2 Végigjátszás (alternatívákkal): 850 Fork Lift - 1. rész

Új szerzővel gazdagodik blogunk csapata Attila személyében, aki nem csak a Friends-készletek mindentudója, hanem már gyerekként Technic-munkagépekkel űzte a játékot a nappaliban, és aki soha nem hagyta abba a legózást. Fogadjátok őt szeretettel!
 
Ma egy örök kedvencemet, egy igazi klasszikust, a Technic munkagépek őspéldányát veszem górcső alá. A LEGO nem vacakolt, az 1977-ben útjára indított – akkor még Expert Builders néven futó – sorozatának legkisebb sorszámú és méretű darabja is impozáns jelenség a kortárs készletek építményei mellett, így gyerekként az újdonság, a méret és a relatív bonyolultság, a működő funkciókkal egyetemben nagyon megdobogtatta szívemet. Olyannyira, hogy a kevés megmaradt dobozaim egyike eme szetthez tartozik, a kockák pedig új állapotúak, ipari erősségű kötések létrehozására alkalmasak, így erősen ráverve mai tesóikra.



Téma
A készlet a munkagépek világába csábítja a tulajdonost, melyeknek alapszíne a '70-es években (s aztán még jó sokáig) a sárga volt. Ezt tükrözi ez a szett is, dobozán gazdagon illusztrálva a beltartalmat, immáron összeépített valójában, hatféle szerkentyű bemutatásával. Több munkagép felismerése nem, vagy csak nehezen sikerült, holott gyerekként az eredetijükről, és még sok hasonlóról is volt képgyűjteményem.

Kedvencek a kortársak között
A nem Technic szetteket sorra véve először a 215 Red Indians készletet említem meg. Több szempontból is egyedülálló a darab;
- Itt kevernek először mini- és maxifiget a gyerek/szülő érzékeltetés érdekében (persze a minifig itt még álló fazonú, melyeknek ez az esztendő volt a hattyúdala).
- Kiderül, hogy a minifigek igenis több, mint egy rasszt alkotnak, azaz nem eredendően sárga a minifig.
- Ennél látható az egyetlen próbálkozás a haj+dísz együttes alkalmazására, jóllehet, csak a maxifigeknél.
A Homemaker és a Building Set with People sorozatok további készleteit is kedvelem, ám felesleges lenne most mindet felsorolni:) Szintén all-time-favorit a 372 Texas Rangers, álló minifigekkel, minifig-lábból lólábbá avanzsált elemekkel, és a pár kockából összedobott űberhangulattal. Harmadik választásom egy szerinten méltánytalanul hanyagolt témáról, a tengeri olajkitermelésről szól: 373 Offshore Rig with Fuel Tanker. Ha ezt ma – hasonló korrektséggel – összeraknák, és piacra dobnák, szerintem nagyot ütne.

Statisztika
BL ár (használt): 4.900,-..14.100,-
(amerikai kiadása 950-es számmal, '79-ből, már van újonnan is, 67.200,- áron)
Kockaszám: 210 db


Alternatívák: 1 alapmodel +2 modell leírással, valamint 3 db összeépített állapotban lefotózva
Doboz: fedéllel ellátott, tégla alakú, melynek alja hungarocellszerű anyaggal bélelt, abban pedig egy piros papírtálca ül (sajnos a spec-alkatrészek PVC tárolórekeszét az idő vasfoga eltüntette). A fedél mintegy borítékszerűen, oldalt nyitható, és a – most éppen elkeveredett – útmutató tárolására és óvására szolgál.

Kővel bántani szegényt, jajj...
Azért ha leírást nem is, de a kormányműről közeli képet kapunk az alternatívák némelyikéhez

Alapkészlet
Az A-modell a készlet elnevezéséből kikövetkeztethető módon egy targonca. Kompakt, mokány kis cucc, már ha egészében nézzük, és igyekszünk nem összevetni az 1-2 évvel őt megelőző 615 vagy 425 darabokkal. Gyakorlatilag az első Technic munkagépről beszélünk, és 4-bütykös kivitelben már eme ősi időkben sem tudtak belőle működő műszaki funkciókkal megáldott gépet alkotni. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy debütáltak a máig ismert Technic pöckök, gerendák, fogaskerekek, és az álla leesett a megcélzott gyerekseregnek. Jobban is járok, ha a továbbiakban már csak a képi anyagra koncentrálok, és meghagyom a mesét mesélhetőbb készletekre.

A targonca némileg moduláris felépítésű. Elsőként az agyonfogaslécezett emelővillát kell összerakni, ahol a derékszög kialakítása a vízszintes és függőleges részek között ragyogóan szemlélteti a kitűnő LEGO-geometriát, továbbá kapásból SNOT-ra buzdít, nem mellesleg óriási állékonysággal ötvözve mindezt.


A második modul a kockákból, forgózsámolyokból és némi fogaslécből áll össze, s nem más, mint a kormánymű. A felhasznált alkatrészek ettől sokkal kisebb felépítményt már nem tesznek lehetővé. A minimális minimumot majd egy később taglalt modellnél látjuk.


Harmadikként felépül a kor tipikusnak mondható Technic-kasznija, bele a kormánymű, s előre az emelővilla hordozókerete.


Némi kézügyességgel és türelemmel a helyére kerül az emelővilla, majd a függőleges mozgatást biztosító – kézi – meghajtás, egy lassító áttétellel megspékelve. A kiváló minőségnek hála, a villa terhelt állapotban sem szalad le, hanem várja a kézi irányítást.


Alternatívák - Leírással
Két alternatíva rendelkezik még összerakási útmutatóval. A B-modell egy gréder, mely első pillantásra idétlennek tűnhet, de összevetve egy valódi kortárssal, megnyugodhatunk: ezek tényleg ilyen ortopédak voltak:) A véletlenül D-modellnek elkeresztelt darab valami emelőkosaras akámi (akinek ismerős, segítsen).

A B-modell – a kellő stabilitás érdekében – szakít a szokásos gerinc-kialakítással, ehelyett keretszerű építménnyel indít, mely a kis elemszám ellenére is impozáns hosszat ölt már az első lépésekben. Már az építkezés elején felkerülnek a lukakba ültetett 1x2 Technic-kockák, melyek a tolólap pozícionálásáért lesznek felelősek, továbbá megcsodálhatjuk a csak dizájncélokat szolgáló meghajtás-szimulációt is.


Az elsőkerék-felfüggesztések, a tolólap és a kormány áttételei kerülnek kiépítésre a következőkben.


A harmadik fázis a szuperkompakt kormánymű megépítésében csúcsosodik ki.


Végül az egészet rakjuk össze, hozzá az első kerekek, a motorház-imitáció, valamint e készlet szinte elmaradhatatlan darabja, a néhány fekete kockából összerótt ülés, mellyel a teljes vezetőfülkét is jelezni gondolta a LEGO hajdani tervezőgárdája. Ha figyelembe vesszük a kortárs maxifigek méreteit, rájöhetünk, hogy a megoldás a játszhatóságot szolgálja.

 

A D-modell messze a legprimitívebb az alternatívák közül, és leginkább egy guruló, emelőkosaras állványra emlékeztet. Azért lett szegény “D”, mert mielőtt rájöttem volna, hogy van hozzá leírás, már össze is raktam kép után, és rajta ragadt az elnevezés. A nagy lapokból, néhány kockából, és a kerekekből pikk-pakk összeáll a szerkezet alja.

 

A targoncánál megismert technikával elkészül a kosarat tartó, fogaslécezett mű, némi billenésgátló hátsó görgőzéssel egyetemben.


Az emelőszerkezetnek állvány is kell, nosza, másoljunk megint a targoncából ide vonatkozó részeket.


A kosár felemészt még egy párat a maradék alkatrészek közül, s már kész is vagyunk.

 
 

Hamarosan folytatjuk....

2 megjegyzés:

  1. A "D modell" szerintem valami ilyesmit formáz:
    http://www.catrents.ca/Services/Rental_Safety_and_Training/Courses/images/scissorLift.jpg

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is volt egy ilyen sanda gyanúm utólag, köszi szépen. Némi terhet levettél rólam:)

      Törlés