6 Végigjátszás: 4557 Freight Loading Station

Hagyjuk egy időre konkrétan a vonatokat, térjünk ki kicsit a kiegészítő szettekre. Rengeteg fajtája, típusa van ezen készleteknek, sajnos a gyűjtési hullámom ezen területre nem terjedt ki az elmúlt időszakban annyira, vadászgattam rájuk, de a jó állapotú, teljes összeállítások nagyon ritkák, az idő faktor lesz a döntő ebben a játszmában, szándék van, anyagiak esetleg, felhozatal viszont harmatosan, nagyon gyengén. A végigjátszás tárgyát másodmagával együtt, plusz alkatrészekkel és kiegészítőkkel együtt vettem, így az árát belőni kicsit problémás, de számításaim szerint olyan 7000-8000 Ft lehetett.

Alapok

1999-ben a gyár elég sok vasúttal kapcsolatos verzióval jelentkezett. A vonat terén megjelent a 4560-as és 4561-es Railway Express, félvonatként 4533 Train Track Snow Remover, valamint a jópofa hibirid 4541 Rail and Road Service Truck.  Állomásnak megalkották a 4556 Train Station-t, mellékesként a 4553-as vonatmosó is beesett. Erős év volt, manapság a felének is örülni kell ezen a téren.
Maga a rakodó daru jól illeszkedik a téma készleteihez, hiánypótló, ugyanis eleddig hozzá hasonlót a LEGO nem adott ki, megjelent ugyan néhány depó (pl. 7838, 7823) és rakodó állomás (4555, ez nagyon jóra sikeredett). A 4565-ösbe is betettek egy szép darusépítményt, de az egy picit más.




A 4557 a System vonal vonatos témájába illeszkedik, 9V szerelvények mellé szánták, 215 elem zörög a zacskókban, 2 minifiggel, egy 2 stud magas alappal, néhány extrával (mint a pénzesláda, a táblák és a kis fenyőfa), valamint zéró sínnel.
A doboza a szokásos ezüstös színben pompázik, közel négyzetes a mérete, belül újabb doboz várja a legózót, ez masszívabb, de rondább :-)  A hátoldal képgazdag, sajnálatos, hogy átnézve egy (na jó, másfél) alternatívát kínál, ami nem sokban különbözik az eredetitől. Nem örülök, de azért van egy plusz kis autó is, ami színgazdag és kellően csiricsáré. Érdekes egyveleg, érdekes kinézettel.
Az útmutató A4-es méretű, tökélees állapotban van, ahogy a doboz is, utóbbinak kicsit a sarka már elkezdett használódni, de még így is jónak mondható. Érdekes, hogy a végén az egyéb verziókat nem hozza, ezt furcsálltam.




Építés

Elsőként a két munkás összeillesztése vár ránk. Az egyikük simán hajas hetyke szakmunkás bajusszal (de most komolyan, mintha egy '80-as évekbeli MÁV oktatófilmből lépett volna ki), a másikuk szintén musztásban és munkás sisakban tetszeleg. Szolid jelzések mindkettejük uniformisán, csak hogy világos legyen, hogy milyen vonalon is mozognak munkaügyileg, kesztyű nincsen, szerszám most éppen nem kell a kezükbe. Bőven jók, egy autós építményhez ennyi az elvárt, nem több.



A konténerszállító tehergépjármű következik, kamionnak nem nevezném, kék színben és nagy kerekekkel. Az alváz és a csuklós elem után a jön a vezetőfülke a morcosító ráccsal az elején. Ez kifejezetten tetszik, nagyon sokat dob az elején. Sztenderd 4 stud szélességről beszélünk, ajtókkal, szürke kormánnyal, ülés nélkül, helyette egy 2*2-es sima lapos elem szolgáltatja az ülőfelületet. Nem értem a lényegét, így az emberünk lötyög rajta, ülés simán elfért volna benne egy kis ügyeskedéssel, vagy a sima mellé egy bütykös elem is jó megoldás lehetett volna. A fülke tetejét egy nyitható és tetőablakos egység zárja, a hátfala kampós, ezekhez rögzíthető esetlegesen még ez-az. A hátsó traktus a rakfelület, ésszerűen megoldva sima elemekkel, rögzítés gyanánt kapunk egy láncot is, amivel leköthetjük a rakományt. Nagyon jó összhatása van ennek a járműnek, kifejezetten tetszenek a kreatív megoldásai, nagyon jól tologatható és prüntyöghető.
A konténer nem egy nagy szám, átlátszó elemek az oldallapjai, ezek fixek, tartják a tetőt, a két másik oldala levehető, így pakolható. Valami jobbat is el tudtam volna ide képzelni, akár egy ablakos-zsalus, vagy egy nyitható, pántos elemet.  









Jöjjön a daru.
Kezdjük az szürke alaplappal, erre kell felpakolnunk néhány kiegészítő elemet a nagy állványok előtt. Semmi ördöngősség, ez nem technic :-) A kis kerítés a két táblával aranyos. Nagyon sajnálom, hogy a tartókon a matricák az első gazdájuknál elég vacakul lettek felragasztva, még inkább sajnálom viszont, hogy ezek a minták, jelzések nem fóliákra lettek felnyomtatva, hanem papírra, így idővel sokkan jobban törik, reped, mállik az anyag, leszedni lehetetlen szakadás nélkül, tisztítani is necces. Hiába, itt bizony hazavághatjuk egy óvatlan mozdulattal az stenclit.


 





A felső csúszórész és maga a vezérlőállás az utolsó a sorban, előbbit fél perc alatt összepattinthatjuk, mehet a helyére. Sajnos idővel a használatóól a csúszóelem felülete csúnyán megkophat, karcolódhat, így ezek lassan cserések lehetnek. Kopóalkatrés, nincs mese.


A fülke kialakítása a két irányba kilátással és döntött üveggel elég jóra sikeredett, két kormányos belsővel, ülés itt a helyszűke miatt nincsen. A tömegmérő nagyon praktikus és az elméleti fizikai gyakorlati manufisztációja az erőkar-tömeg viszonyának. Nem megyek bele a magyarázatba, pontos beállításnál az oldalsó skálán jól modellezi az tudományt és törvényszerűséget a szerkentyű. Ettől is jó legózni :-D
A tetőn egy reflektor és két villogó van, veszélyes üzem, vigyázz, danger, gefahr!















Értékelés

Ötlet: 4,5/5
Van néhány hasonlatos kiadás korábbról, de úgy hiszem, hogy bőven jó a koncepciója, elengedhetetlen a pályaudvar forgatagából. Mivel azonban vannak nála jobb teherdarus, rakodós készletek, így azok mellett azért mégiscsak szerényen álldogál.

Kockák: 4,5/5
A kicsivel több mint 200 elem elég jónak mondható a nagy elemek miatt, nekem kifejezetten tetszik a színkavalkád, a mérete, az elrendezés és úgy kompletten az egész. Huzal is mozgásra képes egységről lévén szó ez még plusz pontot is jelent, a matricák viszont kicsit problémásak.

Minifig: 5/5
Tökéletes, a karakterek jók, talán néhány szerszám még elférne valahol, de ez csak szőrszálhasogatás. Az a bajusz...

Alternatívák: 2/5
Ajjaj, itt bizony probléma van, mégpedig a számuk és a teljes ötlettelenség. Van ugyebár szám szerint két verzióra lehetőség, de elnézést, ha ezeket nem díjazom kellő mértékben. Siralmasnak nem mondanám őket, de ettől a felhozataltól nem voltam elájulva. 





Élmény/játszhatóság: 5/5
Mozgatható, nagyon jól rakodható és nagy élményt nyújthat a szett, akár önmagában is, mert annyira jól eltalálták mind a teherkocsit, mind a darut. 


Összegzés: 21/25
Sajnos az alternatívák hiánya lerontja az átlagot, jobbat érdemelne, ez tagadhatatlan. Más szokott manuális helyreigazítást tenni ilyenkor szubjektív formában, én ezt kihagyom, senki sem tökéletes, ahogy a 4557-es sem, de rengeteg pozitívuma van, és az ára is kellően elfogadható lehet ahhoz, hogy egy kezdő vonatos is magáénak tudhassa. Az utána kiadott remake-je már nem sikerült ennyire jóra, sajnos. 

6 megjegyzés:

  1. Zseniális végigjátszás ismét, köszönjük!
    Kár, hogy ezúttal az alternatívák megépítése elmaradt, még ha valóban nem túl kreatívok, akkor is.

    Jók a képek is, meg a szöveg is pont jó.

    Tetszik, hogy a vonatos témából ilyen kiegészítőket is értetek!

    Üdv:
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos a kritika, jövő héten berakom a két alternatívát is és akkor teljes lesz a poszt. Törekszünk a "hiteles tájékoztatásra", kellő öniróniával és némi szubjektivitással, így a hangnem és stílus marad, révén ez vagyunk mi :-)

      Az elütést is megértettem, lesz még a témában írás.:

      Törlés
  2. "kiegészítőket is értetek!" = Ez ilyesmi akart lenni: "kiegészítőket is értékeltek." :) Kicsit dadogtam, néha összeakad a nyelvem/ujjam. (Pedig vakírást nem is ismerem.) :D

    VálaszTörlés
  3. Örvendetesen különleges téma volt, üdítőleg hatott!

    Viszont ezeket nem említetted:

    165 Cargo Station: http://brickset.com/detail/?Set=165-1
    4555 Cargo Station: http://brickset.com/detail/?Set=4555-1

    nekem elég rokonszerűeknek tűnnek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok

    1. Mert nem törekedtem a teljességre, ráadásul az egyikre okom volt, vajon mi lehetett az?
      A te tesós versusai mellett én csak tanulom anyelvet és a fordulatokat, különben is :-D

      Törlés
    2. kimarad a d betű, elnézést

      Törlés