3 Végigjátszás: 6941 Battrax (Blacktron) - 2.rész, az alternatívák


A Blacktron-univerzumban tett első rövid utazásunkat követően nézzünk utána, hogy a 6941-es sorozatszámú, Battrax névre hallgató járgány elemeiből milyen alternatívák összeállítására ad ötleteket a gyár!
LEGO-éknál az eredeti csomagolásokon látható „B” modellekhez gyakran nem mellékelnek összerakási útmutatót, kivételek persze vannak, ilyenek pl. Creator, Technic, Basic, stb. szettek, de emost nem ők vannak terítéken. Ennek hiányában ez azt jelenti, saját magunknak kell rájönnünk, hogy miként is készíthetjük el „házilag” ezeket a csodákat. A dolgot nehezíti, hogy az így fellelt képeken sokszor rejtve maradnak a fontos részletek. Ilyenkor van csak szükség igazán képzelőerőre és kreativitásra, ami kedvenc játékunk élvezetéhez egyébként is elengedhetetlen alapfeltétel! Ez bizony nagy igazság, kicsit talán elszoktunk tőle :-)


Számomra ezúttal a vállalkozás sikerét az is veszélyeztette, hogy nem rendelkezem az eredeti dobozzal és a mellékelt leírással. Ez pedig azt jelentette, hogy az interneten fellelt – sajnos nem túl jó minőségű – fényképek segítségével tudtam csak elmerülni a 6941-es alternatíváinak a világában. A koncepcióm egyszerű volt, részenként építkezek. Vagyis ami egyértelműen és jól kivehető, azt megépítettem külön-külön, ami meg nem volt látható pontosan, ott megpróbáltam magam kitalálni, hogy vajon mi is illett oda nagyjából a meglévő elemek közül. Tiszta puzzle-hangulat!

Ennyi bevezető és előzetes „bizonyítvány magyarázat” után illik már belekezdeni a lényegbe. 
Mindösszesen kettő darab 6941-es alternatívára találtam a webes képek között. (Ezeket hívtam segítségemül: kinyomtattam a képeket, így néhol ezek is felfedezhetők lesznek egy A4-es lap formájában néhány fotó hátterében.) A két lehetőség egyébként eredetileg a doboz felnyitható oldalának belső felén található, az első egy futurisztikus hold-versenyautó, a másik pedig egy harci lépegető.

Akinek pedig nem lenne ennyi elég, annak tudom ajánlani a különböző készletek összeépítéséből kialakuló monstrumokat!

Egyéb verziók és hibridek. via flickr.com


1. alternatíva – Hold-versenyautó


Első pillantásra valamilyen gyorsulási autónak tűnik ez a szerkezet. Mivel azonban holdbéli kráteres táj, és űr sötétje valamint sok-sok szemkápráztató csillag is látható a képen, egy kicsit elbizonytalanodtam, hogy valóban egy versenyjárgányt látok, ami a Holdon rója a virtuális köröket? Aztán, végül mégis meggyőztem magam, hiszen minden ezt látszik alátámasztani; van egy bivaly erős nyolchengeresünk, tekintélyt parancsoló légterelőink és egy komoly kipufogórendszerünk is! Hogy az oxigént az égéshez pontosan mi biztosítja a légüres térben? Nincs ötletem, de egy nálunk nyilvánvalóan fejlettebb – kolonizációra és tartós holdbéli életre /6987 Message Intercept Base szett/ is képes – fajnak nyilván nem jelenthet gondot ennek a megoldása.

Az építkezés számomra nem volt egyszerű feladat, mert a jármű arányait nehéz volt pontosan megtalálni, ezért látható a képeken, hogy hol hosszabb, hol pedig rövidebb lett a készülő gépezet.

És mi volt akkor egyszerű? Ezek mindjárt az első két fotón felfedezhetők. Néhány részlet jól kikövetkeztethető volt, így ezekkel kezdtem az építkezést.




Ezt követően azt próbáltam meghatározni, hogy milyen hosszú is a járgány pontosan. Sajnos, itt bizony már akadtak jócskán problémák, amiket később többször is orvosolnom kellett.




Minden esetben törekedtem arra, hogy olyan fotók szülessenek, amiken az is nyomon követhető, hogy miként fogyatkozik fokozatosan az alkatrészbázis, miközben épül az űrautó. Hátulról ránézve, már az építkezés korai fázisában valamilyen ismerős formavilágot véltem felfedezni, ugyanis nagyon emlékeztetett a légterelő szárnyak állása és a hátsó Blacktron-szimbólummal ellátott elem formája az 1989-es „Batman – A denevérember” c. filmben látható Batmobiléra. Persze nem teljes a hasonlóság, de a rokonság később is felfedezhető: elnyújtott forma, nagy spoilerek, sötét ruhás vezető és annak elhelyezése, valamint a koromfekete színek, mind-mind egy futurisztikus Batmobilra utalnak! – Legalábbis számomra. (A készlet egyébként 1987-es kiadású, tehát, biztosan nem másolhatta ezt a filmet.)




Némi módosítás után megkoronázhattam a holdbéli űrversenyautót a futóművek beszerelésével. Nem állítom, hogy 100%-ban azonos a dobozképpel, de szerintem ilyen formában már vállalható, a rejtett részeket nem tudtam teljesen reprodukálni sajnos. Elég robosztus, komoly szerkezet lett és meglepő módon törékeny alkata ellenére is meglehetősen stabilnak tűnt a végére. Nem esett szét kézhezvétel közben, el lehet bátran tologatni a szőnyegen.





Az utolsó előtti képen megfigyelhető, hogy talán az összes alkatrész kétharmadát emésztette fel a kocsi. A speciális elemek közül nem használta sem a fülkét, sem az oszlopokat, sőt még a képes elemek közül is megmaradt néhány.


A végeredmény.

 
2. alternatíva – Harci lépegető

Számomra a második lehetőségnek felvázolt gép tűnt érdekesebbnek.

 Katonás rendben várják a beépítést.

Az építkezést itt is az egyszerűen azonosítható részletek megépítésével kezdtem, elsőként elkészült a lépegető lába. Szerencsére segítségre ezúttal is számíthattam derék fekete ruhás Blacktron barátomtól, aki egy csavarkulccsal vetette bele magát a dolgok sűrűjébe.



Hamarosan sok különálló, de a végső verzióhoz szükséges alkatrész vette körbe a talpakat.




Ezek után kezdődött a megszokott arányokkal való játék. Néhány dolog felkerült, majd hamarosan lekerült a pilótafülke közeléből. Előfordult, hogy azt gondoltam, végre kialakítottam a vezetőnek szánt rész pontos mását, amikor kiderült, hogy oda bizony nem fér be a kisfickó. Ekkor jött az újratervezés fázis, ami szórakoztató feladatnak bizonyult. Ezért is érdemes az alternatívákkal elszórakozni :-)



A következő képen a szerkezet hátsó része látható fejlesztési stádiumban. Erről semmilyen információ nem állt rendelkezésre, mert az egyetlen fellelt képen ez a rész egyáltalán nem látható. Így úgy gondoltam, hogy némiképp szárnyalhat a fantáziám, ezért egyrészt Blacktronosan levehetőnek (modulárisnak) terveztem ezt az oldalt, másrészt gondoltam arra is, hogy ennek értelme is legyen, például ha levesszük ezt a részt, akkor mögötte elbújó eszközökhöz (fejsze és tepsi – ezek pont nem a készlet részei) könnyen hozzá lehessen férni. Ráadásul a hajtómű is jól szerelhető egy hozzáértőnek ilyen állapotban.



A következő két képen még sok minden módosult a fejlesztés során az arányokat illetően.




A végén egyesítettem a lépegető talapzatát a felfegyverzett – ágyúkkal is bőségesen ellátott – felső résszel és pilótafülkével. Mindezek mellett kitaláltam, hogy a Blacktron-jeles orrkúpot elhelyezem hátulra, így a fordított nyilazású szárnyak vizuális meghosszabbítása is megvalósulhatott. Bár, erre semmi utalás nem volt az eredeti képen, de szerintem ez összességében jól néz ki.




Az elkészült harci lépegető funkciói a következők voltak: a szárnyak nyilazása változtatható lett, a pilótafülke nyithatóvá vált, a hátsó hajtóműrészt le lehetett emelni, mögötte pedig szerszámok rejtőztek.




A két utolsó képen látható 6876-os sorozatszámú Blacktron Alienator lépegető a 6941-ből előállítható harci gép kistestvérének tekinthető. Hasonló a felépítésük és a színük, robosztusak és „fenyegető” kinézetűek. Csak éppen a 6876-os sokkal kisebb, kb. csak fele akkora.




Összességében mindkét alternatíva ötletesnek mondható, jól kitalált járművek. A békésebb célokra termett fegyvertelen holdautó komoly versenygépnek látszik, míg a lépegető igazi harci gép benyomását kelti. Békés, játékos célokra szerintem mindkettő megfelelő. Ennyi fegyverrel?? 



Értékelés

Ötlet - Főmodell: 5/5
Persze némi pozitív előítélettel, de én ezt egészen egyszerűen csak csillagos ötösre tudom értékelni, mivel ötletes, egységes és – számomra – nagyon szép. A többi Space minifigura helyében komolyan megrémülnék egy ilyen komolyan felszerelt gazfickótól, aki a szárazföldön és a mélyűr sötétjében is egyaránt komoly fenyegetést jelent.

Kockák: 4,5/5
A kockák száma szerintem megfelelő, akkoriban ez egy közepes méretű Space készletnek számított. Szép számmal vannak benne olyan különleges, egyedi elemek, amik MOC-oláskor is remekül felhasználhatók. Elég sok a lapos és ferde „kocka”, amik szintén jól játszhatóak. Egyetlen gond lehet vele talán, hogy nagyon sok a fekete szín, ami a felhasználást némiképp korlátozza, de hát ez egy Blacktron készlet, ami pedig így menő! Akinek ez nem tetszik, úgy sem veszi meg. (Egyébként színvilágában rokonságban áll a Technic-téma Szent Gráljával, a 8880-asSuper Car-ral!)

Minifig: 5/5
Szerintem a valaha kiadott legjobb Space minifigura. Ennél többet én erről nem is szeretnék mondani.

Építés nehézsége: 4/5
Mivel ez egy régi készlet az útmutató nem szájbarágós, így az építkezés is komolyabb kihívás, mint a mostanában kiadott LEGO játékok esetében. Élvezetes volt, nekem a fotózással együtt kb. 50 percet vett igénybe a főmodell megépítése, de nem siettem. Ha valaki csak összedobálja gyorsan; nem kizárt, hogy fele ennyi idő alatt is abszolválható számára ez a feladat. Azonban, az alternatívák építése már közel sem bizonyult ilyen egyszerűnek. Komoly fejtörés és próbálkozások sorozata. Itt bizony jóval több időre volt szükségem, kb. 70-70 perc volt a szintidőm fotózással együtt.

Alternatívák: 4/5
Nem jobbak, nem szebbek, mint a főmodell, sőt nem is használják ki 100%-osan a készletben rejlő kocka-lehetőségeket sem, mégis mindkét alternatíva szerethető és játszható. Ráadásul változatosak, és könnyen beilleszthetők a többi Blacktron készlet közé. Nem egyszerű a megépítésük útmutató nélkül, de a végeredmény kárpótolhatja azt, aki rájuk szánja az idejét. Ebben az esetben vacilláltam a 3,5 és a 4 között, de végül is az utóbbi felé billent a mérleg a fenti okok miatt.

Élmény / játszhatóság: 4,5/5
Jól játszható, kombinálható, nyitogatható-zárható és űrhajós-témájú. Lehet, hogy sokak számára nem ez a legszebb LEGO készletek egyike, de mindenképp sok játéklehetőséget rejt magában. Többféleképpen összepattintható csak a főmodell is, és akkor az alternatívákról még nem is beszéltünk!


Összegzés: 22/25


Néhány kérdés a végére, amikre örülnék, ha válaszolnátok:

- Szerintetek mennyivel voltak jobbak, vagy rosszabbak a prototípus-Blacktronok a megjelentekkel összevetve?

-   Melyik témát tartjátok jobbnak: az első generációs vagy az utánuk érkező Blacktronokat?

-   Melyik a legjobb eredeti Blacktron-készlet és miért?

-   Melyik alternatíva a jobb és még mi minden hozható ki a 6941-es kockáiból?


Végezetül nekem csak annyi a feladatom, hogy Zolinak ismét megköszönjem a szuper végigjátszást!

3 megjegyzés:

  1. Jó cikk lett ez is a sok jól beállított képpel.Nálam ez a készlet 25 pont. A Space kategóriába a Blacktron a király.
    A válaszaim elfogultság nélkül,mivel hogy nekem ez a készlet nincs meg csak anno játszhattam vele.
    (Lehet hosszú lesz:)
    1,A prototípusok nagyon gyengék,ezeknél még a II. generáció is jobb lett.Gyakorlatilag az őt járműszerűség(űrbogarak) mind egyformák,szinte semmi változatosság.Alacsony elemszám látszik és ráadásul túl sok egybeöntött nagy spec. elemet tartalmaz. Ezekből csak nagyon elvont alternatívákat lehetne megépíteni.A bázis még tűrhető,de olyan mint ha hiányos lenne.A bajszos emberkék nagy újdonságnak számítottak volna 87-ben,de csak a fekete szerkós öltözettel lettek volna nagyon ütősek.Ha vigyorik voltak mint a korai Piratesek és nem vicsorognak mint a mostaniak akkor jöhettek volna. Az egyetlen jó alkatrész a bázis nagy sárga üvegkupolája,ez hiányzik 6987-ről. Szóval nem kár hogy nem jelent meg.

    2,Az I generációsat.A szín és forma világ.Sokkal tömörebbek,masszívabbak a készletek mint a II-nél.Ebből következik a másik dolog hogy több az elemek száma.A II. sorozat készleteinek fele mini készletekből áll.Hiába van kétszer annyi készlet II.-ban ha kb ugyan annyi az össz elemek száma mint az I-ben.Számomra egyetlen jó pont a 6988-as bázis elektronikája.(A prototípus végigjátszás felvetésedre reagálva:Durván ránézésre a II. generáció több elemet tartalmaz a prototípus verzióból mint az I-es.)

    3,Nekem ez,de igazából ebben a sorendben:Bázis,Alienator,Renegade,Invader mind az őt.(Számomra az utolsó 1875-ös kilóg a sorból.Én konzervatív Legós vagyok, de ha egyszer be szerezném a fehér elemeit sárgára cserélném:)
    A Battrax azért is jó mert komoly kerekes és szárnyas járműveket lehet belőle kreálni.A kettő az egyben nem volt újdonság,mert előtte a Classic Space készletekben már megszokott volt.De gondolom ezt ti is tudjátok.

    4,Szerintem mindkét alternatíva annyira jó hogy még készletként is megállták volna a helyüket.A Batmobil - Battrax értitek? ,lehet nem véletlen :)Szóval a Dragster nagyon frankó.Pedig egy dragszternek hátúl nagyobb kerekei vannak,de mégis olyan hatást kelt a hátul megemelt alvázzal.A másik meg elsőre egy autentikus Star Wars Speeder bike-ra emlékeztetne,ha nem lennének szárnyai és fülkéje.Szerintem ha a 2x4-es felületű elejét pöttytelenítenéd 2db 2x2-es sima felületűre akkor 100%-ban passzolna a sorozatba.Mivel hogy ez űrös téma az utóbbira szavaznék,mert egy ilyen hosszú dragster fennakadna a Hold krátereken :)
    Így ránézésre még egy mini bázist is.De ez készlet hiányában csak hirtelen ötlet a fejemben.
    (És most nézem hogy a kerekeken és a kocka alakú fülke üvegen kívül minden megvan hozzá a régi készleteimből.Megtudnám építeni erős szín eltérésekkel.)

    Az a cikk is bizonyosságot adott hogy a teljes Blacktron I szériát be kell pótolnom,valahogy.
    Még egy megjegyzés a cikkhez.A készlet kockáinak katonás felsorakoztatása és külön lefotózása jó ötlet,ezt ajánlom a többi készlet bemutatásnál is.Így ránézésre egyből látható hogy meglehet e építeni saját készletből vagy sem.

    VálaszTörlés
  2. Szia Redkapitány!

    Köszönöm a kérdésekre a válaszokat, jó, h kifejtetted a véleményedet!

    Örülök, h tetszett az írás, ha legközelebb is írok, akkor is lesz ilyen sorban kipakolt kép az alkatrészekről biztosan.

    Gondoltam arra is, h a 6876-osról is írok majd valamikor, így szinte a teljes Blacktron I. le lenne fedve itt és a Kockagyáron végigjátszásokkal. Jó lenne, ha mindről lenne írás idővel.

    Nekem azért a prototípusok is bejönnek, meg hogy őszinte legyek, szerintem a Blacktron II. sem olyan rossz irány. Nekem két BL II. készletem van, mindkettő tetszik. Az elektronikus részes bázis pedig külön jó ötlet.

    Legközelebb azonban egy Technic szettből szeretnék végigjátszást írni, de lehet, h lesz még Space téma is.

    Köszi még egyszer a megjegyzésed!
    Üdv!

    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv Zoli!
      Jöhet a 6876-os is majd.Sajnos nekem nem jönnekbe a Blacktron 2-esek,de vannak benne jó ötletek.
      Nekem a teljes 80-as években megjelent (Space,Town,Castle,Pirates,Fabuland,Modell Team,egy két Basic, és a Technic is de ez kimaradt teljesen) a kedvencem, egészen 1990-ig. 91-től már jöttek a változások amik nem tetszetek(ha jól emlékszem már akkor sem,de már így se úgyse kaptam volna akkor).Utólag már nem is bánom hogy kimaradtam belőlük.Csak a Pirates és Western témát sajnálom.A saját kívánságlistámtól függetlenül szívesen olvasnék Blacktron II-ről is végigjátszásokat,főleg az ötletes 6861-es komboról.
      Jöhetnek a Technikek is.

      Törlés