6 Magyar feltaláló kis legómotorja

Érdekes írásra találtam a Helyi Téma című újságban, amelyben tudománytörténi összefoglalást olvashatunk arról - a teljesség igénye nélkül -, mi mindent adtak magyar tudósok, feltalálók a világnak. Egy-két név és találmány ismerősen csengett, de Jánosi Marcell neve nekem bizony  - szégyen és gyalázat- semmi nem rémlett, azt se tudtam, hogy az ő nevéhez köthető a flopi megalkotása, hát még azt, hogy bizony dolgozott a LEGO-nak és nem is akármilyen felkérésnek tett eleget. Gondoltátok volna, hogy magyar tudós tervezett kockacukor nagyságú motort a LEGO-nak és egyévnyi munkával sikerült teljesíteni a dán cég kérését? Ez azért elképesztő és az is, hogy mennyire nem lehetett hallani róla -  ennek megvan a szomorú oka, amibe nem mennék bele, de itt olvashattok róla.

Jánosi Marcell
Szerettem volna megkeresni őt, mivel az interneten ezzel kapcsolatban nem sok mindent találtam, de sajnos szembesülnöm kellett a szomorú ténnyel,  már nincs az élők sorában, 2011 júliusában elhunyt. 
Csak fotókat sikerült találnom a parányi motorról, arról nem tudtam meg semmit, hogy találta meg őt a LEGO, hogyan zajlott a közös munka.






Egy aprócska angol nyelvű leírás található még a világhálón, ami segíthet a motor működésének megértéseben.
A kis kockában megbújó, nagy fordulatszámmal pörgő, alacsony nyomatékú 9V-os elektromotor áttételét kellett úgy megoldani, hogy hozza a LEGO által várt nagy nyomatékú, de lassú forgómozgást. Ehhez valahogy sebességváltót kellett beépíteni, kellő kompaktsággal és strapabírással. A tervező/feltaláló a motortengely keresztmetszetének csak mintegy negyedét használta fel, így képezve belőle excentrikusan mozgó új tengelyt. Ezen tengelyre kapcsolódik a fehér elem, amelynek szélső, 48 fogból álló fogaskerék része a piros ház fogaskerekeihez passzol, de kerületében annál kisebb. Az excentricitás következtében a fehér rész váltóként dolgozik, oly módon, hogy az a motor 48 fordulata alatt tesz meg egy teljes kört, vagyis egy motorfordulat alatt egy fognyit. Ez azonban még nem elég. A belül fogazott fekete elem a fehér elemen nyugszik, mely fogazatba tud kapaszkodni a fehér elem felső, második fogazata. A trükk az, hogy a fehér elem felső fogaskereke ismét kisebb a fekete elem belső méreténél, tehát abban az excentrikus lassító áttétel megint csak jelentkezik, így az áttétel megint módosul, egy fehér elem fordulatra egy fogat mozdul el a fekete elem. A fekete elemet - mely szétszedett állapotban szabadon képes követni a fehér forgását - a külső műanyagborításba tervezett persely tartja tengelyben. Ha összességében nézzük a szerkezetet, akkor kiszámolható, hogy egy végső fordulatra 48*48, vagyis 2304 motorfordulat jut, így csökkentve le a gyors pörgést lassú, de nyomatékos forgássá.A Helyi Téma cikke ( 7. oldal) itt olvasható, az angol nyelvű írás még több képpel itt található. Ha közelről is szeretnétek megnézni a motort, nézzetek körül otthon, itt van azon készletek listája, amelyekben előfordul. (Kedvenc Technic-készletemben is ez a motor dolgozik, a működést megnézhetitek ebben a kockagyáros posztban.)

l A posztban szereplő képek via grico1 ster galériája l

6 megjegyzés:

  1. Ezen az oldalon:

    http://brg.8bit.hu/

    van egy pár írás Jánosi Marcellről és az MCD-1-ről. Elég szomorú történet, összességében véve.

    VálaszTörlés
  2. Ez a híres MICROMOTOR! Ilyen van pl. a 8480-as űrrepülőgépben, remek kis alkatrész! Ez mozgatja a műhold "napelem" celláinak a nyitását/zárását! (Egyébként nagyon drága kis motor, drágább mint a nagyobb testvérei!) És eddig csak ezekben a készletekben volt és csak piros színben létezik:

    1 in 6483-1 - Coastal Patrol (1994)
    1 in 8082-1 - Universal Building Set (1993)
    1 in 9707-1 - Intelligent House Building Set (1996) - (Complete)
    1 in 5119-1 - Micro Motor (1996)
    1 in 8480-1 - Space Shuttle / "FOS Light" Space Shuttle (1996)
    1 in 6979-1 - Interstellar Starfighter (1997)
    1 in 6484-1 - F1 Hauler (1995)

    VálaszTörlés
  3. Ha jól emlékszem, az LMM nevű, azóta már megszűnt villanymotorgyártó cég gyártotta, aminek már a neve is egy szójáték. A gyártás abban az üzemcsarnokban zajlott, ami az Árpád híd budai hídfőjénél van. Mostanra átépítették irodaháznak, többek közt az Index szerkesztősége is ott székel. A céget - ha jól tudom - felvásárolta a Faulhaber Motors, akik a mai napig mikromotorokat gyártanak.

    (http://www.faulhaber.com/)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Huh, köszi az infót! Egyre több dolog derül ki idővel :-)

      Törlés
    2. Köszi, ez tényleg értékes adalék a történethez. A gyártásra nem is gondoltam, de mindenképp érdekes, hogy az is itthon zajlott.
      Lehet, folytatjuk majd a posztot.

      Törlés
    3. No akkor még én is hadd köszönjem meg a tudás eme császári morzsáját. Körbeérdeklődöm, hátha a tágabb ismeretségi körből valakinek volt/van kapcsolata a jelzett gyárakkal.

      Törlés