13 Baj van a minifigek ábrázatával?

Egy új-zélandi kutató, Christoph Bartneck és teamje arra az eredményre jutott a témát illetően, hogy a LEGO játékfiguráinak arca egyre inkább mérges, dühös, agresszív, és ennek esetleg negatív hatása lehet a gyerekekre.
A cég még a '90-es években bővítette a bábuk arcpalettáját, és lássuk be, vannak köztük szép számmal, hm, elég negatív elemek. Én nem bogarásznék át közel 6000 fejecskét, de Bartneckék megtették, és eztán jutottak ama következtetésre, hogy a gyártó jobban tenné (tekintettel a célközönségre), ha nem festene ennyi "elégedetlen" fejecskét. 

Érdekes felvetés, érdekes szemlélet, de közel sem érdektelen téma. Mi a véleményetek? 

Tényleg növekvőben az agresszív elemek száma?

Személy szerint azt mondom, hogy nem kell minden kutatás eredményét elfogadni, viszont én úgy érzem, hogy elég sok marcona külsejű emberke és nem éppen békés készlet kerül manapság kiadásra. Az, hogy a számítógépes játékokban, rajzfilmekben már hemzseg a harc és az agresszió, az szerintem nagyon nem jó. Mellékesen átnéztem az LDD-ben a felkínált anyagot, tényleg rengeteg a nem éppen beszélgetésre, nevetésre törekvő minifig fej.

13 megjegyzés:

  1. A legszebb és legjobb szerintem a klasszikus mosolygós fej. Én ezt szeretem a legjobban. Meg még a régi Pirates szettek festései tetszenek.

    De pl. a kétarcú (pl. mosolygós és félős) cucc nekem nem nagyon jön be.

    Persze, vannak szép új festések, de a klasszik nálam a nyerő!

    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez rendben van, de a kérdés nem az, hogy a régi miért volt jó, avagy nem, hanem hogy a mostaniakat tényleg ennyire agresszívnek érezzük, azok?

      Törlés
    2. Jogos, valóban erről szólt. És tényleg egy kicsit agresszívabbak, mint régen. Ld. pl. az agresszor Blacktron I.-es figurákat mosolyogva pusztították az ellent. :) Mégsem éreztük gazfickónak őket. Míg most elég csúnya ábrázatok is összejönnek, amikkel csak harcos dolgokat lehet jól játszani. Persze ott a másik véglet is, amiben meg sokkal kedvesebb ábrázatokat hoztak össze, mint korábban a sima mosolygós fejecske.

      Zoli

      Törlés
  2. Nekem nagyon ambivalens a viszonyom a festett fejekhez. Imádom az eltúlzott érzelmeket, remekül használhatók a különféle jelenetekhez. Ugyanakkor nem szeretem a túlzottan agresszív, kiabáló (sőt, egyenesen üvöltő) fejeket. Ami viszont a legjobban kikészít, az az undorító és értelmezhetetlen vonal a flesh minifigek mindegyikén arcán. Egyszerűen nem tudom, mit akarnak vele elérni, tönkreteszik az összes figurát. És sajnos már egyre több sárga fejre is felkerülnek. Természetesen belenéztem a tükörbe és nem, nekem nincsen ilyenem :>

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "értelmezhetetlen vonal a flesh figurák arcán" ???
      Fordítsd már le nekem ezt, mert lehet, hogy én vagyok hozzá hülye ezen kései órán.

      Törlés
    2. Azt hiszem, a járomcsont jelöléséről van szó, pl ezen a képen látható: http://4.bp.blogspot.com/-7RihilXh3W0/Tur6enZv_8I/AAAAAAAAAeo/FJpET0he1ao/s1600/clone+head+600.jpg

      Törlés
    3. Aúúú, ez tényleg nagyon ocsmány, ha erről szólt Aloha.

      Törlés
    4. Erről, köszi a kiegészítést. Nem véletlenül nem sikerült értelmesen elmondanom, mit akarok, fel sem merült bennem, hogy ez a járomcsont lenne, azt az átlagember belül hordja :D

      Törlés
  3. Nekem bejön a sokféleség, végülis igazi emberből is sokféle van. Kisgyerekként nem akadtam fenn azon hogy egy tűzoltóhajón hatosikrek dogoznak, de most már szemet szúr.

    Egyébként nagyon régen elég volt mindenkinek a 2x4-es kocka, most meg egymást érik az új elemek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még jó, hogy különbözőek vagyunk :-)

      Törlés
  4. Végigolvastam a kutatás eredményéből született publikációt, és néhány dolgot még kiemelnék belőle:

    - A szmájli-fazon '90 körül kezdődött felhigítása más arckifejezésekkel az évezred végére elérte maximumát, azóta gyakorlatilag fele mosolygós, másik fele meg az összes többi, tehát a LEGO haldoklási periódusa körül tetőzött és azóta nincs növekvő arány.

    - A végkövetkeztetés nem igazán a "csak mosolygós fejet gyártsatok" üzenetű, hanem a LEGO képregényszerű, egyszerű arckifejezéseit javasolja visszahozni a napjainkban egyre inkább elhatalmasodó valósághűségre törekvő mintázatok helyett. Az utóbbi aránya viszont egyértelműen növekszik.

    - Menet közben még azt is kifogásolja a munka, hogy a jó/rossz küzdelmek (ld. a mi pöfögéseinket az egyre agresszívabb témákról) egyre többen és kiélezettebben vannak jelen a kínálatban, s az arckifejezések nem egyértelműen rendelhetőek valamely oldalhoz, így a kifejezés és a viselkedés (jó vagy rossz) nehezen, vagy sehogy sem rendelhetők össze.

    Ennyi tudomány után elárulom én is szerény véleményemet: a túl valósághűnek szánt fejekkel sokszor van bajom nekem is, a negatív fejek jó része egyáltalán nem tetszik, és sajnos nekem is vannak félelmeim a túl agresszívre sikerült arckifejezések alkalmazása miatt. Van az a kisgyereknek készült rajzfilm is, amiről le kell tiltani a porontyot, mert kifordul önmagából. Akármily szomorú, ovi végéig akár a fejeket is le kell cserélni átmenetileg, mert szívás lehet, ha az óvónő hazaszól: a gyerek trapézalakra tátott szájjal üvöltött egész nap, és a többieket kergette körbe az udvaron egy legóvödörrel a fején.

    Felnőttfejjel meg természetesen jó a változatosság, és aki valami poénosat akar kihozni a kockákból, annak jól jön egy adott célra való fej. A LEGO által hangoztatott "célközönség" azonban nem mi vagyunk, bármennyire is magunkénak érezzük :D

    És igen: jó, hogy különbözőek vagyunk :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pont ez az, hogy a célközönség nem mi vagyunk, ezért kéne jobban megválogatni a pofázmányokat.
      Engem tényleg csak az dühít, hogy pöpec és frappáns készletek alig, a harcosok meg csak jönnek. Írnék én a PC-s vonalról is, rengeteg játék jött ki, de majd mindegyik meghaladta a legós agresszió küszöbömet. Ha bunyót akarok, megnézek egy Bud/Terence örökzöldet :-)

      Törlés
  5. Van néhány gonosz, akinél szériatartozék a gonosz ábrázat. Például a Csillagok Háborújában az Uralkodó arca sem lehet nyájasan mosolygós.

    VálaszTörlés