6 Collectible Minifigures - válogatás tudományosan (csak mazochistáknak) - 2.rész

 A CM8 megjelenése jó alapot adott az “élőben” történő bemutatásra. Két kartonnal vettem magamhoz, melyből kiöntöttem a 120 csomagocskát. 



Találomra egyet kiválasztottam bázisnak, és ehhez képest öt különböző csoportot tudtam alakítani, úgy, hogy mintegy 60 darab került az alapig lesüllyedő – nagyon nehéz – tasakokból álló kupacba. Elkerülhetetlen volt a másodszortírozás, így az 5. súlycsoport három részre osztódott, kialakítva így a végleges 4+3=7-csoportos osztályozást. Ennek össz időigénye mintegy egy óra volt, nem teljes koncentráció mellett.



A következő fázisban az előre meghatározott kulcs-elemeket kezdtem el keresni hagyományos tapogatós módszerrel. Egy egy kupac a tapasztalat szerint 2-4-féle csomagot tartalmaz, így ha már megvan néhány kitapogatott darab, a többinél a kezem már a várható kulcsdarabokra koncentrál, így van, hogy egy tasak 1-3 másodperc alatt megmutatja, mi van benne. A tipikus persze ettől némileg több, de még így is jóval a találomra tapogatózás várható időtartama alatt marad. Minél nagyobb a darabszám, annál jobban rutinszerűvé válik és egyben gyorsul a válogatás, tehát erre a mennyiségre ez már szignifikáns javulást jelent. Tudom, mert próbáltam előszortírozás nélkül is szétválogatni, és döbbenetes az időigénye, legalábbis nekem mindenképp.


Tudom az eddigiek is jócskán a száraz kategóriába tartoznak, azonban szorosan a témába vág az alábbi súlykategóriák szerint felállított statisztika is, aminek vezetésével igencsak lassítottam a tempómon, mely még így is szélsebesnek bizonyult. Zárójelben a kiválasztást lehetővé tevő elemeket sorolom fel, egyszerűtől a bonyolultabb felé haladva.

1. (A pihe-kategória)
10 db Kalóz (kard; kalap)
6 db Pereces (perec)
------------
16 db

2.
3 db Hamlet (gallér)
8 db Denevér (szárnyak; fül)
1 db Cowgirl (lasszó)
------------
11 db
3.
10 db D.J. (lemez)
3 db Hamlet (gallér)
6 db Bankár (táska)
1 db Cowgirl (lasszó)
------------
20 db
4.
4 db Tündér (szárny, pálca)
4 db Spanyol (kard, mellvért)
5 db Cowgirl (lasszó)
1 db Hamlet (gallér)
------------
14 db
5.
2 db Tündér (szárny, pálca)
2 db Spanyol (kard, mellvért)
1 db Cowgirl (lasszó)
8 db Robot (sisak, lézersugár, robotkar)
2 db Télapó (szakáll, zsák, sapka)
2 db Síelő (síléc, síbot)
------------
17 db
6.
6 db Télapó (szakáll, zsák, sapka)
8 db Amerikai focis (kupa, sisakrostély)
4 db Síelő (síléc, síbot)
2 db Spanyol (kard, mellvért)
5 db Hajrálány (pompom, copfos haj)
2 db Robot (sisak, lézersugár, robotkar)
------------
27 db
7. (Az ólomsúlyúak)
6 db Búvár (szigony, sisak)
6 db Űrlény (szoknya)
3 db Hajrálány (pompom, copfos haj)
------------
15 db
 

Az ilyen statisztikák ugye nagyon jók bármi, sőt annak ellenkezője bebizonyítására is – ugyanabból az adathalmazból kiindulva. Ezen felbuzdulva én a saját szempontjaim szerint értelmezve tovább szárítom mondanivalómat.

Szépen kitűnik a képből, hogy a durván alul- és túlszerelt figurák kategorikusan valamely szélső csoportba kerülnek. Ilyen a böszme méretű sisakot viselő Búvár, s a nemkülönben nagy szoknyát libbentgető Űrlény, továbbá a szörnyen alultáplált Pereces és Kalóz figurája. Az ilyen jól kategorizálható darabokkal szöges ellentétben áll a széles tartományban megjelenő csomagok sora. Ebben a Cowgirl vezet 4 súlycsoportban történő megjelenésével, amit szerencsére ellensúlyoz a lasszó igencsak könnyű felismerhetősége. Csekély mértékben marad el a szétterülés tekintetében a Hamlet minifig, mely 3 kupacban is előtűnik, szintén könnyen kitapintható gallérjával. Érdekes, hogy pont a várhatóan nagyobb szórást okozó elemek kitapintása a legkönnyebb ebben az esetben. Gyönyörű egyébként az is, ahogy a köztes csoportokban is fel-feltűnnek a csak egy súlyba sorolható figurák, mint pl. a 3. csoportban a D.J. Ezek a dolgok mind-mind a könnyebb válogathatóság felé terelik az egészet, melynek végül a válogatást végző személy – jelesül én – látja hasznát. Olyannyira, hogy az első használatba vétel óta számolatlanul válogatott kartonokból eleddig nem tudok tévesztett darabról, mégsem kellett többnapi hideg élelem egyik CM sorozat válogatásánál sem.
Ha nagyon szemfülesek vagyunk, láthatjuk, hogy a 6. csoport számossága kiugróan magas, csakúgy a fellelt fajták változatossága is kiemelkedik a többi közül. Ilyen esetben egy további kétfelé válogatás a mérleggel sokat könnyíthet a helyzeten, de én nem voltam ijedős, még ha majd' az egész negyedével kellett is megbirkóznom.

A kezdetek óta átmenetileg fennálló, többségében már említett mérlegelési nehézségekre folyamatosan gondolkodom megoldásokon, de a vége mindig az alkatrészhiány, ezért pedig biztos nem költekezek ki. A legutóbbi ötletem egy titkos recept köré épül, melynek fő alkatrésze még az 1970-es évekből származik. Amint előtalálom, ki is próbálom, mert szerintem 2 problémát oldana meg egy füst alatt.
Mivel "csapágyazott", a kerék forog benne mint az álom - via Bricklink.com
Végül álljon itt még néhány kép a bontott dobozról, a gyűjtés menetét jelezni hivatott papírosról s az üdvözítő végeredményről, azaz az összeállított csapatról.






6 megjegyzés:

  1. Zseniális a mérleg! :) Persze ez csak otthoni használatra alkalmas és nagyobb tétel esetén hatékony. Csinálhatnál kisebb nem szimmetrikus kétkarú mérlegeket, amiket bekalibrálsz az egyes csomagokra. ;)

    VálaszTörlés
  2. Tenkjú veri a macskát:) "Persze" pontosan ezért kellett, és bevált. Most is van 3 különböző skiccem érzékenyebb mérlegekre, meg hordozhatóakra is. Sajna utóbbiak belövése nagyon kínos, és valószínűleg csak technikai érdekesség szintjén fognak megvalósulni (ha egyáltalán), de előzőekből valamelyik szerintem le tudja váltani a mostanit. Utóbbi esetben beszámolok róla.

    VálaszTörlés
  3. A mérleg zseniális. A mellékelt kerék helyett méginkább ajánlanám ezt:
    http://www.bricklink.com/PL/4180c02assy1.jpg?0
    mert ugyan az a konstrukció, és erre még építeni is lehet.

    Én is elkezdtem válogatásnál precíz mérleggel, de a tapizás sokkal gyorsabb volt ennél a szériánál. Konkrétan 9 mérés után meguntam, és kétszer annyi idő alatt leválogattam a teljes dobozt hibátlanul. Pöttyök segítettek eléggé. Második dobozt még gyorsabban tudtam volna végigzongorázni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet. Ez Freestyle kerék, amit '80-tól használtak, és emlékeim szerint egy picit kevésbé jó a forgóképessége, mint a fémtengelyes, csapágyazott régebbi fazonoknak, de ha előtalálok párat, ellenőrzöm. A fémtengelyesből is van ilyen 4-pöttyösöm, azt is megvizslatom.

      Hát igen, akinek megy:) Nekem ez a dudor-dolog nagyon nem jött be, csak gülüzöm a szememmel, hasztalan. A tapizásnál a vaktában keresgélés sem jött össze nekem, sokszor nagyon kell törnöm a fejemet, figyelnem a képeket, stb., hogy mifene lehet a tasakban. Előszortírozás után viszont ragyogóan rááll kezem-agyam.

      Törlés
  4. Ez nagyon klassz :D
    Na ez nekem sosem jutott volna eszembe. Én csak simán nyitottam volna az egyiket a másik után és nagy örömködve (és a 3 évesem segítségével) szépen összepakoltam volna a fieget.
    El tudom képzelni, amint egy hordozható LEGO mérleget előránt valaki a boltban és azon méregeti a zacsikat :D Megnézném az eladók reagálását :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hároméves csemetével lehet, hogy én is a Te módszeredet követném :) :) :)

      Szerintem van olyan bolt, ahol elég jófejek az eladók, hogy egy ilyen poént szó nélkül benyeljenek, vagy akár bátorítsanak. :) Ahol meg nem ilyenek, szégyelljék magukat, mert sem a márkát nem tisztelik, se annak küldetését :D

      Törlés