4 Végigjátszás: 42009 Technic Mobil Crane MKII (2. rész)

Josszo folytatja a darut. Part no.2.

Végre eljött a másnap, az építés folytatódik, volt végre időm a második részt elkészíteni. (Tudjátok, mennyi idő egy ilyen cikket megírni? …). Még mielőtt hozzákezdtem volna, először az előző nap elkészített művet újra alaposan megnéztem, végigcsodáltam, elképzeltem, hogy mekkora lesz végül. A darus felépítmény a következő képen látható, a géptesten hagyott mélyedésbe fog belekerülni, és mindössze 4db pinnel lesz rögzítve.



Kezdődhet a móka, újabb zacskók, újabb bontogatások, de azért már közel sincs annyi alkatrész, mint az első turnusban (korábban azt hittem, hogy itt is lesz annyi).




A kevesebb alkatrész miatt az építés menete már zsúfoltság mentesen haladhatott, de az is igaz, hogy a legutolsó fázis elemeit még nem öntöttem ki ekkor.



Az építést az egész daru alapját képező forgó alappal kezdjük. Motorikusan nincs meghajtva, így a daru forgatása csak manuálisan lehetséges. A képen látható kis fogaskerék abban segít, hogy a választott pozícióban fixen megtartsa a darut, és az se önmagától, se az emelt súly hatására ne tudjon elfordulni. Korábbi darukban nem emlékszem, hogy lett volna ilyen, de nagyon praktikus megoldás. A forgózsámoly közepén egy tengelyen keresztül fog lemenni a forgómozgás az alsó felépítménybe, ami aztán a kitámasztó-lábakat fogja működtetni. Érdemes lenne megszámolni, hogy hány fogaskerékpáron keresztül történik mindez, ugyanis rengeteg energia elvész már egy áttételnél is. Erre most én nem is vállalkozok, meghagyom másnak  :-).



Én a hagyományos lego kockákat szeretem még a technic vonalon, de mint itt is látható, ilyen felépítéssel azonos helyen sokkal több tengely, kapcsolódási pont, áttétel alakítható ki. És ez tényleg hatalmas előrelépés. Aki összetett, sok funkcióval ellátott gépet akar építeni, annak sajnos kötelező a váltás. A képen lévő tengelyekből az összesnek van funkciója, az építés befejeztével mindegyik forogni fog.


A studless építési technika egyértelmű előnyei azért láthatóak.

Az összerakás nem különösebben nehéz, a fogaskerekeket fel kell húzni a tengelyekre, mintha egymás után húznánk fel a nyársra a húsokat. Azonban nagyon figyelni kell, hogy semmi ne szoruljon, mert ebben az esetben nagy disznóságok történhetnek később. Az építési útmutatót bizonyos lépéseknél 2x-3x is meg kellett néznem alaposan, hogy mégis melyik fogaskerék hova is kerül. Többek között azért, mert a leírásban is hasonló szögben látjuk az építményt, mint itt. A tengelyek takarják egymást.


Ipari nyársas sütögető.

Bekerülnek az aktuátorok melyek majd a meglepően könnyű gémet fogják felemelni. Érdemes teljesen behúzott állapotban beszerelni, ne legyen eltérés a két aktuátor kinyújtott hosszában, mert akkor nem fognak szinkronban működni. Ilyenkor plusz terhelést kapnának, ami csak erőlködésre késztetné ezeket az egyébként is drága elemeket.
További fogaskerekek, áttételek, rögzítő elemek kerülnek beépítésre, furcsa, hogy ilyenkor még mennyire nyeklik-nyaklik az egész felépítmény. Nagyon érdekes, hogy míg a régi technic-nél általában a belső váz merevített, addig ezeknél a végső merevséget a külső borítás adja. Sőt, ezek nélkül annyira meg is gyengülhet a szerkezet, hogy a tengelyek sem maradnak egyenesek. Elég megnézni pár új technic kamiont, nem is kell túl nagy erő ahhoz, hogy a vezetőfülkét, motorháztetőt imbolygásra, kilengésre késztessük. A régi technic-nél nem volt ilyen, azok fixen, atombiztosan tartottak, de ez már egy másik történet…

Fogaskerék dömping.

A túlsó oldalra bekerült a motor, onnan kerül át a mozgás a funkcióválasztóhoz. Annak a kezdeménye is látszik a nagy piros sebváltó elem képében. Amikor már körvonalazódott a kinézete, működése, percekig csak néztem, és csodálkoztam az összetettségén. Talán ez azon pillanatok egyike, amiért a férfiember technic készletet vásárol magának :-). 
Tud valaki olyanról, hogy hölgyek ilyen szettek után érdeklődnének? Ha létezik ilyen, nevet és telefonszámot kérünk a szerkesztőségbe :D. (Ajjaj, társközvetítés?)


Kicsi, de roppant összetett szerkezet.

A csigás meghajtás a kötélzetet fogja vezérelni.

A funkcióválasztó felkerül. A matricázás nem volt különösebben nehéz, de az ütő megállt bennem, amikor az egyik képen máshogy voltak a matricák, mint ahogy felragasztottam. Az egyik lépés rosszul volt lerajzolva az építési útmutatóban, és máshogy voltak a matricák berajzolva. Mindez egy olyan lépés közben, ahol forgatást is alkalmaztak a leírásban, ezért nem volt teljesen egyértelmű a helyzet. De jött a megkönnyebbülés, amikor rájöttem, hogy végül is nem hibáztam, lehetett folytatni.
Érdekes színbéli különbségek vannak a sárga elemek között, nem homogén a több elem által kialakított felület. Ez nem szép dolog, kedves LEGO. Nem először tapasztalni ilyet új készletnél!




A készlethez 2 méter kötelet kapunk, szerencsére nem spóroltak, úgyhogy még a szekrény tetejéről is tudunk játszani, ha van kedvünk hozzá, és ekkor lenne igazán jó a távirányítós megoldás. (Adtak volna rövidebbet, és akkor nem lenne hiányérzet :-)) A szerkezet kezd merevvé válni, itt már lehet próbálni, hogy minden simán működik.




A motor diszkréten elrejtésre kerül eme nagy matricázott elem mögé. Szerencsére a belőle kifutó PF kábelnek is van hely, és nem kell megtörni, beszorítani sehova. További matricák kerülnek a fülkére, elemtartóra, hátsó panelekre. Az elemtartó egyben ellensúlyként funkciónál, úgyhogy rakjuk is bele az elemeket mindenképp.

Motor is a helyén.

Felülről nem kerül borítás az építményre, az elemtartó könnyen hozzáférhető elemcsere céljából.



Az építési útmutató végre azt mutatja, amit már nagyon régóta szerettünk volna: egyesítsük a két megépített részt. Örömünkre ez gyorsan, könnyen végrehajtható. Amíg ki nem próbáltuk, hogy az áttételen keresztül ténylegesen akadály nélkül lejut a forgómozgás az alsó részbe, NE rögzítsük a 4 pinnel a felső részt, mert ha gond van, akkor azt onnan ki nem szedjük!
A fogaskerekek forognak, a rengeteg áttétel a maga morgásával életre kel. Ezt akartuk hallani az óta, amióta a doboz kinyitásra került.

Nem egy csöppség, az biztos.

Ekkorra már-már túl hosszúra nyúlt az építkezés, voltak lépések, amikor rákapcsoltam, az elemeket gyorsan kapkodtam fel az asztalról, még aznap be akartam fejezni.


Ösztönzőleg hatott az is, hogy a 3 részes, számomra ismeretlen módon működő gémet nagyon régóta látni szerettem volna. A 8421-es készletben is hasonló van, jó lett volna megszerezni, de az ára miatt sohasem vettem meg. Olyan összegekért kínálják, mint ezt az új készletet, és nem is volt kérdés, hogy melyikre essen a választás. Aki esetleg nincs képben, a gém kinyújtása során a legbelső rész azzal párhuzamosan és arányosan nyúlik ki, csukódik be. Mindezidáig fogalmam sem volt róla, hogy ezt miképpen teszi. Átnéztem a 8421-es építési könyvét, de ezt élőben kell látni, papírról én nem értettem meg.
Amilyen egyszerű, olyan nagyszerű az ötlet, két kötél segítségével működik a mechanizmus. Ezek fixen vannak rögzítve a legkülső egységhez (a legbelsőből indulnak, a középsőt az egyik kötél elölről, a másik hátulról öleli körbe). A középső rész mozgása során a rögzített kötelek megfeszülnek, és ahogy mozog kifele, úgy húzza a kötél előre a legbelső részt is. Tényleg nehéz elmagyarázni, talán egy-két youtube videó segíthet ezen. Mindezt bütykökkel ellátott zsinórral oldották meg, ilyenformán ezek fix mérettel rendelkeznek, a zsinórok bele vannak olvasztva a stud-os elemekbe, és így nem is hajlamosak a szakadásra. Kapunk egy tartalékot is ebből, így lehet MOColni.





A két szekció egybetolva, és a tartórész is alakul, már csak össze kell pattintani.

A gém teljes hosszát ezen három elem hossza adja meg. Hosszú, nagyon hosszú!


Itt már nem volt mit tenni, mindent össze kellett tolni, a külső egységen még pár dolgot kellett építeni, és kész is volt. Rögzítése a fülkés résszel egyetlen tengellyel történt, ami gondolom nem túl hosszú idő után majd elkezd deformálódni :-(. Az aktutátorokat még hozzá kell erősíteni a gém aljához, és mehet is a tesztüzem.




Nálam szerencsére nem volt kattogó, reszelő fogaskerékhang, minden működött. Talán a gém kitolása történt egy kicsit nehezebben, ott még pár alkatrészen majd lazítanom kell.
Csaltam egy picit, és az internetről kerestem a következő képet, hogy lássuk, mekkora is az egész. Sajnos a mobilom ekkora távot nem tud befogni, és normálisan fókuszálni rá :D



Csak a teherautó hossza 60cm, így nagyjából el tudjátok képzelni, hogy így mekkora.

Amit itt leírtam, azt 6 óra alatt sikerült felépíteni, rövidebb idő alatt, mint az első részt, de ezzel együtt is 14 órára rúg az összidő. A probléma ott van, hogy építés közben mindig az jár a fejünkben, hogy csak még egy, csak még egy utolsó lépést csináljunk meg, így nagyon nehéz félbehagyni a járművet. Ezért is jobb, hogy maga a LEGO is 3 fő lépésre szedte szét, így ha végzünk az egyikkel, nincs hiányérzetünk, és nyugodtan le tudunk feküdni végre aludni.
Hol vannak a régi szép idők, amikor gyerekként a nyári szünetben éjszakába nyúlóan lehetett építeni? Nem kellett aggódni, hogy másnap munka, iskola, bármi, és nyugodtan lehetett építeni, és építeni. Akkor még PC sem volt, így az sem vette el az időt a legózástól.
A mai gyerekek szoktak még legózni egyébként? Miazhogy!! Mi is azok vagyunk lélekben :-D


Értékelés
Ötlet: 4,5/5
Az ötlet nem új, évek óta csak daru, daru, daru, néha kotrógép, aztán megint daru. Hol vannak már a régi szép idők, amikor űrsikló, halászhajó, helikopter, sportmotor, gokart, buggy, stb. készült technic-ből? A pontszámot inkább a funkciók ötletessége alapján adtam, nagyon hosszú hajtásláncok vannak a gépben, rengeteg funkcióval, közöttük újdonságokkal.

Kockák: 4,5/5
Nem, nem és nem adok maximum pontszámot, Annak ellenére, hogy rengeteg elemet tartalmaz, közöttük sok speciális, és még több nagyon sok helyen használható elemmel, nekem hiányérzetem van. Hiába a 4+2 aktuátor, a motor és az elemtartó, még valamilyen PF funkció hiányzik a készletből. Azt a fél pontot megadtam volna már egy PF világításra is :-).
Az értékelésbe nem számítottam bele, de a készlet 2600 eleme közül 1000db technic pin. Ezzel nem degradálni akarom a készletet, de amikor mindenki megdöbbenésére azt mondjuk, hogy az eddigi legtöbb elemből álló technic set, ezt ne felejtsük el. Mindenki döntse el, hogy ez alapján a pontszám megállja-e a helyét. Jó felvetés!
Én 55e Ft-ért jutottam hozzá, de mára már 53e Ft körül is kapni, talán lesz még olcsóbb is. Ha megnyerem a lottót, akkor biztos, hogy beszerzek még belőle pár darabot :-D.

Továbbgondolhatóság: 5/5
Ha valami, akkor ez a szett igazán alkalmas a továbbgondolásra. A végigjátszás első részében említettem az általam elképzelt 9 tengelyes darut. Ebből a szettből, illetve 2 ilyen szettből ez pofonegyszerűen megoldható lenne, bár a polcomra nem biztos, hogy beférn.
Gondoljunk bele, hogy csak a Youtube-on mennyi 8421XXL videót lehet látni, ahol ugyanúgy két készletből csináltak egy nagyot.
Ezen kívül a 10 kerékkel, rengeteg technic elemmel bármi megépíthető a szettből. A 10 kerék pont elég bármilyen vontató megépítéséhez hátul ikerkerekekkel, de akár 2 kisebb jármű is kirakható. Ennyi funkcióval ellátott szettet ugyan önmagunk nem fogunk készíteni, de a lehetőség adott a próbálkozásra.

Építés nehézsége: 5/5
A felépítés komplex, sok helyen nagyon összetett, és figyelni is kell. Kellő kíváncsisággal és türelemmel nem lesz gondunk az építés során, de arra semmiképp ne vállalkozzunk, hogy kutyafuttában majd összedobjuk a szettet, mert nem fog sikerülni. Vannak trükkös, nehéz részek is, és vannak olyanok, ahol az egyes elemeket szinkronba kell hozni a többivel (kormányzás, rögzítőláb, rögzítőtalp, a két aktuátor egymás mellett). A végeredmény azonban mindenért kárpótol.

Élmény / játszhatóság: 5/5
Ahogy a daru életre kel, megszűnik a külső világ, és újra gyerekké válhat a felnőtt néhány percre, órára. Izgalmas kipróbálni a funkciókat, és eljátszani a hatalmas monstrummal, mintha igazi építkezésen segédkeznénk vele. Gyerekként ez az érzés biztos, hogy még hatványozottabban igaz lenne. Felesleges a szót csépelni, maximum pont jár érte.

Összegzés: 24/25
Egészében véve nagyon jó szett, és a legtöbb elvárásnak megfelel. Próbáltam kritikusan hozzáállni a szetthez, de így is szinte csak jót tudok írni róla. Meggyőző darab. Ha valakinek gyűjteménye sincs, akkor egyetlen ilyen szett is nagyon jól mutat, és biztos, hogy senki nem hagyja szó (és tapizás) nélkül.

Végszó

Kíváncsi vagyok, kinek hogy tetszik az írás. Építő jellegű kritikát szívesen fogadok. (Itt csak olyat kapsz, szerencsére, de nem lesz rá szükség, szerintem.) Maga a végigjátszás megírása is elég sok idő volt, nem gondoltam volna, ezért olvassátok olyan örömmel, amekkorával én összeállítottam ezt az írást. Biztos lesznek többen, akik csupán az anyagi vonzata miatt sem tudják beszerezni a készletet, talán ez a kis betekintés mosolyt csalhat a szájukra nekik is.
Következő szettem egy legalább ilyen különleges szett lenne Technic vonalon, hogyha van igény a bemutatásra. Egyik korábbi év zászlóshajója lenne a kiszemelt áldozat. Nagyon ritka, nagyon nagy, nagyon piros, nagyon drága, és sokan biztosan vágynátok rá Ti is. Kitaláljátok, melyik készletről van szó?
Illetve folyamatban van még egy 41999 beszerzése is, ezt még nem tudom, lesz-e belőle egyáltalán valami. Folytatás remélhetőleg hamarosan!


Ilyen végigjátszást öröm volt közölni, így csak annyit tudok írni, hogy ÓRIÁSI köszönet illeti a szerzőt a munkájáért! 


4 megjegyzés:

  1. >Tudjátok, mennyi idő egy ilyen cikket megírni? …
    Tudjuk. :D

    >Tud valaki olyanról, hogy hölgyek ilyen szettek után érdeklődnének?
    Egyről tudok, de fiatalkorú. Nix telefon. :D

    >Hol vannak a régi szép idők, amikor gyerekként a nyári szünetben éjszakába nyúlóan lehetett építeni?
    Ez ugyan elég költői kérdés, de: AFOL-ként nyilván elmúltak azok az idők, csak azért, hogy most felnőttként építkezzünk éjszakába nyúlóan.

    >A mai gyerekek szoktak még legózni egyébként?
    Nagyrészt a szülén múlik.

    >Kíváncsi vagyok, kinek hogy tetszik az írás.
    Például nekem, de nagyon!

    >Kitaláljátok, melyik készletről van szó?
    8070? Ha igen, rajta, mert az nálunk a már jelzett fiatalkorúé, és harap érte, úgyhogy én biztos nem írok róla...
    1877? Akkor meg pláne

    Végül hadd köszönjem meg az élvezetes végigjátszást, továbbá erősen gratulálok és szurkolok a jövőbeni tervek mielőbbi valóra válásáért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. >Kitaláljátok, melyik készletről van szó?
      8070? Ha igen, rajta, mert az nálunk a már jelzett fiatalkorúé, és harap érte, úgyhogy én biztos nem írok róla...
      1877? Akkor meg pláne

      (Szerintem ide a darabszámát irtad, nem a készlet számát, de szerintem ugyanarra gondolunk :D )

      >Végül hadd köszönjem meg az élvezetes végigjátszást, továbbá erősen gratulálok és szurkolok a jövőbeni tervek mielőbbi valóra válásáért.

      Köszi, igyekszem.

      Törlés
    2. Jah, elég rendesen benéztem :)

      No de megoldottad a rejtvényt, ami különben is szándékos volt, csak hogy teszteljelek :D :D :D

      Törlés
    3. Én meg sem próbálok a kérdésekre válaszolni, a technic témában elég láma vagyok. Amúgy meg jól eldiskuráltok :-)

      Törlés