14 LDD széria: épül az M61 NOHAB (2. rész)

Előre elnézést az újabb vonatos posztért, de ez most így jött ki. Elküldhettek messzire, főleg a Friends rajongók!

Gábor nem lankad a NOHAB építésben, folyamatosan rakja össze a "kis aranyost". Azt hittem, hogy több idő fog eltelni egy következő szintig, de a tempója felülbírált. Én csak annyit mondhatok, hogy a kész művet szeretném a saját asztalomon látni, habár innen nézve lehet, hogy az túl kicsi lenne ide :D 

Következzék a jelen állapot!


Tutúúú

Rohadt hosszú. Az ágy mellett?



Lego feliratos NOHAB :D

Nem hiányzik sok a mozdony elkészültéhez


Közben kiderült néhány gyakorlati dolog is.

3 hibára is rájöttem:
Először: a vagon, a hossza miatt megakad a váltókarban, erről van is egy kép. Na ezzel mit csináljak, azt nem tudom..
A másik, hogy lehetséges még 1 módosítás, ugyanis előfordul, hogy a mozdony meghajtott kerekei elkaparnak a kanyarban, szó szerint felvisít. Ezért arra gondoltam, hogy az elemtartót, ami elemekkel együtt biztosan nyom annyit, mint 20 dkg párizsi, át kellene tenni pontosan a motor fölé, hogy legyen, ami a motort jó erősen a sínekre nyomja. Na ennek még nem álltam neki, de játszadozom a gondolattal.
Amúgy két kocsi is szépen elvisz, 1-ről 5-ös fokozatra ugrással simán elindult.

Próbáltam szép lassan kihúzatni a "képből", de inkább adtam rá egy kis gázt :)


video


A harmadik: rájöttem, miért akad el a kanyarokban:
Nekem általában csak íves sínjeim vannak, illetve pont a mozdony és a két kocsi hosszúságú egyenes sínek.
Előfordul, hogy S alakban teszem le az íveseket. Ezeknél az S kanyaroknál feszül egymásnak a kocsik vége és ez a feszültség + a kanyarok miatt a kerekeken létrejövő tapadási súrlódás okozza, hogy a vonat megáll.
Maga a probléma egyszerűen megoldható: a vagonok végéről le kell szerelni a végzár mittudoménmiket (kis kör alakú tárcsa az utolsó vagonon, fehér alapú, benne piros kör).
Én ezt a vagonokon, ha a képeket megnézed, kis tárcsával és 1x1-es piros round plate-val oldottam meg. Nos...elindult a vonat, beértek az első kanyarba és egyből pattogtak is lefelé ... utána meg a kis tartó karmok és a másik vagon hátsó fala akadt össze.
Szóval a végjelzőket tartóval együtt ha leszedem, akkor megoldódik, de az esztétikájának annyi. Ugyanez a helyzet, ha az ütközőket tolom ki a vagon alól 1 studdal, mert akkor meg túl távol lesznek egymástól az összekapcsolt vagonok... basszus LDD-ben nincs ennyi probléma :)

Problémás rész

Majdnem kész van a személykocsi

Egy ekkora járgánynak már kell hely a forduláshoz

Na igen, mellékesen még egy probléma










14 megjegyzés:

  1. Ez továbbra is (vagy egyre inkább) ütős darab. Tessék csak egyenes pályán használni:)

    Tekintve, hogy én elég kocavonatos vagyok, sínem pedig épp csak mutatóban van, tuti tanácsokat nem osztogathatok, de hátha egy kibicnek is van használható ötlete, vagy a homlokotokra csaptok, hogy jaj de "üje", hát még azt sem tudja, hogy ezt csak így lehet megoldani... s már meg is van a megoldás. :)

    Nehezéknek lehet, ez is megteszi:
    http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=73090b
    (darabja bő 5 deka, hajókba isteni volt)

    Ezekhez a fix sínekhez az itt látott szerelvényméret már erősen túlméretesnek tetszik. Flexi sínnel nem lehet kombinálni, hogy javuljon a helyzet?

    A geometria nagy úr, úgyhogy valami kompromisszum biztos kelleni fog. az "1 studdal kijjebb az ütközőt" nem elég a kocsi egyik végén? vagy 0,5 bütyök mindkét végen? (van még pár jó ötletem, ha még nem döglött meg az összes liba!)

    Az meg külön hülyeség, hogy a váltókar az ív belső felén kap helyet (rendben, gyári készletnél úgyis figyelembe veszik, és kisebb az egész lábnyoma) Az egyenes oldalon az égvilágon semmi problémát nem okozna.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia !
      A flexibilis sínek lelassítják a mozdonyt, eléggé nehezen megy el rajtuk, ezért azokat nem is nagyon használom (mondjuk csak 20 cm van belőlük összesen).
      Az ütközőkről: ha 1 studdal kijjebb teszem, egy másik probléma jön elő, történetesen az, hogy a vagonok túlságosan messze kerülnek egymástól (akkor már összesen 4 stud), ami az élethűség rovására megy - a vagonok a valóságban szinte összeérnek. Jelenleg leszerelten a végzár jelző tárcsákat és mindkét vagonnak csak az egyik végén lesz, így ez megoldva.
      A váltóknál az a gond, hogy mindegy hogy teszed, valamikor úgyis a belső íven lesz a váltókar, amikor a vagon épp úgy halad el előtte, tehát a vagonon kell módosítani.
      A LEGO 6 stud szélesre tervez minden hivatalosan kiadott vonatot és ott ez nem okoz gondot, de egy élethű vonat az 10 stud széles. Én egyszer egy 7740 Intercity Passenger Train kapcsán készítettem egy végigjátszás leírást és abban szerepelt egy méretarányos bemutató, hogy ha az igazi sínek szélessége 6 stud lenne, akkor a legovonat ehhez arányosan 10 stud széles, vagyis az élethű játékban 2-2 stud lóg oldalra a sín fölé.
      A probléma az, hogy a valóságban, vagy a modellvasútak esetében a sínek nem olyan "tűkanyarok", mint a legóban ... de hát ez játék.
      Üdv: Gábor

      Törlés
    2. A két motor pont az ilyenek miatt kellene, mert az üzemeltetési akadályokat ha az egyik nem győzi, a másik besegít. Majd lesz ilyen verziód is, nem izgulok miattad :-)

      Te írtad azt a cikket? Nagyon jó kis iromány lett, én is olvastam anno.

      Törlés
    3. Szia !

      A kétmotoros verzió anyagi okok miatt biztosan nem fog megvalósulni, főleg, hogy az olcsóbb, egyszerűbb módosítás már kész is.
      A cikket én írtam (örülök, hogy valaki olvasta), de nem akartam belinkelni, mert saját blogon az a Te privilégiumod :)

      Üdv: Gábor

      Törlés
  2. A vagonoknál az ablakok azok festve vannak, vagy lehet ilyeneket venni is? Szép fehérrel ki van emelve az ablakkeret is, és a lehúzott ablak teteje is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A barátnőn körömlakkja csodákra képes... :)
      nagyon vékonyan van bekenve fehér körömlakkal.
      a kivtelező

      Törlés
    2. Köszönöm.

      Sejtettem egyébként, mert nem láttam korábbi szettekben sem, és a peeron.com -on sincs külön ilyen festett ablak.

      Törlés
    3. Sajnos "muszáj" volt kicsit kipingálni, mégha ezt én is "barbárságnak" tartom egy kicsit, mert az élethúségen nagyon sokat javít ez a kis apróság.
      Egyszer láttam hasonló vagont, ott profi szinte nyomdai szintű kidolgozású matricacsíkokkal, feliratokkal, 1. osztály jelzéssel, vagonszámmal, stb volt megoldva.

      Törlés
  3. Valószínűnek tartom hogy ezek vásárolt darabok, bár tény, hogy némi mazochizmussal és/vagy hozzáértéssel szépen elkészíthető lehetne házilag is. Segítségül:

    http://www.bricklink.com/catalogList.asp?pg=1&q=glass%20for%20train%20window%20-1%20x%204%20x%206&catLike=W&sortBy=N&sortAsc=A&catType=P&v=1

    VálaszTörlés
  4. Remélem, még olvassa a szerző, a tárcsatartó 1×1 plate with horizontal clip összeakadása ellen a legjobb orvosság, hanem a külső, nyolcadik studra teszed, hanem a hetedikre (vagon szélessége mentén).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Reméljük, hogy eljut az infó a fejlesztőhöz és azt tudja használni. Köszi!

      Törlés
  5. Szia! Rendesen beleszerettem a munkádba. Mennyire lennék szemtelen, ha megkérlek az LDD fájlok közzétételére irányomban? Persze, nyitott vagyok gondolatokra... Köszönöm segítséged!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia,

      Az fájlokat aztán tenném közkinccsé, ha én magam megcsináltam az adott modellt, addig kénytelen vagyok megtartani magamnak, sajnálom! Sajnos a tervek néha annyira megengedőek, hogy a való életben problémát okozhat néhány elképzelésem, ezért az óvatosság.
      Ráadásul ha elmondanám, hogy az elemeket összevásárolvaabból netalántán egy komplett szerelvényt lehet venni, akkor pedig talán egy kisebb csődtől kíméllek meg :-)

      üdv!

      Törlés
  6. Szia Depi!
    Egy furcsa kéréssel fordulnék hozzád!
    A fiam imádja a "régi" Magyar mozdonyokat és a Legot is :-)
    Nagyon szeret lego mozdony rajzokat színezni.
    A Nohab és a Csörö fekete fehér rajzát (utólagos engedelmeddel) kinyomtattuk és kiszíneztük!
    Nem tudom, hogy van e mód a többi remekműved vázlatrajzához hozzá jutni?
    Nagy örömet szereznél a Fiamnak!
    Előre is köszönöm!
    További sikeres munkát!

    Üdv:
    Füzi

    VálaszTörlés