7 Tesók: 5563 vs 8041

Itt a tavasz, itt a nyár, szóval megint kamionstop várható hétvégén, és a múltheti kisöccsének jósolt hétvégi időjárás miatt vélhetően személyautóval sem lesz nagy ötlet versenyeket rendezni, így mivel is üthetném el az egész élét, mint két ütősnek szánt versenykamionnal, kik bízvást bízva saját képességeikben, nem merték megtagadni a mai Tesók keretein belüli megmérettetésüket.


A méretre kiegyenlítetten, ám tökéletes színbeli ellentéttel induló összehasonlítás két versenyzője (sőt “Versenyzője”) 11 év távlatából tekint egymásra, s két különböző vonalat ugraszt egymásnak. Az első jármű a szép emlékű – szerintem kifejezetten nagyoknak, és kifejezetten “mutogatásra” szánt – Model Team vonal 1999. évi fehér darabja, az 5563 Racing Truck, míg a másik az 1977-ben még Expert Builder néven startolt, aztán hamarosan nevet váltott, valós műszaki megoldások leképezéséről elhíresült Technic sorozat csekély funkciógazdagsággal bíró fekete képviselője, a 2010-es 8041 Race Truck.

Lám, már névben is hogy hajaznak egymásra! Ez mondjuk kevéssé meglepő, tekintve a megvalósított témát, s igaz, hogy alapszínük egymás ellentéte, azonban a díszítő színezés fő árnyalata mindkettőn piros, hiszen az erőt, a tüzet és gyorsaságot imádják ezzel szimbolizálni. (Vagy más az ok, de e fölött most jótékonyan szemet hunyunk)

Két csapat járgányát szemlélhetjük ma meg, mindkettő tősgyökeres LEGO hozadék. Egyikük a kedvenc ABS-városbéli üzemanyag-ellátó szervezet, az Octan böhönce,...


...a másik pedig saját alkotórészeit igyekszik reklámilag megtámogatni, hiszen látni valóan Technic csapattag. Akármennyire is más tehát a matricázott reklámok tartalma, valós életbe történő átrugaszkodás nem történt, szigorúan LEGO felségterületen járunk, ami a tesósági szálak szaporítását jelenti.


Valóban, matricát találhatunk mindkettőn, s ebben a tekintetben akár kézenfogva is járhatnának, ha nem lenne a Technic verzión oly mértékben elhatalmasodva ez a marhaság, hogy a LEGO elemek után már-már kutatni kell a szerkezeten. Szerencsére a Model Team keretein belül megjelent darab nem szenved ilyen mértékű betegségtől, ami az eredeti kamionokat tekintve számomra üdvözítő pontatlanság. Nyilván ez azt is jelenti, hogy a másik próbált valósághűbb lenni.

Nem nyughatom, úgy tűnik ma a közös vonások felgöngyölítését próbálom előtérbe helyezni. Ilyen tesósági jellemző a befoglaló méretek roppant hasonlósága is, mely annál is érdekesebb momentum, mivel két, meglehetősen eltérő építési módszerrel létrehozott modellről van szó. A Technic változat ugyan vagy 5 bütyöknyivel hosszabb, és 2-vel szélesebb, mint öregebb Tesója, ám ez aligha tekinthető jelentősnek az előd 16 pöttynyi szélessége mellett.

Újnak, forradalminak cseppet sem nevezhető jellemző a kormányozhatóság, ám mindenképpen szorosabbara fonja a Tesók közti kötelékeket, s mindenki maga dönthet arról, hogy hátul, a fülke tetején, vagy lejjebb, a fülke mögött elhelyezve praktikusabb az első kerekek elfordításáért felelős fogaskerék/henger elhelyezése. Kezelési szempontból egyenszilárdságúnak mondható mindkét megoldás, úgyhogy itt az egyéni hozzáállás, illetve az egész optikája lehet csak döntnök.

A Technic-féle járgányon itt szépen látszik a hátsó differenciálmű...
Most már felhagyok a hasonlóság-kereséssel, és csapongok egy kissé. A fehér brümmögőn hátul légterelő látható, méghozzá nem is akárhogy csicsázva, ám itt egy nyergesvontató esetén nem ama nyeregnek kellene lenni? Dehogynem, azonban ennyi optikai tuning (sőt lehet, hogy egyéb hatékonysággal is bír?) bele kell férjen...


...újkeletű Tesóján azonban ilyenre már nem adtak a tervezők, és maradt a Technic gerendákból közelített darab, ami emlékeztet az eredetire, de csak távolról és érintőlegesen. Tudnak ezek jobbat is, de most rendesen mellétrafáltak.


Kukkantsunk be a fülkébe is. Először is, az Octan csapatának még két ülés jutott, s nem is akármilyen kivitelben, viszont a Technic Team már beérte eggyel, hisz “a versenypályán úgyis csak a sofőr ül a gépben”. Eme meglátást ugyan csak én álmodtam magyarázatul, ám attól még igaz is lehet, és bármelyik is igaz, azért ez csak-csak kitolás az emberrel.

Átgondolt, és kidolgozott...
...nyamvadt és kék
Még mindig a fülkében bogarászva, csodás fícsörrel ajándékoz meg minket a fekete-pirosban pompázó gép (lásd a "kék-székes" képen). Nem felejtették ugyanis el a kormányt!!! Ez eddig rendben van, csak miért is vízszintes a tengelye? Létezik ilyen egyáltalán széles e világon? Erőst kétlem, ám javítsatok ki, ha tévednék. Ezen felül – szembemenve ismét a Technic valóságleképező küldetésével – a tengely fix, és még minimális mozgatást sem enged föl-le. Bepillantva a régebbi darabba, ott érdekes módon ferde tengelyt, és dönthető kormányt lelünk. 11 év alatt sikerült leépülni?

Extrém esetben ez is beállítható így...
...ám mégis ez a jobban festő állapota.
Ha már ennyit pöfögtem a fülke körül, javaslom megtekinteni a Technic kamion bányászbékát szégyenítő mélységeket kapirgáló tulajdonságát. NEM NYITHATÓ az ajtó! Illetve ami még rosszabb, befelé nyílik :( Ez oly mélyen ledöbbentett, hogy kis híján csúnyát találtam mondani a tervezőre nézvést, ami viszont nem lenne illő, így visszafogom magam. Enyhe megnyugvást hozott a bátyus eme funkciója, hiszen ott gond nélkül nyitható mindkét oldali ajtó, nagyobb örömömre (milyen kevés is elég nekem).
Mindent feláldozunk a panelek oltárán?
Itt meg (netán "még"?) mennyi részletre odafigyeltek...
Ha valaki jártas a versenykamionok futóművei terén, ne álljon ellen a kísértésnek, és ossza meg velünk ezirányú tudását, mert én csak mint kibic tudom megállapítani, hogy bizony még versenykamionon sem láttam a Technic verzión szereplőre hajazó felni+gumi párosítást, viszont a Model Team üdvöskéjének guruló darabjai elég “kamionosak”. Lehet persze, hogy egy kis modernizálást elviseltek volna, de az ifjabb példányon lévőket elég gyenguskának találom.

Az újabb túl gizda, nincs üzemanyagtartály, van viszont differenciálmű. Legalább van valami.
Némi plusz képanyaggal is ellátom a tisztelt nagyérdeműt, hiszen említésre méltó, ám párhuzamba nehezen állítható dolgok azért még elő-előfordulnak a darabokon, s kár lenne elsikkadniuk csak azért, mert a Tesók széria égisze alatt került áttekintésre eme két szett.
Krómozott cuccok, mutatós pofa...
A hátsó kerekekről hajtott "motor" az ő dugattyúival. Szemfülesek megfigyelhetik a "tükröt" is.
Ennek a motorja jóval stilizáltabb és kisebb, mégsem problémázok rajta.
Ha már tükör, akkor ez az:). Körbeüvegezve a kabin, és még ablaktörlő is van!
Spoiler hátradöntve...
...előredöntve...
...és középállásban. Alant a "pozícionáló" rudazat
Krómozott kipufogók, gyönyörű légbeömlő...
A végére pedig álljon itt néhány kérdés, melyekre a fentiek alapján már sejthetitek az én válaszomat, én pedig kíváncsi vagyok a Tiétekre.
  • Melyiket tudnátok magatokénak szívesebben?
  • Melyiket állítanátok ki szívesebben?
  • Melyik lehetne alkalmasabb a gyerkőccel való játékra?
  • Mit változtatnátok, és melyiken?

7 megjegyzés:

  1. Az 5563-as sokkal legósabb, sokkal jobban játszhatónak tűnik, számomra.

    A 8041-es modern szemmel jobban néz ki, a grafikái sokat dobnak rajta, de az elemek keszekuszasága valahyog nekem nem jön be, ezek a furcsa "kockák" az én derékszöges pupillámnak zavaró. Viszont a polcomon így is jól mutatna :-)

    Ezen járgányokban a nagy ütőerő a méretükben van, hatalmasak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy fotót/MOC-ot várunk derékszöges pupilládról ! :)

      Törlés
  2. Sziasztok!

    Én épp a héten adtam el a saját "kis" tökéletes és hiánytalan 5563-asom, így arról tudok csak nyilatkozni. Igaz, nagyon szeretem a Technic-et is, de ezek az új, stud nélküliek közül össze-vissza 1 db-bal és egy 1:10 arányú Racer Ferrari F1-el rendelkezem. Tehát, a régi Technic számomra a csupa nagybetűs TECHNIC.

    Az 5563-ast jó volt építeni és nagyon szép a végeredmény is. A képek tökéletesen visszaadják itt is, h milyen gyönyörű. A krómos részek élőben még szebben mutattak, mint itt a képeken. A matricák is nagyon jó minőségűek, nem azok a könnyen lejövős fajták. (A vizes lemosást is simán bírták sérülés és felpöndörödés nélkül.) És ami külön érdekes lehet azok a cikkben is említett kerekek, amik mindössze ezen a kamionon és a legendás (és még méregdrágább) 5571-es kamionon láthatók! Az ajtókkal is ugyanez a helyzet, csak itt és fekete színben az 5571-en volt, akárcsak a szélvédő is ebben a színben csak ebben a két szettben és egy búváros készletben elérhető. A króm gallytörő rács pedig egyedi, soha nem volt semmi másban még hasonló sem. Szóval, akinek van egy ilyen Model Team LEGO-ja (szerintem a valaha volt legjobb LEGO-téma, minden tagja kivétel nélkül csodaszép!) szerintem gyönyörködni is tökéletes és építeni is (több órás) jó móka. A "B" verzió egy szép Jeep, ami szintén nem piskóta.

    "Hibája" is van a dolognak: A kamion sajnos "orrnehéz". A közel 800 alkatrész, amiből összeáll, szerintem minimum 60%-a ide van beépítve. Személy szerint úgy tároltam, hogy aláépítettem sima kockákból egy támasztékot (ami nem látszódott a kerekek nagysága miatt) és így kb 1 mm-rel a föld felett lebegtek a kerekek. (Féltem, hogy a kerekek nem bírnák a folyamatos orrnehéz terhelést.)

    8041 is szép szerintem, de nekem nem kellene, mert az én "öreg" LEGO-s szemem ezekbe a konstrukciókba semmi mást nem lát bele, csak azt, ami a dobozon van. Míg a régebbi tényleg LEGO, szinte bármi építhető belőle, aminek négy kereke van. Persze, a funkciókban is a 8041 vezet, mert a kormányzás, ajtónyitás és hátsó szárny (és a visszapillantók) állítása nem túl sok az 5563-tól. De hát ez Model Team, még a nagyobbak sem tudtak ennél sokkal többet. A Technicben meg 200 elemből is lehet nagyon ötletes és működő dolgokat csinálni.

    Nálam egyértelműen tehát a fehér kamion a "nyerő", de hát a nagyobb 8041-essel még nem találkoztam soha.

    Szerintem aki részben befektetés miatt gyűjti a LEGO-t is jobban jár a 5563-assal, mert az ára a Bricklinken döbbenetes 46 ezer Ft-tól kezdődik. (Rossz euró-forint árfolyam miatt is igaz, pár hete még 42e volt a legolcsóbb.) Az én példányom is nem sokkal ez alatt kelt el, míg a 8041-ből a vadiúj is megvehető már 20e Ft alatt. Szóval, befektetésnek sem utolsó az 5563-as. Évek múlva egy olyan szép példány, mint az enyém volt még többet fog érni szerintem, míg a 8041 "csak" egy lesz a sok nagyobb Technic közül.

    De egyébként mindkettő szerintem szép és a maga nemében szinte tökéletes, kis hibákkal.

    Üdv!
    Zoli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az értékes kiegészítéseket/személyes élményeket. Kis híján teljesen egyetértek/érzek Veled, annyi pontosítással, hogy a 8041 funkcionalitása kimerül a kormányozhatóság+differenciálmű+hajtott dugattyúk hármasban, így szerintem Technic létére igen siralmas, és ennélfogva (szintén szerintem) nem is veri a Model Team versenyzőjét:)

      Törlés
  3. Nekem jobban tetszik a model team-es változat, de ez biztosan azért van mert nem vagyok nagy technic-es, annak valahogy saját formanyelve van vagy nem is tudom. Abban viszont biztos vagyok, hogy kellene és játszhatóság faktorban a fehér magasan veri a technic-et, ha nincs rajta játszható/mozgatható rész, elég hamar vége a játéknak. Mondjuk érdekes kérdés, hogy egy ilyen versenyautó kivel versenyzik. (Mondjuk a fröccsöntött többi kisautóval, bár elég nagy.)
    Változtatni: a feketén egy jó kis power functions segítene, bár az elemtartó nem tudom hova férne szépen. A fehéret egy kicsit hosszabbra venném, nekem egy kicsit furcsán rövid.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A változtatás a Technic esetén valóban magától értetődően a PF felé vinné el a dolgot, A Model Team esetén pedig jó gondolat lehet azzal a hiányzó 5-6 bütyökkel megnyújtani. Kockaismétléssel/cserével szerintem simán menne, nyáron lehet, hogy meg is nézem.

      Az a saját formanyelv dolog jó megfogalmazás, valami ilyesmi motoszkált az én agyamban is, és főleg a gerendák széleskörű elterjedésével vált ennyire határozottá. A 850 Forklift-ről már volt itt végigjátszás, abból kitűnik, hogy a kezdetekben még nem volt ennyire éles a határ a két világ közt. Nyilván most is vannak áthallások, de jellemzően jól elkülöníthetőek.

      Törlés
  4. 1. Ez nem kérdés, egyértelműen az 5563.
    2. Kiállítani mindkettőt lehet, viszont az 5563 akkor is jobban néz ki!
    3. Nem tudom... talán az 5563? :)
    4. Mint már más is említette, az 5563 talán picit túl rövidnek néz ki... azt lehet át lehetne variálni.

    VálaszTörlés