7 Olvasó MOC-ol: Milleniumi földalatti vasút

Éppen morfondíroztam, hogy valami vonatos végigjátszást kellene közzétennem, mikor Gergő levele landolt a postaládánkban. Szerényen megmutatta építményét, melyen Rékoccsal nagyot ámultunk. Igazi remekmű, nagyon hiteles kinézettel és néhol olyan bonyolult és kifinomult építésmóddal, hogy egyből átterveztem fejben néhány tervezett vasutamat. Természetesen az építőt egyből letámadtam egy poszt lehetőségével, így következzen egy igazi kuriózum az LDD széria után. Élvezzétek ki! :-)


Témaválasztás

Valami olyat akartam készíteni, amit eddig még más nem csinált meg legóból (szép a századik X-wing vagy TGV is, csak nem túl eredeti). A régi kisföldalatti kocsija csábítónak tűnt (talán majd legközelebb), de az bonyolult, tele van hajlatokkal, a mostani szögletesebb szerelvény egyszerűbbnek tűnt. Mert kockából szögleteset könnyű építeni... A  kezdeti gyors sikerek után végül nagyjából egy év alatt el is készült.






Tervezés

LDD helyett oldschool kockás papírt, vonalzót, számológépet és háromnézeti rajzokat használtam a tervezéshez. A minifig-méretarányhoz (kb. M1:38-M1:40) 7 stud szélességű kocsiszekrény tartozik, de a kész jármű így is meglepően City-kompatibilis (ez nagyrészt az eredeti Ganz mérnökök érdeme). A szerelvény három kocsija lényegében azonos, ezért kocka- és helytakarékosságból csak egyet építettem meg.



Forgóváz

Az igazi kisföldalatti forgóvázai elég trükkösek, mert viszonylag nagy kerekekhez nagyon alacsony építési magasság járul. A City villamoskerekek túl kicsik, a vasútnál szokványos RC/9V-os kerekek tartókerete pedig túl magas (fixen persze elférnének, de én valódi forgóvázat akartam), így végül régi 4.5/12 V-os vasúti kerekeket használtam.





Orr-rész

A kisföldalatti legjellegzetesebb része a szögletessége ellenére elég bonyolult formájú orr-rész. A változó szélesség és a minden irányba dőlő oldallapok miatt itt kellett a legtöbb ,,haladó’’ építési trükköt alkalmaznom. A módszerek felismerését és akkurátus megnevezését (SNOT, SNARL, AZMEP, satöbbi) az olvasóra bízom.





Ajtók és belső tér

Az előzetes várakozásaimmal ellentétben a legnehezebb a nyitható ajtó megvalósítása volt. Méretarányosan 5 stud széles az ajtónyílás, ezt kellett két részre bontani.
Teljesen szimmetrikus megoldás helyett a képeken látható egymásnak fordított 'sajtszeleteket'  választottam, kellemes mellékhatásként így az ajtók közötti fekete gumiszigetelés is megoldódott. Az ajtók felül egy-egy 'fénykard' elemmel csatlakoznak a tetőhöz.






Állomás

Persze mit sem ér az a szerelvény, amire nincs honnan felszállni. A következő (még építés alatt álló) lépés egy Andrássy út alatti megálló lesz, a jellegzetes barna-fehér csempeborítással. Itt kivételesen jól mutatnak a régi, megsárgult fehér elemek is.




Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak! A Kocka utca következik.

7 megjegyzés:

  1. ÁÁÁÁ! Miért nem én építettem!? Most életem végéig irigykedhetek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én terveztem, de ennél jobbat aligha építettem volna virtuálisan. Nagyon jó lett, nem is kérdés.

      Törlés
  2. Igen jól hozza a fő motívumokat, gratulálok! Várom a folytatást...

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szuper, gratulálok! Nagyon kíváncsi vagyok majd a megállóra is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívemből szóltál. Sajnos, ahogy Gergő írta, 1 évig készülgetett a szerelvény, így a végleges állapothoz valószínűsítem kell még néhány hónap. Minőségi munkához idő kell :-)

      Törlés
  4. Nagyon zsír, de nem értem, hogy lehet kinyitni az ajtókat

    VálaszTörlés