3 Végigjátszás: 4020 Fire Fighting Boat

Zoli – egyébként jogos – felvetésére reagálva egy áthidaló megoldással kívántam csillapítani mindenki régikészlet-vágyát. “Áthidaló” abban a tekintetben, hogy nekem a “régi” a mozgatható minifigek megjelenése előtti érára vonatkozó jelző, míg a közvélemény – tapasztalatom szerint – pont a minifigurális kezdetekre, sőt még inkább az “aranykorra” érti ezt a meghatározást, továbbá azért, mert ugyan az 1987-ben piacra dobott 4020-as nem ikonikus, nem is kerül vagyonokba a BL-en, de az adott évjáratra jellemző, jó korképet kapunk általa. Mivel a Tesók posztsorozat indító részében eme készlet egyik prominens minifigje játszotta az egyik főszerepet, így a blogon már nem teljesen ismeretlenként áll a lámpák kereszttüzében, s talán társait, és szépséges járművét is sikerrel megóvja majd a lámpaláztól.
 
talán még emlékszik rá némelyikőtök :)

Téma
A készlet – hisz a neve is nyilvánvalóvá teszi – két ősrégi téma összekapcsolására hivatott. Egyrészt a lánglovagok arzenálját bővíti egy szép darabbal, másrész a hajózási szekcióba hoz be egy elterjedt egyenruhás témát. Egy szó mint száz, egy többé-kevésbé “civil” kapitány vezényletével, s két példaértékű tűzoltó kísérete mellett ismerkedhetünk meg a vízi tűzoltás felejthetetlen témájával.

Kedvencek a kortársak között
Első választásom az oly sokat dicsőített Faduland nagyszerű tűzoltó-központja, a 3682 Fire Station. Bulldogék hárman nyomatják, és van itt csúszda, lépcső, terasz és kert is az épületeken és azok körül, nem beszélve a két járgányról.
Másodhúzásként álljon itt a Castle téma Lion Knights vonalából szakajtott 6017 King's Oarsmen miniszett, ami cukiságával fogott meg, nem terjedelmes mivoltával, netán ultranehéz beszerezhetőségével.
Harmadik jelöltem a már (ITT és ITT) bemutatott 6926 Mobile Recovery Vehicle utolsó rokona, a 6883 Terrestrial Rover “őkukacsága”, mely nem mellesleg egyetlen forrása a Classic Space logóval ellátott farokrésznek.
Végül a multikedvenc-nonpluszultra-űberkészlet, – ami majd egyszercsak lesz nekem is – a hajdan a dollárboltban való nyálcsorgásomért felelős, Depi által végigjátszásilag feltálalt csoda, a 6990 Monorail Transport System.

Statisztika
BL ár (használt): 5.400,-..15.800,- (új): 33.400,-..58.000,-
Kockaszám: cca. 200 db (a források véleménye megoszlik a 194 és 206 között. Súlyos, de nem számoltam le. Az egyik piros overálos fickó kabátja viszont valahol átmenetileg el van bújva, így ma cippzár nélküli tartalék öltözetében tekintjük meg)
Minifig: 3 fő
Alternatívák: nincsenek, mint ahogy hajóéknál ez akkor sem volt nagy divat
Doboz: hagyományos tégla fazon, mely a hajótest hatalmas mérete miatt szép nagyra nőtt, és hátoldalán közelképi játékra invitálás zajlik – alternatívák nélkül.
az idő mangánötvözet vasfoga kissé meg találta rágni...


...de azért a tálalási javaslatok jól láthatóak a hátoldalon is

Alapkészlet
Nem egy gigamennyiség, de azért szép felületet betakar ez a cirka 200 darab.

csak itt, csak most, csak tessék, csak tessék...

A dobozhoz hasonlóan az útmutató is valódi vízen ringatózónak ábrácolja a kicsikét, s ez nem csalás, és nem is ámítás!

az útmutató a mai napig 100%-os

Valóban vízhatlan, kifejezetten vízi bevetésre szánt darab, melyhez a LEGO-val vélhető módon némileg kooperáló külső cég motorja is illeszthető volt anno, így téve még emlékezetesebbé a pancsolkodós hancúrozást.

nem piszkos, öreg, meg különben se volt hófehér

Kevéssé meghökkentő módon, a minifigurák összeállításával kezdjük a játékot, s máris jő a megakadás: Jack overálja eltűnt. A gyanú a macskára terelődött, s mivel annak mérlegelésekor az eredmény pontosan a hiányzó ruhadarab tömegét adta, már csak a macskát kellett megkeríteni. A macskaformára pöndörödött cucc overálosításáig kénytelenek vagyunk beérni Jack kissé viseltes, cipzár nélküli kezeslábasával. Fred McFlare kapitány – egyben tartalékos tűzoltótiszt, és milliárdos – kvázi civilben irányítja hajóját, mely saját tulajdon, ám a köz javát szolgálja. Ennek megfelelően természetesen minden napot frissen tisztított és vasalt pompás, aranygombos fekete öltönyben, fehér ingben és kitűnő minőségű selyemnyakkendőben kezd a hajón, nem beszélve persze vakító fehérségű tiszti sapkájáról, melyet hóban-szélben-napsütésben egyaránt fején hord. Két beosztottja – Jack és Joe – már sokkal lazábban értelmezik az eleganciát, ezért különösebb dísz nélkül is jól érzik magukat piros egyenruhájukban. Bár kötelességtudó, többszörösen kitüntetett tűzoltókról van szó, nem vetik meg az élet vidám oldalát sem, melyről örökké vigyorgó ábrázatuk szolgál tanúbizonyságul. Nyilván a kapitányt is magával ragadja olykor a nevethetnék, hisz ki bír két ilyen poéngyárossal?


Az építkezés első lépéseiben kissé alátámasztjuk a fedélzetet némi fehér kockával, és a merülés belövését elősegítő súlyokat is elhelyezzük a tatban. A valóság helyett most elégedjetek meg az útmutatóból fényképezett ábrával, ugyanis a LEGO “nagy” újítása a tavalyi évben pontosan a fekete elemek megfelelő módon történő ábrázolását célozta, s megoldásként a forradalmi “fehérrel szegélyezett fekete lapok” eljárás mellett tette le voksát. Hát igen, néhány évtizede, még a nagy IT-bumm előtt már lazán nyomatták ilyen módon, csak hát jött valami okos, és lecserélte, hogy most egy másik okos visszacserélhesse.

jé, egy lépésben be lehet rakni több kockát is... (mára nagyon lebutult az útmutató-ipar)

A világot (fedélzetet) jelentő deszkák egy jókora lap és egy még nagyobb “gödör” felhasználásával nagyjából kialakulnak, hátulra pedig csörlő kerül valamilyen vezérlő eszközzel egyetemben.

az egész alap a régi világosszürkére épül...

Pompás kis nyóchengerest dobunk össze néhány kék elemből és nyolc fekete pöttyből. A két sor henger állása szabadon belőhető, azaz kísérletező kedvűek előnyben.


A gödör elnyeli a kis bestiát, s hamarosan észleljük, hogy igenis stabilan tartja a csekély felfüggesztés a motorimitációt.



Elől valamilyen emelvény kezd kialakulni – talán a kapitányi híd előfutára ez – továbbá gazdagabbak leszünk egy még ismeretlen funkciójú fekete gerincszerű valamivel, s annak folytatásában a motorház fedelére is kerül egy kis fekete csík.


Akinek eddig nem tűnt fel, annak most biztos a szemébe hasít az itt ott feltűnő elszíneződött fehér elemek halmaza. A sárgulásért/barnulásért az intenzív, ám plusz felépítményekkel is terhelt többgenerációs szabadtéri szórakozás okolható, mely színhelytelenség kiküszöböléséről / minimalizálásáról talán egy későbbi, ráérősebb időpontban gondoskodom. Nos igen, a csörlő feletti traktust kitöltő lapról és különféle tetőelemekről ejtettem eme szavakat, mely utóbbiak egyike nyomógombos kezelőszervvel rendelkezik, valami később behatárolható egység irányítására. A forgózsámoly jó ómen, szoktam szeretni az ilyesmi dolgokat!


Mondom én, elől a híd épül, miközben a fekete gerinc is kezdi kinőni magát. Előbb-utóbb úgyis kiderül, mi ez.


Egy tized hobbitmarék fekete elem (van közte csukló, űrhajó-vezérlő, ötbütykös SNOT elem és pici kar/antenna) alkotja a következő érdekes egységet. Kicsit robotszerű, egy cseppet viszont fegyverre is hajaz, úgyhogy na-mi-ez?

Rolls-Royce-ra angyaldísz...

Hát, így felszerelve – és ha figyelembe vesszük a csanak tűzoltó mivoltát – talán vízágyú-kezdemény lehet, de akkor nem maradhat így. Gyors csekkolás a borítóképen: nem marad:)

...vagy mégsem

Előre ismét kerül néhány apró-cseprő elem, s kezd a hajó durván elnaszádosodni ebből a nézetből. Kissé furcsa köztes állapot, de az emlékeimben élő kép segít átvészelni ezen lépéseket.


Most vegyük elő képzelőerőnket, s mondjuk meg: mik ezek? (Majd csak szép lassan fedem fel a titkot, hadd izguljatok!)

pezsgőskészlet? szódásszifon? kerítéselemek?

A kapitányi híd ablakai a kiemelt jósággal bíró, fordított szélvédők, s mindjárt kettő! Hátulról pedig kor újabb kúl alkatrészei, két fehér, lecsapott sarkot formázó panel díszeleg. A nyomott vezérlőpult alap, s az egyik sárga mizéria helyét – s most már vélhető funkcióját is – beazonosíthatjuk. Kissé hátrébb piros alapú kormányok valósítják meg a mondjuk korhű (de minden bizonnyal jól festő) kerekes vízelzáró berendezést (tűzoltó zsargonban jártas olvasók ne kíméljetek a helyes kifejezésekkel!), még tovább tekintve pedig a motortérbe esést gátló korlátok kerülnek kialakításra.

hű, most hirtelen de kiszépült!

A játszhatósághoz fontos nyitható tetőzet sem marad el, s ha már ily magasan járunk, befejezzük az immáron kéménynek tetsző valamit is. A kabintető két oldalán a kötelező hajózási összetevő, a zöld és a piros jelzőfény természetesen ott figyel.


A forgózsámolyon megvan az egyik sárga miskulancia? Na ugye, hogy vízágyú lett belőle.


A híd teteje is lassan készbe csavarodik...



...majd a maradék sárga pukkancsokat lőjük el egy dupla vízágyúba.




Reflektorral, villogóval és antennákkal ellátott árbocszerű dolog kerül zárásképpen a híd hátsó csücskébe, s hőseink már birtokba is vehetik a lángmentes rend fenntartásáért felelős vízijárművüket.



vízre fel!

Aki olvasta már egy-egy matricától terhelt készlet általam elkövetett végigjátszását, most nyugodtan kapjon szívéhez, meglepetést szimulálva. A hajó ugyanis első összerakása óta viseli magán a lánglovagi és merülési mélység-megállapítási levonóit, s ez a rengeteg vízben, fűben, homokban eltöltött hosszadalmas igénybevételt is röhögve viselte, nem úgy, mint mondjuk 20 évvel későbbi rokonai, melyek hajlamosak egy-egy komolyabb pillantástól leájulni az alapról, de mindenesetre ezerszer szakadó- és mocskolódóképesebbek a dicső elődnél.


nem kicsit JÓ!

S hogy ne maradjatok játékos bohóckodás, avagy bohókás játék nélkül, tessék:

szerintem simán fogok vele egy 25 kilósat... na majd kézzel irányítom...

segí...bluggy...ccség....hörrr...plutty


Firkin "Igyunk pálinkát" c. számát hallgatva


...s a biztonság kedvéért...hukk...még mindig...


Joe, már megint mi a #@"]•%÷∆§ történt? Csak nem Firkint hallgattatok?


ez az Jack, adj rá egy kis kakaót!


Na tessék, most meg visít valami a motornál. Ez a hétvége is jól kezdődik...


Értékelés

Ötlet: 4/5
'82-es elődjétől jóval fajsúlyosabb, bár az emelőkosaras megoldás nagyon elmenne a hátsó vízágyú alá. A '91-es utód viszont már túl komolykodóra sikerült, igaz egy nagyon pofás formában újból bejött az emelős dolog. Örök téma LEGO-éknál, tehát az alapötlet nem pontozható/pontozandó, de amit belegondoltak, azt tudom értékelni. Az első mondatban tárgyaltak miatt, és az egybe-hajótest, az úsztathatóság miatt egy négyesre mindenképp érdemes.

Kockák: 4/5
Vastagon nem kényeztet el ez az egyébként mutatós szett, és annak a nem soknak is sokszor korlátozottnak érezhető az egyéb irányú haszna, viszont nem is valószínű, hogy egy dedikált hajókészletet általános kockabányának szánna a legózó, így árnyaltabb kezelést igényel a kérdés, hiszen hajózási célra meg nagyon is megfelel, amit ad. A “nagy készlet kis darabszám” valamelyest azért csak lehúzza, még ha ott vannak ama tetszetősnek nevezett darabok, akkor is.

Minifig: 4,5/5
200 kockához 3 minifig teljesen rendben van (pláne, ha a több, mint 300 darabos nagytesó kortárs 4030-as szintén 3 figurájával vetjük össze). A korosztály Castle témáival persze versenyképtelen, de Town az élmezőnyhöz tartozik. A szárazföldi munkatársaktól megkülönböztetett viseletük kiemelik a piros fickókat, jóllehet a kor nyomdatechnikája még a maiakhoz hasonló bravúrokra nem ragadtatta a LEGO-t. (Mellesleg ebben az összeállításban csak e készlet szereplői, ráadásul ketten!) A kapitány aranyozása még ily sok, játékot megviselni képes év és használat után is teljes pompájában csillog, és ezen kívül még a hivatkozott nagytesó és két további '91-es hajós szett büszke hajóirány-megadási és matrózugráltatási szakreferense volt.

Továbbgondolhatóság és egyéb szubjektív dolgok: 4/5
Az apró részletek igen jópofává, kézreálló teszik, minimálisan át is pofozható, ám igazi átépítéshez külső anyagsegítség már elkél. Nagyon szerethető készlet, a korszak hajói közül meg nagyon jó találat. Az emelő nekem “hiányzik”, de hát itt a lehetőség a kiegészítésre.

Élmény/játszhatóság: 5/5
Nem győzöm hangsúlyozni: tényleg tud úszni, és a balansz az aljában nagyon profin eltalált. Minden kis mozgó funkció kiválóan játszható, A 3 fig már elég a nagy élményhez és még kényelmesen elkezelget mindent. JELES!

Összegzés: 21,5/25
Még ha “csak” egy közepes méretű hajóról, és átlagosnak tekinthető kockaszámmal büszkélkedő készletről is van szó, amihez még alternatív javaslatokkal sem állt elő a gyár, egy szuper kis szettet kap kézhez, ki erre teszi voksát. Szívesen ajánlom, főleg ha viszonylag kulturált árfekvését is mérlegeljük.



3 megjegyzés:

  1. Elsőként köszönöm a "régi" készlet végigjátszást - azt hiszem mindenki nevében!

    Másodszor most is zseniális a cikk, máris szeretnék egy ilyent, de iziben! :) Szóval, nagyon szuper, jópofák a képek, jó volt a kis életkép is az értékelés előtt. Szóval, a hajó is, meg a cikk is csillagos 5-ös.

    Köszönjük!
    Még sok ilyent kérünk időtök és energiátok függvényben!

    Üdv!
    Zoli

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó végigjátszás, mondhatni végig kacagtam. :-)

    Én is ezt a korszakot szeretem, bár őszintén szólva hajóm még nincs és nem is gondolkodtam még benne.

    Nem kérdés azonban, h kell, azt hiszem amint lehet beszerzek egyet. Még az is lehet, h ezzel fogok fürdeni. :-))))

    Köszi a posztot, nagyon jó volt! :-)

    VálaszTörlés
  3. Reméltem, hogy sikerül pár kellemes percet szereznem. Örülök, hogy reményeim célba értek, és köszönöm a dicsérő szavakat.

    A hajóforgalom fellendülésével (vagy a hajóbeszerzési vágy fellángolásával) nem számoltam, de aranyos mellékhatás :). Bár lehet, hogy pont ez volt a célom, csak magamnak sem vallottam be? :) :)

    Régi készlet téren részemről most átmeneti szünet várható, addig hétfő reggelente a kávé (kakaó, tea, tej stb) mellé olvasgassátok a szintén régi készletekről szóló "röpkéket" Deer tollából, Depi fűszergondolataival meghintve.

    Titkos forrásokból tudom, hogy az átmeneti szünet után lesz min legeltessétek szemeteket. :)

    VálaszTörlés