4 Végigjátszás: 4511 High Speed Train

Egy ideje nem volt tényleges vasutas végigjátszás, így hát íme, következzék egy nem éppen mai darab. A 9V-os vonatszéria eme személyvonatának megszerzésére nem fordítottam különösebb figyelmet, mondhatni kb másfél éve véletlenül adódott a lehetőség, hogy a gyűjteményem tagja legyen, nem haboztam túl sokat, komoly 16e ft-ért sikerült megszereznem a bemutatásra kerülő példányt, tökéletes dobozával és hibátlan füzetével együtt, és sajnos némi hiánnyal az elemek terén. Mivel van belőle egy másik, így gondoltam összehozok a kettőből egy tökéleteset és mindenki boldog lesz, a gyerek játszhat a donorral, a gyűjtői darab meg mehet a dobozba várva a bevetést a majdani terepasztalon. Utóbbi tervezési fázisban van, de nagy projektnek ígérkezik, a család legnagyobb örömére. 


4511 High Speed Train

Alapok

A készlet 2003-ban jelent meg a World City témának egyik képviselőjeként, 336 elemmel, egy körpályával, adapterrel és vezérlővel. Ez az év vasút fronton elég erősnek mondható, többek között ekkor jött ki a már végigjátszott 4512-es Cargo Train, a 4513-as Grand Central állomás, 4514-es Cargo Crane, valamint az ikonikus és elérhetetlen 10027-es Engine Shed. Következő évben kiadták a jelen vonat utaskocsiját és mozdonyát külön-külön, hogy miért, azt ne kérdezzétek, nem tudom elképzelni, hogy akkora őrület lett volna a 4511-es után amit így kellett még kielégíteni. Viszont általuk lehet bővíteni az alapkészletet, főleg vagonok terén. Utóbbi verzió  kifejezetten jól nézne ki, de erről kicsit később. Maga a körpálya viszont csak arra elég, hogy az újdonsült tulajdonos kipróbálhassa a szerelvényt, tényleges játékra nem igazán alkalmas, sajnos. A körbe-körbe zakatoló gyorsvonat egy idő után náalm már kezd zavaróvá válni, a bővítés szinte elkerülhetetlen, manapság ennek viszont megkérik az árát, főleg az egyenes szakaszokat illetően.

A szettet ma elnézve a Lego nem erőltette meg magát igazán, vannak nála szebb, érdekesebb, kreatívabb összeállítások a témában. A formavilága nekem nem igazán tetszik, főleg az első traktus, a furcsa karvalyorra és a nagyon űrvadászos high-tech szélvédőre gondolok itt elsősorban, de mivel fémsínes 9V rendszerű, így a szórakozás mégiscsak garantált, futkosós szerelvénynek tökéletes, a pályaudvar mellékvágányán jó fog mutatni. Újabb verziója, az RC gyorsvonat hozza ugyanezt a stílust kicsit modernebb formában az ICE-re hajazva, de lego fronton még durvább bumszli orral. Na az már tényleg túlzás, majdnem átmenet a Playmobil terülére.


A doboz elég kiábrándító, sima kartonpapír, semmi extra, a mérete sem nagy, beleillik az akkori egyenstílusba. Ez van, de legalább kaptam a szetthez, ráadásul nagyon jó állapotban. Az elején kis ikon jelzi, hogy világítást is mellékeltek hozzá, a hátulján az alternatív verziók láthatóak, valamint kiderül, hogy a körpálya és a peron mellé még mit kapunk. Slussz-passz, ennyi.










Ja igen, még annyi plusz info a képek alapján, hogy 3 minifiggel gazdálkodhatunk. Ez a szám egy személyvonat esetén elég halovány, sajnos, de legalább kapunk hozzájuk néhány bőröndöt és beléjükvalót. 

A keménylegény üzletember
A masiniszta
A hölgy, Friends dézsávű

Az alapszett

Az összeállítást a figurákkal kell indítanunk, ezt nem vesézném ki, a kedves olvasó fantáziájára bízom a vizuális leképezést.

A következő, már "komolyabb" művelet, a peron megépítése. A szürke szerkezet nem áll sok kockából, elég egyszerű a összerakása. Két szék és egy forgalmi tábla van rajta, két studnyi lépcsőn jutunk fel rá.  Igazából jelzésértékkel bír a pódium, elég snassz lenne egy plate-el megoldani a dolgot, de kicsire nem adunk. Szintben van a vonattal, ez tuti.


A mozdony.
A rövidebb alaplappal kell dolgoznunk, már az első lépéseknél be kell szerelni előre a világító egységet az összekötőjével együtt, a hátsó traktus 2 ülést és köztük egy asztalt visel. Maga a felépítmény elég spártai, a kabinfülke sem egy vizuális és esztétikai orgia (az ultramodern kezelőpult azért javít a helyzeten, egy fő- és két mellékrészből áll), az oldalablakok viszont kicsit színesítenek az összképen. Jön az orr felrakása, belsejébe a fényszóró lámpatestét kell beklikkelni. A tető egy része szinte magától mászik fel a helyére, az áramszedő is hozza a szokásos megoldást, végül a szélvédő. Ez az alkatrész nekem nagyon furcsa, passzol a csőrös orrhoz, de valahogy akkor is csúnya, szerintem.

Jön az alsó rész, a 9V motor a szokásos oldalelemekkel, majd kábel összekötéssel a fényszóróhoz. Egy középső doboz után bekerül az első forgózsámoly is a helyére, jó nagy és ronda sárhányóval, lökhárítóval, ütköző itt értelemszerűen nincsen. Ronda, nem tetszik.
Végezetül a tető utolsó szeletei vannak hátra, két felső szellőzővel, hogy ne legyen annyira monoton a nagy fehérség. 
Amennyiben új készletről beszélünk, jöhet a matricázás. Nálam ugyebár ez kimaradt, de némi igazítást és tisztítást elvégeztem a meglévő állományon, ezt mindig megejtem használt készletnél. Sokszor feljön a szélük, elkoszolódnak, ferdén rakják fel őket, ezért némi utómunkálat szinte kötelező.


Összességében nem rossz, de vannak hibái. Például a festett és az anyagában zöld színek eltérése.


Ezt azért lehetett volna fokozni, ide egy kapaszkodó, oda egy panel, amoda egy stick.


A kocsi, vagyis a második vonategység az utolsó a sorban.
28 stud hossz alapra épül a fehér-zöld oldalfal, 4 ülés kerül középre, párban, köztük szintén 1-1 asztallal. Az elengedhetetlen poharak itt is megvannak. A 2 elem magasságú oldalra jöhetnek az ablakok, oldalanként 8-8 darabbal, ezek mellett egy kikandikálós nyílászáró is kötelező elem. Az egészet sima kockák zárják felülről, hogy könnyen le lehessen kapni az elkészült vagon tetejét.

Az alsó szekció egy hosszú szekrénnyel indul középen, eztán jön a 2 forgózsámoly a szürke oldalemelemekkel és a fekete mágnestartóval. Utóbbi nem szürke!


Ismerős valahonnan
Azért van egy kis csavar a hátsó résznél, ugyanis egy dobozt is meg kell építeni, ez a csomagszállítás fontos eleme, mivel lapos elemeken nyugszik, ezért levehető. Megoldásra maga az egység a 4512-es egyik konténerére hajaz, kivéve, hogy színeiben más, a feliratok viszont egy az egyben megegyeznek.
A tető az utolsó, 5 főrészből áll, 3-at egy felső domború légkondicionáló egészít ki. Mert ugyebár az elengedhetetlen egy ilyen szerelvényen, jópofa ötlet :-) 


Szerintem ez a tetszetősebb. Másodosztály?
Végül itt már el kell szöszölni jobban a matricákkal, oldalanként a cargo konténert nem számítva 5-5 darabbal kell megbírkózni, ráadásul plusz kettő a légkondira is felmászik. Nem rossz az összkép, nekem jobban tetszik, mint a mozdony, sokat egymásután kapcsolva egész impozáns lenne a szerelvény.


 



A kész mű grafikusan, sínek nélkül...

...és a valóságban, sínekkel. Én a kocsira szavzok, a mozdony elejével nem vagyok kibékülve.


Először azt hittem, hogy cserés a mágneses kapcsoló, de kiderül, hogy nem, ez tényleg fekete. Megnyugodtam.


Ilyen arccal nem szívesen utaznék együtt, ráadásul a táskája tartalma is kétes.


Áramvonalas, az biztos. Az első kereke előtti képződmény nem a szívem csücske.




Könnyen pakolható, rikító vörös belsővel  

Alternatívák

Jelen szettnél könnyebb dolgom van, mint a 6990-es különféle verzióinál. Ott keményen szenvedek, remélem idővel meglesz az eredménye. Tény, ezen készletnél kb 200-250 darabot kell okosan megforgatni a két felkínált megoldáshoz. A néhézség nem ebből adódik, hanem hogy kisilabizáljam a fotókról, hogy mit is kell éppen építeni, mert szokás szerint itt sem dúskálunk információkban. Az egyértelmű részek, mint a tető vagy az alaplap alatti rész nem egy ördöngősség, azonban a felépítmény megépítése és kidolgozása, találgatása néha nagyon trükkös. De nem lehetetlen :-)


Elsőként a tehervonatot építettem meg, itt a lényeg nem is a mozdony volt, hanem a tehervagon, mert első ránézésre annyira esetlen, értelmetlen járműnek tűnik, hogy az túlmutat minden földi racionalitáson, persze attól még legóéknál simán elgurul a vontatója után.
Tehát adott a mozdony, ami teljesen szimmetrikus, kivéve a kabinbelsőt, ez ugyebár teljesen szubjektív fotók híján, maradjunk annyiban, hogy itt él a tervezői szabadság. Világítás ON, a végeredmény nem is rossz! Szép csőrös dízel, cicoma nélkül, masszív kinézettel és formavilággal. Tetszik, szerintem jó ötlet.

A vagon már más. Nézegettem az ábrákat, ez hogy, az hogy, meg maga az egész hogyan is? Az alap az tiszta, semmi extra. Aztán ez a valami, ez nagy katyvasz rajta. Szóval alapon 2 stud magasságig fal és ablakok, ezen egy tartály, az egészet hátulról a már mutatott konténer zárja le. ??
Mi a funkciója a ablakoknak, akvárium? Oda ember nem fér be, látni kell a tartály alját? Nem tudom értelmezni az ötletelők szándékát, így csak azt tudom mondani, hogy én ilyen járgánnyal még nem találkoztam sem élőben, se máshogy, egyszerűen ez a 3-as kombó így nekem sok, de az tuti, hogy egészen egyedi. Ötleteket várok az említett felvetéseimre :-)
Eljátszottam az alap utáni megmaradt elemekkel, ezért bizton állíthatom, hogy a srácok a főhadiszálláson valószínűleg péntek délután álltak neki a brainstormingnak és hétfőn már más projekt indulhatott, mert ennél többet, jobbat ki lehetett volna hozni az állományból.


Szimmetrikusan bumfordi dízel és egy kapcsolt áru




Masszív orrkiképzés lámpával, szigorúan
Egyszerű belső

Akár ez is lehetne a minta. Őrült japók.
A másik megoldás egy igazi gyorsvonati mozdony peronnal. Majdnem maglev :-) Maga a masina olyan, mintha az alapkészlet mozdonyának vezetőfülkéjét hátratolták volna vagy 8 bütyökkel. Az esetleges mintát adó japán vasút is elég furcsán fest az én V43-ashoz, M62-eshez szokott szememnek, így bocsánat, hogy nem áradozom a formától, nekem ez nagyon, hmmmm, más.
A megépítése viszont rém egyszerű, semmi bonyolultság, esetlegesen az orrész teteje és a szélvédő kapcsolata necces kissé, amúgy meg móka és kacagás. A belsejét megint csak az építő fantáziájára kell bízni, lehet kreatívoskodni, én nem akartam túlbonyolítani a dolgot.

Pár fekete szellőző hiányzik a kész masináról, mivel a verziót a másodlagos készletemből csináltam, a gyerek legnagyobb örömére, így ő sem maradhatott ki az építés utáni nyúzásból :-)









Kiképzés alatt a lego és a fiam is. A saját duplo már nem érdekes, ha apa játékával is lehet játszani!


Végül az értékelés.

Ötlet: 3/5
Gyorsvonat ezelőtt nem volt, ezért a bátorságot mindenképpen díjazom, a megvalósítás azonban pont abba a szériába esett, ahol a Lego kereste önmagát. A tehervoantos verziók azonban sokkalta jobbak, az azévi kiadott vasutas készletek között gyenge eresztésnek érzem.

Kockák: 3,5/5
300nál több elem, fehér és zöld szín nem rossz, de valahogy kevés, talán több elemmel ütősebb lett volna a készlet. Az orr nagy negatívum, ez alapból nálam egy pont mínusz, erre részemről nincsen mentség, sokkal hitelesebb lett volna építhető formában megoldani ezt a részt.

Minifig: 3/5
Édeskevés. Minimum 5-öt tartanék megfelelőnek, de 4-el is közelebb lennék a boldogsághoz. Ráadásul a masiniszta sztenderden visszaköszön más készletben is, ahogy a fekete üzletemberünk is, ettől még előbbi nem rossz. Az XY vonal nem erős, a hölgy azonban aranyos, a bőröndök javítanak valamicskét az összképen

Alternatívák: 3,5/5
Az alaphoz viszonyítva se nem jobbak, se nem rosszabbak, átlagban azt mondanám, hogy elmennek, de nem a fővágányon. Ami tetszett, az a dízel mozdony, ami viszont nem, az a vontatmánya. A második elképzelés meg számomra olyan semmilyen, sajnos a hozott anyagból ez nem is rossz eredmény.

Élmény/játszhatóság: 4/5
Gurul, mozog, 9V, adapteres, vonat. Ezek a pozítívumok. A negatívumokról már beszéltem, játszásra bőven jó plusz figurákkal, pályaelemekkel és több statikus elemmel, de nagy élményről nem beszélnék. Mint írtam, egy pályaudvaron más járművekkel együtt jó összhatást adna, de magában nem ütős, sajnos.

Összegzés: 17/25
Ennyi, nem több, nem ismételném önmagamat, van nála jobb készlet bőven, gyengébb is, de mindenképp az alsó szegmensben a helye, nálam.

4 megjegyzés:

  1. Köszönjük az újabb vonatos végigjátszást!

    Tetszett, hogy reálisan írtál a szettről, mert ez annyira nekem sem tetszik, de azért jól bemutattad, h ennek is vannak előnyei-hátrányai.

    (Igaz, vonatos szettem soha nem volt, így ha ez meglenne ennek is nagyon örülnék, de sok szett - hasonlóképp csak képeken látottak alapján - sokkal jobban tetszik. Pl. 6990-es vagy a 4558-as, vagy a 4559-es.)

    Köszönjük, még sok ilyent!

    Üdv!
    Zoli

    VálaszTörlés
  2. Szia Zoli!

    Végigjátszásnak sok értelme nincsen, ha személyes meglátások nincsenek benne. Én amondó vagyok, hogy a jót a legózásban nem nehéz megtalálni, a rosszat viszont annál inkább. Ha nem tetszik valami, azt próbálom megírni, ennél a vonatnál sok ilyen volt. Sajnos, de nem lehet minden egy 6990-es.

    Több ilyet? Vonatozás lesz még, de nem csak vonatok, ez maradjon a jövőre.

    VálaszTörlés
  3. Segítségeteket szeretném kérni. Most kezdek bele a 9 Voltos Legó vasútba. Sikerült dobozos két készletet vásárolni használtan: ezt a végigjátszott 4511-es szettet és a tehervonatos 4512-öt. Vásároltam hozzá egy adag használt 9 Voltos sínt. A két készlet sínjeit, ha összepárosítom nincs gond, de ha bővíteném az újabb adaggal: akadozik a vonat. Mitől lehet ez, mi a teendő? Szíves válaszotokat előre is köszönöm: Béla

    VálaszTörlés
  4. Szerintem azért adtak hozzá ki további vagonokat, hogy bővíteni lehessen //hosszabb legyen// meg1 mozdonyt [hátsó kocsinak motor nélkül] a dizájn miatt, hogy mégis 1 nagy sebességű gyorsvonatnak megfelelően nézzen ki, meglegyen a forma mint a TGVnél vagy az ICEnál. -mondjuk egyikre sem hasonlít. Amúgy a személyvagon érdekes nekem, mert ha további vagonokat adtak ki akkor miért nem sima személyvagont, mert ez 1 poggyászkocsi a CARGO, csomagoknak szánt hely miatt, szerintem legalábbis. Nekem ez a szett kimondottan tetszik azóta amióta óvodában megláttam 2003 körül a LEGO katalógusban olyan 5 éves fejjel [rögtön beleszerettem]. Most venni 1 ilyen készletet: 1 mozdonnyal 3 kocsival é 1 hátsó mozdonnyal. Lesz 2 ilyen poggyászkocsi féleség, 2 hátsó 1 első mozdony meg 3 sima személyvagon a 9v-ot meg átalakítom PF-re [Power Functionsra], addig maradnak a YouTube videók vágyakozásképp: https://www.youtube.com/watch?v=SgZ4LD_iWyo&list=PLn9ARtept5WPUS53xmBfoW-KZth6Pt0Pz&index=6

    Személyes kedvenc még [ami meg is van] 1 7897 vonat ami elég rendesen tükröz 1 ICE szerelvényt, csak 5 vagon van tetőablak nélkül meg 1 mozdony.
    https://scontent.fqpj1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/20155923_1420865118020818_6614732534429919029_n.jpg?oh=49a8718582467323d1d607d2d281028f&oe=5A0A86CB

    A másik kedvenc az "atomvonat" 4512-es. 2 zárt pénzszállító/páncélozott vagon meg 2 olyan sima dobozt/konténert szállító. Jó van 1 tehervonat ami húz 7 sima lapos vagont 60052-es mozdonnyal. https://scontent.fqpj1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/20155700_1420865288020801_2333712528384088159_n.jpg?oh=835b0cb9c898c74a171d8c0411a0d7a0&oe=5A09A22F

    VálaszTörlés