3 Végigjátszás: 42009 Technic Mobil Crane MKII (1. rész)

Josszo egy gigantikus szett profi és szakszerű végigjátszását küldte el nem oly régen, kötelező olvasmány. Nagyon örülök, hogy egyre több írást kapunk tőletek, így nem csak azt kell megosztanunk, ami a mi agymenésünk :-). Csak így tovább!  

Sziasztok!

Arra a nemes feladatra vállalkoztam, hogy a 2013-as év legújabb Technic zászlóshajóját, a 42009-et mutassam be nektek. Azt nem gondoltam, hogy végigjátszás lesz a szett építéséből, de önkéntelenül elkezdtem fényképezni építés közben, akkor gondoltam, érdemes lehet megírni. Naná!

Az előzményekről annyit, hogy több régi és új nagy Technic szettem is van, kb 2 évvel ezelőtt kezdődött el újra a gyerekkorom, amiben sok régi vágyamat tudtam teljesíteni. Ki ne emlékezne a régi rongyosra lapozott lego katalógusokra, és a sóvárgásra, amit éreztünk egy-egy hatalmas szett láttán. Én a hagyományos kockák híve vagyok, de ami tény az tény, a mostani Technic szettek jobban mutatnak a polcon. Nem mellékesen egy távolabbi tervem, hogy ennek a darunak egy nagyobb, 9 tengelyes verzióját építsem meg még nagyobb kerekekkel, ami már-már nekem is elképzelhetetlen egyelőre. Ezért is ez a szett úgymond egy kötelező bemelegítés a nagy mű előtt.
A készlet megjelenését augusztusra vártam, akkorra volt beígérve, így nagy meglepetésként láttam meg nemrég egy szerdai napon. Gondoltam, előrendelhető, ahogy külföldi oldalakon is láttam, de nem, a készlet raktáron van, és másnapra akár az enyém is lehet. Ehhez hozzájött, hogy gyerekkorom óta nem volt eredeti bontatlan Lego szettem, így már korábban elhatároztam, hogy lesz, ami lesz, ezt tuti be fogom szerezni, és én fogom felbontani a csörgő zacsikat J.
Tudtam, hogy hétvégén rá fogok érni, így megrendeltem, és vártam a pénteki szállítást. Mint egy kisgyerek a karácsonyt megelőző napon, kellemes várakozással teli érzés keltett hatalmába. Eljött a péntek, vártam a futárt. Teltek az órák, lassan eljött a délután, amikor is megfordult a fejemben, hogy még az is lehet, nem fogom megkapni a tervezett időpontban. Már le is mondtam róla, ugyanis a kiszállítási időnek is vége volt, amikor is megcsörrent a telefonom. Nocsak, csak nem?? De bizony a futár hívott szabadkozva, hogy el vannak havazva, de ha még alkalmas az időpont, akkor kihozza.
Kihozta, én meg örültem. A sors fintora hogy csak másnap tudtam egyáltalán felbontani a dobozt, mert közbejött valami…



Alapok

Neve: Mobile Crane-MKII
Sorozatszám: 42009
Témakör: Technic
Kiadás éve: 2013
Minifig: -
Kockaszám: 2606 db (Ez nem kevés!)
Ár: 55.200Ft - 64.990Ft

A készlet 2013 július utolsó hetében vált elérhetővé nálunk, ennek az évnek a zászlóshajójaként. Mivel lassan minden évben jelenik meg Technic daru a kínálatban, így nem meglepő, hogy idénre is jutott egy, az viszont már inkább, hogy a valaha kiadott legnagyobb darabszámú Technic készletről van szó. A darus munkagépek nagyon régre vezethetők vissza, már az 1990-es évek előtt is láthattunk belőlük. Akkor még vehettünk ilyeneket más színben is, nem csak sárgában…
Nem tudom, hogy egy ekkora készlet kitalálása, megtervezése, tesztelése mennyi időt vesz igénybe, de annyi biztos, hogy alapos munkát végeztek a LEGO-nál. Annyira szeretnék egyszer valahogy eljutni és saját szememmel látni, ahogy 3D programokkal, animációkkal fejlesztik az új szetteket. Mekkora zsenialitás kell egy ilyen összetett technikai csoda megalkotásához? (LDD bőven jó az alapokhoz :-))
Visszatérve a készlethez elmondhatjuk, hogy egy különlegességet vehetünk kézbe, ha megvásároljuk.
Elődjeinek tekinthetőek a 8421, és a 8053 is. Talán azt is mondhatom, hogy a kettőt összegyúrták, és megduplázták, így született a 42009.


Az építés

A kézhezvétel másnapján, kora délután nekiültem, és elkezdtem bontogatni a csomagolást. A doboz mérete ugyanakkora, mint a korábbi nagy készletek, 8043, 8110, stb dobozai, és vastagságra sem vastagabb. Kellemes volt kézbe venni, mert van súlya. A csomagolt alkatrészek majdnem teljesen megtöltötték a doboz belsejét, nem nagyon csúszkáltak. Ennek végre akkora doboza van, amekkora pont elég a tartalmához. A borítón a hatalmas daru terpeszkedik, és kelleti magát, illetve mutatja a funkciókat.
A fedlapot felnyitva további részletes leírást találunk a főbb műszaki paraméterekről, illetve funkciókról. Talán a legkülönlegesebb a 4 kormányzott tengely 3 külön fordulási szöggel, és a 3 szelvényből álló darurész. A korábbi évekkel ellentétben nem találunk a készletben távirányítót. Ha még ezt is belerakták volna, valószínűleg már a „megfizethetetlen” kategóriába tartozna, megjegyzem, így is magas az ára, rettenetesen sok. Később kiderül, hogy a belső mennyire tudta ezt kompenzálni.

A doboz belsejében 24 (Rengeteg!!!) számozott, csomagolt alkatrészkupac. A gumik, és a 32 hosszúságú tengelyek nem voltak csomagolva, a matrica, és a leírások egy kartonlappal merevítve és csomagolva vártak. Nekem sajnos az egyik könyv tetején van egy kis szakadás, amit nem én követtem el. Sokkal hasznosabb lenne, ha egy külön kis zsebet alakítanának ki a leírásoknak a dobozon belül, mert másokat is hallottam panaszkodni már a gyűrött matricaívek, és leírások miatt. Az elektromos alkatrészeknek nem igazán néztem utána, mégis mennyit tartalmaz a készlet, így amikor megpillantottam az egyedül árválkodó motort, kicsit elszomorodtam. Egy ekkora készletbe mindösszesen egyetlen motor került bele, még egy PF vezeték, vagy kapcsoló sem jár a daruhoz. Ennyi van, ennyiből kell gazdálkodni.




Az építés az 5 tengelyes alsó résszel kezdődik, méghozzá a középső, 3. tengelynél. Az építmény innen kezd el terjeszkedni előre, és hátra. Ezen a képen az első lépés, itt még nem látszik, mekkora is lesz a végeredmény.




Új fajta differenciálmű kerül a gépezet belsejébe, ami 3 stud széles. Nekem ilyenem még nincs, így számomra ez újdonság volt. Kialakítása érdekes, a benne csücsülő fogaskerekeket csak az egyik oldalról lehet behelyezni. Így legalább addig a helyén maradnak, amíg a tengellyel azt nem rögzítjük. 



OK, folytassuk, a háttérben az első 15 zacskó tartalma egy helyre kiborítva. Próbáltam ügyelni, hogy ne keveredjenek, így is megkönnyítve magamnak a válogatást. A mennyiség lenyűgöző, és az a tudat, hogy még ugyanennyi elem várakozik a dobozban, előrevetíti, hogy hosszú építésnek nézek elébe.



A kardántengely behelyezve, ami a V8-as motorhoz viszi a forgómozgást. Ez a géptest aljában, a kormányzott féltengelyeket rögzítő elemek között helyezkedik el, így a testen belül a többi szükséges technikának megmarad a hely. Itt már kirajzolódik a méret, de később még nőni fog egy kicsit.



Felkerülnek a féltengelyeket rögzítő elemek, a féltengelyek, és a fogaslécek. Az összes kormányozható kereket áttételek nélkül egyetlen, a géptesten átfűzött tengellyel lehet forgatni. Gyönyörű megoldás, hasonlót a 8053-ban már láthattunk. Ez annyiból összetettebb, hogy nem 2, hanem 3 különböző fordulási szöget kellett alkalmazni. Ezt úgy érték el, hogy a fogaslécet a kormányzott tengelytől egyre távolabb és távolabb helyezték el, így ugyanakkora kormánymozdulat egyre kisebb fordulást jelent. 



Az áttételek hiánya egyértelműen pozitívan befolyásolja a kormányzást, nincsen holtjáték, minden kerék azonnal reagál a kormányzásra, és a kerekek precízen követik saját ívüket. Jó ellenpélda erre a szintén híres Unimog, ahol a sok áttétel, kardáncsukló miatt akár 90 fokot is csavarhatunk a kormányon, mire a kerék megmozdul. Itt szó sincs ilyenről, legkisebb érintésre is reagál. Ami viszont szerintem nagy hiányossága a készletnek, az a kormánytrapéz alkalmazásának hiánya. Fő funkciója ugyebár az lenne, hogy a belső íven haladó kereket jobban forgassa el, mint a külső, nagyobb íven fordulót, Így tartva az összes kereket a megfelelő íven. Kíváncsi leszek, hogy teljes terhelésnél ez miatt nem-e akarnak a kerekek „lemászni” a tengelyről a kanyarban. Sokkal kisebb szettben is használta már a lego ezt a technikát, ekkora nagy gépnél is illett volna, és sok helyet sem igényelt volna a dolog. A kerekek fixen rögzítettek, nincsen sem aktív, sem passzív rugózás. Az igaziak sem terepre vannak tervezve, így ez a funkció innen sem hiányzik.



Következő lépésben készül a gépünk lelke, a váltókapcsolóval felszerelt funkcióválasztó.
Feladata lesz, hogy a daruból leérkező forgómozgást a megfelelő helyre irányítsa. Ez fog felelni a stabilizátorok kinyújtásáért és a talpak leengedéséért. Egyszerűnek hangzik, de 4 stabilizátor, és 4 talp van, ami 8 forgómozgást jelent 8 csatlakoztatott tengelyen a gép 4 sarkában. Így már nem is annyira egyszerű.  Végre újra alkalmazzák a fehér nyomatékhatároló fogaskereket, így az megvédi fogaskerekeinket a túlerőltetéstől. Így vélhetően nem fognak elkopni, széttörni. Említésre méltó, hogy a kis 8 fogú fogaskerékből is már az új található a készletben. Ezek nem tudnak becsúszni a „gerendák” mélyedéseibe, ezáltal nem tudnak elmozdulni, és teljes fogszélességgel kapaszkodnak a mellettük lévő fogaskerékbe. A régebbieknél kopás, hajlás jelentkezhetett az egyenetlen terhelés miatt.

 A funkcióváltó beépítve, a gép teste egyre nagyobb, egyre magasabb lesz.

Az egyik 32stud hosszúságú tengely itt van keresztülvezetve a géptest belsejében. Ez fogja a leengedhető talpakat összhangban vezérelni.
Következik egy pár kitámasztó lábat rejtő modul megépítése. Ezek egymás mellett helyezkednek el, egy kialakított sínből futnak ki, és egymással szinkronban mozognak a látható fogaskerekes összeköttetésnek köszönhetően. A képen picinek tűnik, de nagy, komplex, összetett megoldás. Két ilyen modult kell megépítenünk, egy kerül a daru hátuljába, egy pedig az első, és második tengely közé.
Az építés során végig jelen van a moduláris építés, azaz, hogy a főegységeket külön kell megépíteni, és pár rögzítő elemmel a végén a helyére kell rögzíteni. Jól ki van találva, és így nem a fél méteres modellen kell végig dolgozni.
A két egységet felszerelve a darura sok helyet elfoglalnak, és a súlyuk miatt az egész jármű is hirtelen nehézzé vált. Nagy odafigyelést igényel a beszerelés, mind a négy talpnak fent, és behúzva kell lennie, mert itt már össze vannak kötve különböző áttételeken keresztül, és minden egyszerre mozog. 



Ugyanez igaz a következő lépésre, ahol a talpak leeresztését kell ugyanígy szinkronizálni. Hogy minden precízen működjön, figyelni kell, hogy a fogaskerekek ugyanúgy álljanak, és így tökéletesen egyszerre mozgassák a támasztó talpakat. Itt én kicsit csaltam, és az összerakási útmutatóval ellentétben pont fordítva fűztem be a 16 hosszúságú tengelyeket a helyükre. Így nem 90 fokonként tudtam pozícionálni a fogaskerekeket, hanem foganként. Nagy jelentősége egyébként nincs. A talpakban mini lineáris aktuátor működik, amik belsejében csigameghatás van. Ezeknél csak több fordulatnyi eltérés után látszódna bármilyen eltérés a kinyújtott talp hosszában, ha látszódna egyáltalán. Aki persze precíz, az akár foganként beállíthatja, ha van türelme hozzá.
Itt már a saját talpain áll a modell, sőt személy szerint kényelmesebbnek is találtam így az építést :-).
A speciális piros csúszó fogaskerekek is be vannak szerelve. Ezek csúszkálnak a kitámasztó lábak felé futó tengelyen, amikor azok be, vagy kifele mozognak. Vélhetően az új alkatrésszel rengeteg új ötletet lehet majd megvalósítani. Bizonyosan sokáig velünk marad az új elem.



Pár borítóelem, hogy ne legyen olyan csupasz a gép, és bekerült a már-már unalmas V8-as motor. Rakhattak volna bele mondjuk piros hengereket, amivel kicsit fel lehetett volna dobni az összképet.



Kialakul a vezetőfülke is, bár ezen a képen még inkább egy leendő holdjáróra emlékeztet a gép. Kicsit olyan, mint a 8868-as szett B modellje.
A funkciók itt már működnek, pech, hogy kipróbálni még nem tudjuk, hacsak valahogy ideiglenesen nem próbáljuk meg a motort odarögzíteni a bemeneti helyre. Érdemes megtenni, hogy legalább lássuk, minden úgy működik, ahogy kell. Elővigyázatosság, de jobb félni, mint megijedni. Egy ekkora építményt visszabontani nem kis munka. Én építés közben is folyamatosan figyeltem, hogy minden szabadon forogjon, és teszteltem is, hogy minden mozog-e. Itt jegyezném meg, hogy a kitámasztó talpakban sok helyen az a fajta technic pin van beépítve, ami nehezen fordul el a technic gerendában. Ennél fogva a motornak is nagy ellenállást kell leküzdenie, amikor a talpakat tolja a föld felé. Kár volt aggódni, a motor bivalyerős, még ezen a rengeteg áttételen keresztül is.
A vezetőfülke építését nem dokumentáltam, különlegesség nem volt benne. A nagy méretű matricákat itt kellett elkezdeni felhasználni. Őszintén szólva a matricázást világ életemben utáltam, mert vagy nem lett egyenes, vagy nem lett szimmetrikus a felhelyezés után, de mára ezt a problémát is orvosoltam. Egy műszerészcsipesz segítségével gyönyörű munkát lehet végezni. Ha mégsem jön össze elsőre, könnyen lehet korrigálni, legrosszabb esetben el lehet kezdeni a matrica másik végével a ragasztást. Impozáns látványt nyújt az 5 darab fogaskerék függőlegesen elhelyezve a vezetőülés mögött, ami a kardántengelytől viszi fel az erőt a motorhoz.
A kész mozgó jármű alant látható. Annyira sajnálom, hogy a méreteket a kép nem adja vissza, aki szeretné elképzelni, csak pakoljon ki 5 darab ilyen kereket az asztalra egymás mellé, és már lesz fogalma róla.


A matricák kellemesen feldobják az építményt, amivel csak még mutatósabb lett.

Ugyan a teljes terhelésnek még a töredékét sem hordja a hátán, de kipróbáltam a funkciókat. A 4 pár kerék könnyedén fordul. A kitámasztó lábak normális sebességgel működnek, de a talpak nagyon lassan ereszkednek le. A kinézethet annyit hozzátennék, hogy fehér keréktárcsákkal szerintem sokkal ütősebb lett volna a készlet, ha már nem lesz más projekt, akkor lehet meg is fogom lépni.

Az építéssel durván 8 órát töltöttem el, de közben fényképeztem is, és igazából kiélveztem az építés minden pillanatát. Azt meghiszem :-D.
Mára legyen ennyi elég. Annyit megsúgok, hogy a daru már elkészült teljesen. A második részhez tartozó képek minősége is jobb, mint ezeké, így hamarosan azt bemutatom. Remélem, felkelti majd a Ti érdeklődéseteket is a cikk, és könnyebben tudtok dönteni a vásárlást illetően.

Értékelés majd a második rész után.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó a készlet, már ennyiből is látszik, hogy itt aztán nem spóroltak az anyaggal.

    Azonban két dolog miatt én ilyenre igazán soha nem fogok vágyakozni:

    - Egyszerűen nekem a LEGO bütykös kockákat jelent nem pedig paneleket.
    - Másrészt pedig az ára annyira brutális, hogy ehhez valószínűleg milliomosnak kellene lennem, mert ez nekem konkrétan több mint fél havi fizetésem lenne...

    Ettől eltekintve szép, jó, gondolom brutálisan nagy, és a sok-sok funkció jól modellezi a valóságot.

    Én azért inkább maradok a 8868-as B modelljénél - ha már a cikk is azt említette - de ez is biztosan a gyűjteményed ékköve lesz.

    (Ráadásul, befektetésnek sem utolsó, mivel 10 év múlva szerintem többet fog érni reálértéken, mint annyiért ma vetted.)

    Kíváncsian várom a 2. részt.

    Üdv!
    Z

    VálaszTörlés
  2. Pár gondolatot majd írok a végén erről a bütykös, nem bütykös építésről. Az tény, hogy az új módszerben sokkal több lehetőség rejlik.
    Egyébként én is a régi építés híve vagyok :)

    VálaszTörlés
  3. A Technic furmányos dolog. Én jobban szerettem a bütyköset (ezért egyszer-egyszer még kaptok tőlem Expert Builder végigjátszást), bár tény, hogy a műszaki megoldások naprakészebbek a modernebb szettekben.

    Gyönyörű és impozáns darab, igazi ékkő. Gratula hozzá! És szurkolok, hogy a 9-tengelyeshez mielőbb legyen pénz-idő-bátorság-megamikell, és sürge tessék bemutatni, amint kész!

    Egy óriásdaruval én is bírok, úgyhogy egy következő beszerzéséig még némi időhézag szükségeltetik. Ha csak akkora ez is, akkor is óriási, de félek, még nagyobb.

    2. rész jöhet!

    VálaszTörlés