8 Végigjátszás: 8042 Technic Universal Pneumatic Set (Alternatívákkal)

Ma végre adunk a komolyabb legózást kedvelőknek is egy kis betevőt. Zoli olvasónk küldte a végigjátszást, én csak remélni tudom, hogy nem ez az utolsó, amit olvashatunk a tollából. Köszönjük!

Ha nem bánjátok, az első végigjátszásom egy kis személyes történettel kezdem: Mindig is nagyon tetszettek azok a számomra különleges LEGO készletek, amik sokkal több teljes értékű modell építéséhez adtak ötletet már a dobozképeken, mint a hagyományos társaik. Az én gyermekkoromban (1981-ben születtem) két nagy csoport volt, amire ez a leírás ráillett: Egyrészt ott voltak a nagy klasszikus Basic „Building” szettek (pl. 740, 735), illetve a Technic vonal „Universal” készletei (pl. 8094, 8062, stb.). Sajnos, akkoriban a szüleim nem engedhették meg maguknak, hogy ilyen drága ajándékokkal kedveskedjenek nekem, így meg kellett elégednem azokkal a kisebb LEGO-kal a Town, Technic és Space vonalon, amik belefértek a költségvetésbe. Ezek összevegyítése után azonban már – igaz, legtöbbször komoly kompromisszumokkal – de megalkothattam a saját nagyobb lélegzetű ötleteimet is.
Azóta eltelt közel két évtized, majd mintegy varázsütésre 2012 januárjában újra elkezdett érdekelni a legózás. Azóta akkurátusan elkezdtem beszerezni azokat a készleteket, amiket gyermekként csak a boltok polcain és a katalógusokban csodálhattam meg. Azt vettem észre, hogy továbbra is ezek a többfunkciós játékok tetszenek a legjobban.

A mai végigjátszásom alanya a Technic vonal „Universal” szériájának egyike, a 8042-es. A szett különlegessége a pneumatika és a kék-fehér színek kombinációja. A négy teljes értékű modell megépítéséhez ötletet adó 8042-es 1993-ban jelent meg és 230 elemet tartalmazott. Ez a szám nem tűnik első pillantásra túl nagynak, de valójában elég változatos ötletek is kihozhatók már ennyi alapanyagból.
 
Adatok:
 
Neve: Universal Pneumatic Set / Multi Model Pneumatic Set
Sorozatszám: 8042
Témakör: Technic
Altéma: Universal
Kiadás éve: 1993
Kockaszám: 230 db (Brickset) / 226 db (Peeron)
Minifig: -

Elemlista ITT érhető el.

Az ára számomra kimondottan kedvező volt, mert egy évvel ezelőtt 2800 Ft-ért akadtam rá egy hazai aukciós weboldalon, ahol mindössze két darab rossz minőségű dobozkép volt az illusztráció és a leírás sem volt túl bőbeszédű. Végül is úgy döntöttem, hogy túl sokat nem kockáztatok és megveszem. És milyen jól tettem! Emlékeim szerint összesen két darab, könnyen pótolható Technic szorítógyűrű hiányzott, minden más tökéletes, szerintem szinte soha nem használt állapotban volt megtalálható az egészen szép állapotú dobozában. (Egyébként a megszokott ára 8000 Ft-tól jellemző a Bricklink-en, igaz, jelenleg van egy példány Belgiumban alig 4000 Ft-nak megfelelő dollárért. Egy bontatlan példányt ugyanitt 17 ezer Ft-ért találni. Magyarországon kb. 6-8 ezer Ft-ért kelnek el használtan a 8042-esek az aukciós oldalakon.)


A doboz mérete 23,5 cm széltében-hosszában, tehát négyzet alakú, minden oldala tele van a különféle alternatívák fotóival. A felhajtható doboztető alatt egy nagy sárga tálca és egy átlátszó bemutatótálca található, amin a lényeg, a pneumatika alkatrészei kaptak helyet. A tartalom egyébként szépen kitölti a viszonylag kisméretű csomagolóanyagot. A sárga tálca alatt pedig ott lapul a tökéletes állapotú A5-ös méretű útmutató és egy magyar nyelvű 1993-as LEGO-katalógus is.



A készlet legnagyobb attrakciója a már korábban is említett pneumatika, ami két irányváltóból, kábelekből, egy pumpából, egy T-elosztóból és két, különböző méretű sárga munkahengerből áll. A kicsi munkahenger nagyon ritka és drága alkatrész, mindössze tizenegy készlet tartalmazza. (Ezek közül valójában csak öt hagyományos, teljes értékű szett, és ezek között van pl. a 8110-es Unimog és a 8868-as Air Tech Claw Rig is.)






Az 1. modell: az autó

Az építkezés során elsőként az alváz készül el és a kormánymű alapjai. A modell érdekessége, hogy a nagy munkahenger már a 7. lépéskor beépítésre kerül a készülő járgány közepére. Hogy mi célt szolgál, ilyenkor még nem egyértelmű. A szép (és kényelmesnek tűnő) ülés is összeáll, ez mindössze dönthetőséget biztosít, ennek később jelentősége lesz! (Egyébként csak ebbe terveztek ülést, a többi modellben nem találunk ilyet.) A levegőirány kapcsoló az autó közepére ül fel szépen bedolgozva a karosszériába, majd néhány lépés után a pumpa is felkerül a modellre, de csak úgy önmagában, semmihez nem kapcsolódva lóg egy darabig. Ennek a kérdésnek a megoldásra hamar rá lehet jönni: A pneumatika pumpája fog középső rugós tagként viselkedni az autóban! Magyarul ez azt jelenti, hogy rugózás közben pumpálhatjuk a levegőt a munkahenger felé. És hogy közben mit csinál a munkahenger? Előbb egy áramvonalas kabint kell az ülés felé szerkesztenünk, amit később a henger képes lesz nyitni és zárni!








Az utolsó, 17. lépésben felkerülnek a járműre a Model Team-kerekek, és hozzá egy villogó imitáció is elkészül, ami az autó kormányzását biztosítja. (Mindegyik modell esetében ez így lesz a későbbiekben is.)
Utaltam rá korábban, hogy az ülés dönthetőségének még jelentősége lesz: Ha beültetünk egy szabvány Technic figurát az ülésre, akkor az egész szépen elhelyezhető a járműben. Azonban, ha nem figyelünk rá, és túlzottan hátraállítjuk az ülés dőlésszögét, akkor a kisfickó kobakja nem engedi dolgozni a munkahengert, magyarul, megakad a szerkezet és nem lehet lecsukni a kabintetőt.
Még egy érdekesség a modellel kapcsolatban: Mindössze a pneumatika kis részét használja, bizonyítja ezt az egyik képen látható sok megmaradt pneu-vezeték, ráadásul a kicsi munkahenger szerepet sem kap. Bevezetőnek pont jó kis móka, de nem használja ki a készlet nyújtotta minden erőtartalékot. (A megmaradt alkatrészek nagy száma is ezt igazolja.)









A 2. modell: Villás targonca

A készlet egyik legkomolyabb és technikailag is talán a legreálisabb modellje a villás targonca. Az építkezés során a 9. lépés környékén már sejthetjük, hogy több mindenre lesz képes ez a gép, mint az autó, mert már itt használnunk kell a levegő T-elosztóját, majd nem sokkal később beépítésre kerül a második pneumatika-kapcsoló is. Ezek után kell beszerelni a kicsi munkahengert is, ami a targonca villájának dőlését szabályozza majd. A kész modell több elemet emészt fel, mint az autó, de azért még így is maradt jócskán a dobozban alkatrész.
Kinézetre talán ez a leginkább valósághű, itt stimmelnek legjobban az arányok, sőt ez az egyetlen hátsó kerék kormányzott modell a négy lehetőség közül. A dolog egyetlen szépséghibája az, hogy a villa és a targonca legalsó állásban egyszerűen megemeli az első kerekeket, ami egy kicsit furcsa, de talán megbocsátható hiba. (Ez szerintem nem hiba, van targonca, amelyiknek van ilyen emelő állása)
A másik probléma, hogy sem a Technic figura, sem a minifigura nem passzol hozzá. Az előbbi nem fér bele, az utóbbi meg elveszik benne. (Ld. képeken.)
Ezektől eltekintve szerintem remek ez az alternatíva.




















A 3. modell: Teherautó kosaras személyemelő lifttel

Az építkezés ismét az alváz elkészítésével indul. A 8. lépésben már mindkét kapcsoló és a pumpa is beépítésre kerül. Érdemes megfigyelni milyen elegánsan helyezték el a kapcsolókat a felépítményre.
A kész szerkezet minifigura léptékű. A fülkébe is szépen elfér és a kosaras liftbe is tökéletesen beleillik. Egyébként a lift remekül működik, mert úgy van kialakítva, hogy mindig vízszintben álljon a kosár a talajjal. (Így elkerülhetők a minifigura-balesetek.) Elég szép magasságra képes emelni a nagy munkahenger a munkásokat. A kicsi pneumatika henger a járgány biztonságos letalpalását hivatott biztosítani. Ez is jól működik, csak éppen nem a kerekeken kívül, hanem azok között történik a talpak leengedése, ami inkább ingatagabbá teszi ezután járgányt. De szerintem ez bocsánatos bűn, mert az ötlet remek.
Ez a modell emészti fel a legtöbb alkatrészt, alig maradt valami a dobozban, ha mindent beépítettünk.
Nekem ez az emelő a személyes kedvencem, mert jó a kinézete és a lift is remekül működik.






























A 4. modell: Rönkrakodó teherautó

A szokásos módon alulról felfelé építhetjük meg a karmos járgányt. A fülke és a karom tartó daru kb. hasonló arányban fejlődik. Készítettem egy képet, ami a karom és daru „házasítása” előtti pillanatokat örökíti meg. Érdekesség, hogy a 4019-es számú fogaskereket csak ebben a modellben használják, de itt kulcsszerepet kaptak: a kis munkahenger ennek a két fogaskeréknek a segítségével tudja szépen egyenletesen szabályozni a karmok állását. A nagy munkahenger a daru állásszögét képes beállítani.
Nagyon szépen működik a felépítmény, egyetlen hibát tudnék csak említeni: milyen jó lett volna, ha képes lenne a daru körbefordulni! Ha ez meglenne, akkor funkcióiban – kis túlzással persze de, – akár vetekedhetne a 8868-as rönkrakodó kamionnal is! Mivel azonban forgózsámoly nincs a szetthez, ez a funkció ezekből az alkatrészekből nem valósítható meg, de így is remek móka felemelni, majd távolabb letenni pl. az egyetlen megmaradt Technic-gerendát.
Sajnos ez a jármű ismét nem arányos egyik bábuval sem, mert a minifigura csak állni tud benne, a Technic fickó meg nem fér bele. A jármű kinézete elfogadható, a legjobb benne azonban a karmos rész, ami tökéletesen működik.
Az útmutató ennek az egy alternatívának a motorizálásához ad segítséget a 8720-as motorszett felhasználásával. Ezt azonban ezúttal nem állt módomban kipróbálni, de nem nehéz elképzelni a működését: A hátsó tengelyt hajtja a motor néhány ékszíj és tárcsa segítségével.

























Hogy a kritika is helyet kapjon, el kell ismerni, hogy ennyi alkatrészből a részletek kidolgozására (pl. lámpák, visszapillantók, sárvédő, stb.) már nincs lehetőség. Mindegyik modell csak vázlatos, de ami jó, hogy emellett mégis arányos és működőképes. A színkombináció szerintem nagyon szép, a pneumatika sárgája remekül illik a kék-fehér színek közé. A dolog szépséghibája talán még az, hogy akkoriban a legtöbb Technic készlet a hozzá való figurák méretarányában készült. Sajnos ez azonban nem. Legfeljebb csak az elsőnek bemutatott alternatívába férne be egy ilyen „maxifig”, a többi inkább minifig léptékű, vagy az sem.


Értékelés:
Ötlet: 4/5
Nem egyedülálló, de az alkotók igyekeztek a négy kerékből és a pneumatikából kihozni a maximumot. Talán jó lett volna valami olyannal is előállniuk még, amiben nem használjuk fel a négy kereket, hanem mondjuk egy fix teherdarut, vagy egy liftet építhetnénk.

Kockák: 4,5/5
A pneumatika nagyon sokat hozzátesz a készlethez. Főleg, mivel tartalmazza a kisebb munkahengert is, jó vétel lehet akár MOC-orgáshoz is, mert viszonylag olcsó, mégis sokat ad. A színkombináció is remek – bár nem valósághű – de hát mégiscsak gyerekjátékról van szó, tehát így jó.

Minifig:
Nincs, így itt inkább nem adok pontot, és emiatt figyelembe sem veszem a végső pontozásnál.

Építési tapasztalat: 4/5
Nem a legbonyolultabb Technic készletek egyike, de jó móka az építkezés. (Nekem modellenként kb. 40-50 perc + fotózási időre volt a szükségem, de én nem vagyok tapasztalt technices.) Ami tetszik még, hogy ekkoriban még nem a mára már megszokott szájbarágós stílusú útmutatót mellékelték a 8042-höz, tehát rendesen oda kell figyelni, nehogy lemaradjon 1-1 elem, így sokkal élvezetesebb (számomra) az építkezés.

Alternatívák: 4,5/5
Szép és változatos, de ha lenne még egy ötödik modell is, ami nem valamilyen jármű lenne, akkor lenne szerintem az igazi.

Élmény / játszhatóság: 4/5
Jó móka, bár nem tart órákig egyik modellnél sem – az építés és utána a játék sem – de mivel értelmes és szép feladatokat hajt végre a pneumatika és jó a kormányzás is, így el lehet vele babrálni egy kis ideig.

Összegzés: 21/25
Ha nem is kötelező a beszerzése, azért mindenképp erősen ajánlott a Technic szerelmeseinek, főleg, ha későbbi továbbfejlesztéshez vannak ötletek, mert az alapok ezzel valóban adottak. Személy szerint sajnálom, hogy manapság ilyen LEGO-kat már nem adnak ki, mert változatos, ötletes és szép. Sok az alternatíva – ami manapság szintén hiánycikk, – ez külön emeli az értékét.

Akit pontosabban érdekel az egyes modellek működési mechanizmusa, ezen a remek oldalon tovább tájékozódhat.

Végezetül néhány kérdéssel búcsúznék Tőletek:
-          Nektek melyik 8042-es modell tetszik a legjobban és miért?
-          Mi a véleményetek az ilyen univerzális készletekről?
-          Hiányoznak Nektek manapság az efféle LEGO-k?

8 megjegyzés:

  1. Köszi, hogy kitettétek!

    Már van ötletem, hogy miről írnék legközelebb, de az lehet nem Technic lenne, hanem valami egészen más, klasszikus űr-témából. :)

    Zoli

    u.i.: Sajnos vannak szóismétlések az írásban, meg nem is a legszebb magyarsággal íródott, de azért igyekeztem. Mindenkinek jó olvasgatást!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legközelebb majd még jobb lesz!
      A Classic Space meg jöhet, ez nem is kérdés :-)

      Törlés
  2. Nagyon jó készlet, szerintem. Végigjátszás is. Majd ha van még írjál. Nekem sosem volt Technic készletem, most van egy quad (http://lego.wikia.com/wiki/8826_ATX_Sport_Cycle). Viszont szerintem jól mutat a könyvespolcon. :)

    VálaszTörlés
  3. Isten hozott az AFOL-ok között! :) Másfél éves gyakorlatodhoz képest sikerült egy nagyon remek készletet levadászni, nekem tetszett a leírás is. Csak így tovább, jöhet a többi is :)

    VálaszTörlés
  4. Jó volt egy kis technic-et olvasni. :) Jó készlet, nekem hiányoznak az ilyenek.

    VálaszTörlés
  5. Kellemes témáról született kellemes végigjátszás volt ez, nincs miért mentegetőzni. Ha az előző szóból kihagyod a felesleges "teget" részt, na azt lehet :) Gratula! Ez még az utolsók között bírt az oldszkúl jóságok némelyikével, és - ahogy írtad - néhány ritka menőséggel egyaránt. BütykösTechnicet Mindenkinek! :D (És naná, hogy hiányoznak!)

    VálaszTörlés
  6. Hoppá, lemaradt: a kosaras és a rönkszállító fej fej melletti befutó nálam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok Attila, AtomTej, Zeon és Deer!

      Köszi a véleményeket!

      Attila én is ugyanígy látom, hogy amíg voltak bütykök, addig volt igazán jó a Technic. (Mindössze egyetlen bütyüktelenített Technicem van (http://www.brickset.com/detail/?Set=8068-1), bár az pont jó, de nekem sem tetszik maga a stílus, mert mást nem látok bele, mint ami a dobozon van.)

      Szívesen írok még Technicről végigjátszást, persze csak ha az időm engedi és befogadja az írásom az oldal. De az idő sajnos sokszor akadály. Pedig van pár tényleg gyűjtői régi felsőkategóriás darabom (pl. 8480, 8880) hibátlan dobozzal, útmutatóval, hiánytalanul. De ezekről nincs időm írni, mikor csak az összerakás 10-12 óra legalább. (Nekem legalábbis biztosan.)

      Ellenben egy másik, kisebb Technic készletről már gondolkodok, hogy jó végigjátszást lehetne belőle írni és nem is telne 3 napba, míg elkészülnék.
      (Legközelebb - ha minden igaz - akkor nem Technic témájú végigjátszásom fog megjelenni, hanem helyette inkább irány a csillagos égbolt!)

      Üdv!
      Zoli

      Törlés