posztokat jóval többen olvassák, mint a sztenderd bemutatásokat. Nem is gondoltam eleinte, hogy ennek az LDD sorozatnak ekkora forgalma lesz, de nem bánom. Megmondom neked őszintén, hogy a vonatokból a legyártott terveknek és megvalósítási fázisoknak köszönhetően, egy időre ki fogok szeretni. Ráadásul itthon is a gyerek a vágányok kedvelője, így sok menekülési útvonalam nincsen, de próbálkozom kitartóan :-) Lásd Mig-21 vagy a Keleti Pu.

    Sajnálattal olvastam az oldalad szüneteltetését, de legalább az építés megmaradt. Sajnos kevés ténylegesen működő és "termelő" oldal működik idehaza, örülnék, ha ezen téren javulna a helyzet.

    VálaszTörlés
  4. Tényleg látványosan rövidebbek a LEGO járművek. Ez valószínűleg a nagyon kicsi sugarú LEGO ívek miatt van (ami meg azért van, hogy elférjen a szobában a vonat). Az mondjuk kifejezetten vicces szerintem, hogy a V46 nagyobb, mint a böszme amcsi dízelt mintázó Maersk mozdony (megjegyzés: abba mondjuk nem merek belegondolni, hogy méretarányosan milyen hosszú lenne egy ilyen amerikai mozdony)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A hivatalos LEGO készleteknél is az játszik be, hogy azért próbálják az elemek számát kordában tartani, illetve az adott elemszámon belül a legtöbb érdekes dolgot kihozni. Szerintem ezért (is) lesznek a hivatalos készletekben a vonatok kisebbek, rövidebbek.

      Törlés
  5. Üdv!

    Szeretnék a második bekezdéshez némi infót hozzáfűzni:

    Tolómérővel kimérve a LEGO-sínszálak között 4.87 stud van, tehát bőven nincs meg hat kocka. Ha ezt 1435 mm-nek vesszük, akkor arányosan kb. 9 stud mozdonyokat kellene építeni, mert szélességük 2700-3000 mm között változik. Ha azonban a LEGO vonattengelyre szerelt két kerék nyomkarimái között vesszük a távolságot, akkor ez még 3-4 mm-re kisebb a 4.87 studnál, ez kb. 4.40-4.50 studnak felel meg, ehhez a mérőszámhoz teljesen arányos a 8 kocka széles MÁV vonat.

    Villamosoknál a sínszálak közötti 4.87 studhoz a 8W villamos arányos, ha a vonatokhoz hasonlóan a nyomkarimák közötti távolságokat vesszük figyelembe, akkor a 7W villamos lesz a megfelelő (ezek szélessége a valóságban 2150-2400 mm között változik hazánkban).

    VálaszTörlés
  6. A sínszálak távolsága stimmel, de ha ezt 1435-nek vesszük, akkor a (pl szergej 2950mm) mozdony szélessége inkább 10, mint 9 stud. 9 stud széles akkor lehetne, ha 2 és fél méternél kicsivel szélesebbek lennének a valóságban. A páratlan oldali építkezés problémájáról nem is beszélve ebben a méretben, furcsa lenne elsőre, de érdekelne egy ilyen megoldás is.

    Egyébiránt meg gondolom a 6 stud a sínkorona középét adja, így nem rossz a megközelítés, de a felirat mellé a skála tényleg nem stimmel, vagy éppen fordítva, honnan nézzük.

    Egyébiránt én nem foglalkoztam túlzottan a mértani számolgatással, mert akár 9, akár 10 stud lenne a méretarányos, az már nagyon széles lenne, és nem szándékoztam ennyire elmenni a modellezés felé, így is elég monstrumok 8 studosan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, előbb írtam, de elnyelte a blog.

      A lényeg, hogy teljesen jó a 8W építés, a fentebbi okfejtésemben szerintem sikerül méretarány szerint is megideologizálni (nyomkarimák közötti távolság). Amit akartam kérdezni, hogy van-e valamilyen közös elérhetőségetek?

      Törlés
    2. A 8 stud teljesen jó, építésügyileg. Ebben nincsen ellenvetés, ezért is építünk így. De ez is az ideologizált elképzelés miatt van, maga a méretarányosság meg ténykérdés, de ez a vonal engem túlzottan nem érint.

      Kapcsolattartásra ott van az oldalsó sávban a Kapcsolat menüpont, azt mindenki megkapja.

      Törlés