0 Végigjátszás (alternatívákkal): 850 Fork Lift - 2. rész

Én már alig vártam a folytatást, hiszen most következnek a kedvenceim, a dobozon található bónusz modellek. Ez az igazi legózás, nem is kérdés. - Rékocs
(Az első részért katt ide.)
 
Alternatívák – Leírás nélkül

A dobozon három további gép fotóját fedezheti fel, ki szemfüles. A C-modell egy kis, leegyszerűsített homlokrakodó. Kanala szinte változatlan pozícióban marad, akárhova emeljük, továbbá ez is kormányozható.

Újfent mini-kormányművet használunk, melynek meghajtása itt kivételesen fejre állított görbített fogú fogaskerékkel történik, ami nekem kifejezetten tetszik. Az alváz Technic-gerendákból, 4-bütykösen indul, ezt terjeszti ki a hátsó futómű 8-pötty+2 kerék szélességre.


A grédernél látott módon, de kissé más kivitelben ide is kerül egy hátsó motorház, a kormány mögé pedig az “ikonikus” ülés.


Akinek nem idegen a mechanika, vagy egyszerűen van otthon hasonló elven működő asztali lámpája, annak ismerős lesz a párhuzamos emelést lehetővé tevő kanálfelfüggesztés megoldása.


Pár kocka, s kész a kanál is, mely a legmagasabb pozícióban – szerintem mikrométerre kisakkozva – rögzíthető.





Ezen rögzítés hiányában a kanál a földön nyugszik, illetve szabadon kezelhető az 1x8 lappal megoldott karral.



Az E-modell talán egy billencses traktor, mondjuk ilyesmi. Először is kicsiny puttonyát raktam össze, mert az olyan egyértelműnek tűnt. Később kiderült, hogy lazán rosszul raktam fel az aljára a csuklópontokat, de sebaj, így jobb volt fotózni:)

 

Megint újabb fajta mini-kormányművet lehetett alkotni. A szisztéma végig ugyanaz, csak a finomságok, és a méretek váltakoznak.


A nem kormányzott futóművel folytattam, mondván, legyen alákerekezve rendesen.


Ha már van min gurulni, nekiugrottam az alváznak, arra pedig pillanatok alatt felraktam az ülést, és a kormányt. Szinte kész a cucc.

 

A billencset némi fogasléccel, áttételekkel és megvezetéssel működőképessé varázsoltam, és voilá: kész a gép. A puttony billentéséről gondoskodó szerkezetről közelképet csináltam, beszéljen inkább az, merthogy a dobozkép nem beszél, de még csak nem is suttog, a páciensre bízva a gondolkodást.

 
 
 
 

Az F-modell zárja a hivatalos alternatívák sorát, méghozzá egy nem tudom micsoda megvalósításával (ide is elkélne egy kis segítség). Erről az égegyadtavilágon semmit nem leltem, csak egy csepp fotót a dobozon. Már ekkor sejtettem, hogy hosszú szöszölés lesz belőle. Az lett. 2,5 óra tömény szemmeresztés és próbálkozás kínkeservített, mire sikerült összehozni a működő, játékbiztos modellt. Alapvetően nem tetszik a darab, élőben sem tetszene, de még így is megérte kikínozni magamból.

Alapötletként az elemkizárásos módszert választottam, így az egyértelmű(nek tetsző) részleteket hoztam össze először. Kezdtem a nem kormányzott kerekek felfüggesztésével.


Folytattan a tök magától értetődő üléssel.


A daru/emelőszerkezet jó része kivehető volt, így abból összeraktam egy ízlés szerint értelmezett mértékig elkészült darabot. Folyt. köv. a maradékokból.


A kormányművet behasaltam a már ismert szerkezetek, és az itteni befoglaló méretek alapján.


És ezután jött a feketeleves. A megmaradt lapokból építsem fel a terebélyes alvázborítást, sőt az ülés környékén még domborműnek is beillő cirkalmakat. 4-5-szöri nekifutásra sikerült a pecsvörkhatást egy 3x4-pöttyös felületre zsugorítani, úgy, hogy játék közben sem esik szét a masina. Ez természetesen fontos szempont, és 0-pontos alternatívának tekinteném ezt a modellt, ha nem lehetett volna megoldani, így viszont egész értékessé vált a darab.

 


Itt  a pecsvörk :)
Majd' elfelejtettem, a kormány beépítésre került a “domborműbe”, az emelő szerkezetnél pedig kamatoztattam fizikai ismereteimet, s a billencsnél már alkalmazott fogasléc-megvezetési megoldás alapelvét.


Bónusz
Ha már nagy kedvenc, nem hagyhattam az olvasókat jutalomfalat nélkül. Ad-hoc jellegű építésben gondolkodtam, csak a fő irányt megszabva. Mivel kifejezetten munkagépes szettről van szó, gondoltam, felüdülés lesz mást összehozni. Nagyobb potenciál volt már akkor a Technicben, mint azt be tudták volna mutatni, így most erre is jó lesz a bónusz-gép. Személyautó jellegű – de a sárga szín miatt talán valami sivatagba való – jármű képe villant fel lelki szemeim előtt, némi csavarral az eredeti megoldásokhoz képest.

Nagy vonalakban megindítottam hát a projektet. A kormányművet építettem meg először, ahhoz arányítottam a nagy gerendákból az alvázat, valamelyes merevítéssel megspékelve, a hátsó kerekek pedig adták magukat.

A Ford T-modellen már túlhaladt a kor, a kormány tengelyét tehát jó lenne életszerűbb pozícióba helyezni. Borzalom, nincs kardáncsukló, hogy lesz így megoldva a probléma? Pont úgy, ahogy gyerekkoromban: a görbített fogú fogaskerék ugyanis az egyenes fogakra 0-90° között bármilyen szögben képes erőátvitelre, ami minimum nagy királyság. Egy probléma tehát kipipálva, már csak a megdöntött felfogatást kell megoldani, az meg már igazán egyszerű.


Nézzük meg összeépítve az alvázzal.


Aki még nem tapasztalta meg, annak továbbképzési célzattal álljon itt egy megállapítás: a Technic SNOT-ra termett. A pöckökkel – ha ez időtájt már nem is elegáns, de – jópofa megoldások születhetnek. Szándékosan csináltam többfélét is, a szélesebb körű tájékoztatás érdekében:)
 

Sajna a görbületszimulációs elemek – ld. 3db sima és 3db fordított tetőelem – száma igen csekély, így csak némi jelzésre elegendőek, de az most elég is lesz, azt hiszem.

A hátsó lökhárítóra egy újabb Technic-SNOT megoldást gondoltam, tengelyekkel és dugókkal (vagy mifene a nevük), oldalra pedig a grédernél látott lukba helyezett 1x2 kocka felhasználásával teszek majd valamit.

Mivel a burkolat nem igényelte a 4x10 lapok eszelős felhasználását, az oldalra-valamit 1-1 db 4x10-es lett.



1x8 lap szorítja a helyére a ferdén tartott kormányszerkezetet, és egy marék másik lap burkolja a “motorháztetőt”. A fekete ülés tradicionális, ezt megőriztem, és a kormány mögött foglalta el helyét.



Innentől kezdve már csak a maradék alkatrészek beszórásával, az autó menő, netán idétlen díszítgetésével voltam elfoglalva.
 




 
 



A legnagyobb díszítettségi fok mellett már csak félmaréknyi alkatrész maradt ki a modellből. Ki-ki döntse el, jó-e ez, vagy sem. Bulinak mindenképp buli volt kipróbálni, mire képes ez az úttörő szett, és azt hiszem jól vizsgázott.


A végére készítettem még néhány alvázfotót is, a teljesség kedvéért.




Értékelés

Ötlet: 5/5
Az alaptéma, a targonca telitalálat mind arányaiban, mind működését tekintve. A kiterjesztett téma, azaz a munkagépek nagyon jó ötlet a sorozat elindításához. Lehet, hogy egy mai gyerek ingerküszöbe magasabb, mint 3 évtizede, de szerintem ők sem dobnák sutba, ha véletlenül egy ilyen darab jutna a birtokukba.

Alternatívák: 4/5
A gréder nekem nem tetszik, de korhű, és megfelel az elvárt képnek. (amiből máris látszik, hogy az eredetije sem a szívem csücske): 4
Az emelőállvány nagyon primitív, gyakorlatilag ötlettelen valami, szerintem kár volt vele fáradnia a tervezőknek. Igaz, stabil: 2,5
A homlokrakodó fazonja kissé felejthetőre sikerült, de a működtetése nagyon a helyén van. Még egy kis tervezés, és a kanál lebillentése is megoldható lett volna, és a fazonigazítás is sokat hozott volna rajta. Mivel mindezekkel együtt kedvelem: 4,5
Billencses traktor barátunk telitalálat, bár nekem az eredetijével kapcsolatosan is fenntartásaim vannak: 4,5
A darus kocsi a csekély elemszám miatti pecsvörkje miatt kicsit lefelé korrigál, de kis utángondolással egész okés: 4
Átlagolva és fél pontra kerekítve ez négyeske.

Kockák és doboz: 5/5
210 elem nem egy masszív kockabázis, de ami benne van, az igen jól és széles körűen felhasználható. A kornak megfelelően semmi panel/burkolatelem, ami nálam nagy plusz. Az, hogy 30 év alatt is ilyen erős kötések építésére alkalmasak, külön minőségi pozitívum. Semmi matrica – hurrá! A doboz megfelelő méretű, telepakolva izgalmas képekkel, a rejtőzseb a fedélben elképesztő, a hungarocell alj pedig nagyot lendít az egészen.

Továbbgondolhatóság (lásd One Set MOC): 5/5
Ha már a kockák jók, miért ne lehetne továbbgondolni a készletet? Gyerekfejjel is 10-20 közötti különböző gépet/eszközt fabrikáltam belőle, a most bemutatott ad-hoc kocsi sem okozott nagy kínszenvedést. Az alternatívák is ennek magas fokára utalnak.

Élmény/játszhatóság: 5/5
Még a kihívást nem jelentő emelőkosaras állványt is jó volt építeni, hát még az agyalósabb dolgokat. Végeérhetetlen órákat tölthet el vele gyerek, felnőtt egyaránt, és a jól végzett munka elégedettsége külön megszépíti a végeredményt. Az építmények stabilak, játszhatóak, még a legtörékenyebb modell esetén is. Ebből még MOC-olni is külön jó, mert nem csak díszt, de működő, játszható darabot kapunk végeredményül.

Összegzés: 24/25
Az ötös részpontok magas számából nyilvánvaló, hogy a szubjektivitást sem dobtam sutba. Nagy kedvencem a készlet, na. :) Szerintem minden szempontból példaértékű, korkorrekcióval és az akkori elemválasztékra tekintettel még jobbá válik a helyzet. Mondjuk a kortárs Expert Builder készletek jó részére igaz ez a megállapítás, de a személyes kötődés nagy úr.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése