2 Végigjátszás 4512 Cargo Train (alternatívákkal)

Az elmúlt pár héten szabadságoltam magam egy kicsit végigjátszások terén, de vége a nyárnak (habár a meleg még tart), vissza a megszokott hétköznapokhoz és vissza a bloghoz.
Fiunk cseperedik, vasútmániája nem hogy lanyhult volna, újabb szintre lépett. Favonat, műanyag elemes, tologatós és zenélős kötött pályások mellett legújabban netes videók formájában folyamatos höhöhözés mellett V43-asokat, M62-eseket és Taurusokat nézeget teljes átéléssel. Lassan az összes MÁV videót végignézzük, nekem lassan már csikorog-nyikorog a fülemben minden hang. Mivel a változatosság gyönyörködtet, elvétve legóépítgetésben (nem csak vonat, sőt!) kapcsolódtam ki otthon léteink alatt  a család nagy megelégedésére. Jöjjön tehát egy, az utóbbi napok egyik sokat megjáratott szettje, a 4512-es tehervonat.


Egy kis felvezetés a végigjátszás előtt azért ide kívánkozik. 
Nem tudom, ki hogyan van vele, de legót vásárolni jó érzés, nagyon is. Amennyiben az új. Használtat venni viszont akár rémálom is lehet, nekem az utóbbi 2 hónapban kijutott pro és kontra.  A nyári piacidőszak legófronton elég gyenge, a vásárlók nyaralnak, az árak mérsékeltebbek egy túlfűtött december eleji vaterázáshoz képest, szóval ennek köszönhetően relatíve sok dolgot tudtam relatíve jó áron beszerezni. Ezen vásárlások között volt olyan üzlet, amely elég kiábrándító volt mind nekem, mind az üzletfélnek. Aki foglalkozott kicsit legóval, az tudja, hogy a játék megítélése nagyon eltérő, van ember, aki tökéletes állapotban tartja azt már gyerekként is, vigyáz rá, óvja. Van, aki szétharapdálja és nagyon nem félti, használja, ahogyan tudja (kövezzetek meg, én inkább ezen típushoz tartoztam gyerekként), és természetesen a szülők is a képbe kerülnek, akik vagy játékként tekintenek és eszerint bánnak a szettekkel vagy tudják, hogy akármennyire is gyerekeknek gyártották és szánták őket, attól még komoly értéket képviselnek és nem akarják  azokat kutyacsontként elkótyavetyélni. Az eladás csak eztán következik, mikor a gyerek kinövi, mikor nincsen elég hely, netán szimplán megunják, esetleg megszorul anyagilag a család vagy csak másra kell a pénz. Ekkor jönnek sokszor a bonyodalmak, ugyanis sokszor az előzetes mentalitásból következik az eladói hozzáállás, mert az ember általánosságban véve szerintem nem változik. A használt cikkes weboldalakon, aukciókon kínált legókat, azok leírásait és a mellékelt kondíciókat éppen ezért erős fenntartásokkal kell kezelni, ezt sajnos a nem is olyan régóta "begyűjtött" egyéni tapasztalat íratja velem. A 4512-esre nemrégen tetten szert, ráadásul nem is egyre, három hét ráhagyással egyből kettő került hozzám. Én már letettem arról, hogy postáztatással kérjem a csomagot, ezért ahol tudok, ott személyesen járok el családom nagy örömére, szeretnek autózgatni, jómagam meg vezetés közben azon agyalok, hogy mennyi mindent kell átnéznem, mennyi időm van rá, milyen lesz az eladó. 
Tehát adott két 4512-es, két külön eladóval, két Budapest külvárosi címmel. Elsőként egy fiatalemberhez kocsikázunk, hozza a dobozt, hiánytalan szettként hirdetett vonatra voltam felkészülve. Csomagtartón vizslatom a készletet (be nem invitál, az összerakásról lemondhatok), eltöltök vagy negyed órát az ellenőrzéssel, minden rendben lévőnek tűnik. Utólag azt tudom mondani, hogy nagyot nem tévedtem, minimális hiányt tapasztaltam később is, viszont színcsere sajnos pár tucatelemnél előfordult. Ez kicsit érthető, ugyanis a készletben lévő sötétszürke nem azonos a manapság forgalmazott sötétszürke árnyalattal, minimális eltérés, de még én, színtévesztő ember is kiszúrja, aki viszont csak összerakja egy ládából, az néhol hibázhat. Én erre üzlettől elállni nem akarok, maximum csak többet kell kutakodnom valamivel a színhelyes darabért. Viszont átnézéskor előkerült egy plusz matricaív, teljesen épen, pislogtam nagyokat, hogy az most hogy, az eladó mondja erre, hogy extraként benne volt, ő az egyiket felragasztotta a készletre, ez grátiszban megmaradt, odaadja. Huh, már mosolyogtam. 25e ft-ért jó ár volt, megérte, habár a doboza kicsit viseletes, erre bizony nem mondható, hogy gyűjtői darab. Kicsit furcsa a modora, de lényegében azt kapom, ami meghirdetésre kerül, apróságokon nem akadok fenn, sőt, úgy éreztem az autóba visszaülve, hogy még többet is kaptam a meghirdetettnél.
A másik vételnél egy hölggyel volt találkám, a fia ajándékba kapott szettjeit árulta, ő már kinőtte őket címszóval. A hirdetésben minimális, konkrétan három darabos hiányt írt, ezért ezek alapján vettem kezembe a szerelvényt. Aztán elhűltem. Már csak a látvány miatt kivártam kicsit az első tényszerű szóbeli megállapítás előtt, ami viszont láthatólag szíven ütötte a hölgyet. Mondom neki, hogy a hiány és színcsere már a mozdonynál is kb. az ötszöröse az említettnek, a többi vagont még meg sem néztem! Hát-hát, ő nem tudja, összerakta, ahogyan tudta, de ha én mondom, biztosan úgy van. Tovább vizsgálódom és magamban morgolódom, de mivel kedves a hölgy és látom, hogy zavarja a dolog, elvetem az rosszindulatú feltételezésemet és inkább azzal magyarázom a dolgot, hogy sokaknak ez egy kirakós, és abban nem mindenki remekel. Na mindegy, a végére érve vagy 25 elem nem volt meg vagy nem volt színben helyes, a matricák némelyike sosem került fel, a leírás fedlapja hiányzik. Viszont a doboz tip-top. A másik fél nem kertel, odaadja 18e-ért, nem akar vele többet foglalkozni. Számolgatok magamban, ez nem jó így, arról nem is beszélve, hogy még mi derülhet ki konkrét ellenőrzés során. Végül mondok neki 15e ft-ot, elfogadja minden zokszó nélkül, én meg szívom a fogam, hogy remélem nem csináltam hülyeséget. Másnap összeraktam, nem vészes a helyzet, de hogy ablakot és oldalajtót mikor tudok hozzá szerezni, az egy nagy dilemma, matricám van :-) Tehát most van egy teljesen tökéletes gyűjtői szettem, valamint egy, jelenleg használati értékkel bíró, futkosós 4512-esem.

A készletről
2003-ban jelent meg, a 9V-os vonatszériának majdnem utolsó darabjaként. 548 alkatrészt, köztük 17 íves, 3 egyenes sínt, egy váltót, valamint 3 minfiget kapunk. A doboz már az újabb stílust követi, kék alap, felnyíló tetővel (belül nem nyomtatott, mint a régiek, egy kis spórolás) és dupla falú dobozoldallal.  Belül rekeszelés nincsen, átlátszó műanyag sem, az elemeket csak zacskók és fehér papírdobozok (az elektromos egységek többsége volt bennük) tartalmazzák. A hátoldal elég ingerszegény, de pozitívuma, hogy legalább látni, hogy milyen B-modelleket kínálnak megépítésre. A füzet a sztenderd A4-es méret, rövidebb oldalán lapozható, az utolsó oldalakon a már említett alternatívák megegyező képeivel, pályavonal-javaslatokkal és néhány kiegészítő információval. Elemlista nincsen, ezt szomorúan vettem tudomásul.


Az a bizonyos "szegény" hátoldal

Az alapkészlet
Az építési füzet először a targoncát építteti meg velünk, az emelő része a rugós mechanizmus miatt mozgatható, a kicsi kereke hiteles (egy 2008-as készletben biztos valami dög nagy abronccsal helyettesítették volna) és a sárvédő ülés mivolta is igen ötletes. A "pilóta" egy egyszerű vasúti munkás, sisakban.
Maga a szerelvény egy mozdonyból és három vagonból áll. A megépítése rendkívül egyszerű, amire figyelni kell, az a színek felcserélhetőségéből adódik. Furcsa a fekete feketéje a papíron, de nem jó megvilágításnál a zöld és sötétszürke között sincsen nagy különbség. Az összhangjuk viszont nagyon jó az elkészült dízelen, abszolút egy strapás erőgép benyomását kelti. Az oldalablakok kinyitásával motort nem, kábelt viszont láthatunk, ez az elülső világításhoz fut. A fényt itt nem spórolták ki, nagyon hangulatos sötétebb körülmények között, a megszokott módon a sebességgel együtt nő a világítás mértéke. A vezető áll, ülés nincsen, 1*4-es műszerfalon dolgozik. A piros sála plusz pont, nagyon jópofa. Röviden összefoglalva a mozdony jól sikerült darab, számomra a 7898-as elektromosával van egy szinten.
A következő két tehervagon egyike egy 2*2 tengelyes konténer/raklap szállító, a meglévő sötétszürke és zöld mellett sárga színnel, szép nagy és kisebb cargo feliratokkal. Az egyik konténerbe egy motort kell megépíteni, a raklapra 3 olajoshordót kell összerakni, a másik konténer üres. Jól néz ki, na.
A piros vagon rövidebb, egyszerű tehervonat, oldalra nyitható piros színű raktérrel, 15 db szürke "oszlopocskával" teher gyanánt. A cargo felirat erre is felragasztandó, alapot viszont építeni kell, a többitől eltérően nem a megszokott elemre kell a felépítményt összeeszkábálni. Mozgatható oldal, eltérő színvilág, tetszik, ilyen egy normális tehervagon.
A harmadik jármű telitalálat mind kinézetre, mind építésügyileg. Egy pénz/aranyszállítóról van szó, 2*2 tengellyel, egy fős személyzettel, biztonsági fülkével és egy meglehetősen nagy raktérrel, mindkét oldalon két tolóajtóval (a cargo felirat ezeken is ott van), a kocsi oldalán még egy kis tábla is hirdeti a tulajdonos céget. A raklapon 3 aranytömböt szállító "fémkerekű" a legszebb darabja a vagonoknak, méretes és harmonizál a többivel, habár felmerülhet a kérdés, hogy egy szén/kőszállító után mi a fenét keres egy aranyszállító, de legóügyileg szinte tökéletes a kompozíció.
Grátisz meg kell építenünk egy ütközőt, ez a mellékvágányt zárja le.






Sárvédő-ülés





Alternatívák
Az eredeti modellt megépítve és azzal eljátszva a B-verziókat nézegetve rájöttem, hogy itt bizony a 4559-es végigjátszás ellenkezője lesz érvényes. Adott egy nagyon szellemes és ötletes alapkészlet, amit kiegészítettek két elég ingerszegény, kicsit elnagyolt és valahogy talán többre hivatott verzióval. Mivel ezekről egy darab fotót eszközölt a LEGO, néhol erősen át kellett gondolni az építést, hogy milyen elemmel lehet megoldani a leghitelesebben. Gondolok itt elsősorban a mozdonyokra.

Az elsőként megépített vasúti egység, a hátlap felső felében található, kis dízelmozdony által vontatott 2 tehervagon és peron. A dízellel meggyűlt a bajom, a forgózsámolyra fixen kialakított felépítmény kivitelezése elég macerás volt, még fényt is kellett valahogy varázsolni az elejébe, tehát  a kábel elvezetése is megoldásra várt, de egy kis ötletelés és pár nekirugaszkodás után fixen állt a motortér és a vezetőfülke. Sajnos a hátsó traktus eredetivel való azonosságát ellenőrizni nem tudom, lehet, hogy a hátsó ütközőket egy studdal előrébb kellene hozni.
A képen látható első tehervagon rendkívül egyszerű, semmi cicoma, majdnem csak az alap és a kerekek alkotják, erre jön némi minimális körítés. A szállított traktor viszont nagyon jó, egy kis mezőgazdasági gép, bálacipelővel. Ez menti meg a szett ezen részét, de ez így is elég harmatos.
A második vagon egy öszvér, fülkés konténer/raklapszállító. Nem erőltették meg magukat a fiúk Dániában,  átemelték az eredeti szettből a piros vagon egy részét, egy kicsit egyszerűsítették és kész is lett. Nem rossz, de valami új is jó lett volna. A raklap viszont... A fülkét nem tudom hova tenni, sok értelmét nem látom, de méretben ellensúlyozza a konténert. A peron egy vasútalapon nyugvó építmény, építése még kezdők számára sem okozhat gondot. Egyszerűsége ellenére hozza a verzió szintjét, ami sajnos nem túl magas.
Összerakott állapotában kiderül, hogy ez a modell többet érdemelt volna, sok elem a dobozban maradt, amikből minimum még egy egység építhető lett volna. Ez a megállapításom sajnos érvényes a második, lokomotívos alternatívára is.










Az említett második verzió egy hosszú gőzös, egy tehervagon, és egy irányítóház. A megépítésük semmi gondot nem okozott, gyorsan ment, lévén nem bonyolultak. A mozdony itt is világít, egészen jó néz ki, de valahogy érződik rajt a kompromisszum. A vagon elég gyenge, a raklap megint előkerült (az olajoshordókat valaki összeragaszthatta az ötletelőknél, mert változatlan formában mindig megjelennek), kialakítottak egy kis boxot is, ide lehet ezt-azt betenni.
Az irányítóház viszont alapjában véve jó ötlet, két szintes, felül szélesebb, rögzítve van a váltóhoz. Mellette még egy targonca alkotja a teljes verziót, ez kicsit puritánabb az eredetitől, de funkcióját így is betölti. Ennyi, nem több. Sajnos a beépítetlenül álló kerekek, tetők, elemek annyira feldobhatnák ezt a változatot, hogy nem kellene most keserűen azon töprengenem, hogy miért hagyták ki őket.



Ezek a járműépületek nagyon bejönnek - Rékocs



Értékelés


Ötlet: 5/5
Az alapkészlet nagyon jó, szinte hibátlan. Jók a színek, ötletes a vontatmány és a mozdony. Hibát nehéz találni benne, ez már egyébként is szőrszálhasogatás lenne. Ismerve az utólagos, azóta kijött készleteket, nem sikerült a tehervonat kategóriában kiemelkedőt alkotni azóta sem, a 3677-es szett pedig erősen koppintás gyanús. Persze nem szégyen egy jól sikerült összeállítást újból átgondolni és kiadni.

Kockák és doboz: 4,5/5
Félezernél több elem, ez egy vonatszettől egészen jó is lehet, 9V-os, ez is örvendetes, sok a spéci elem, ütősek a matricák és a felfestések. 17 íves és 3 egyenes sín van a pakkban, na meg egy váltó, ami önmagában is érték, valamint a vezérlőt és a hozzá kapcsolódó elektromos alkatrészeket sem kell külön megvenni. A doboz sajnos nem tökéletes, érezni a költségcsökkentésre való törekvést, de még így is jobb a mostani oldalt nyíló, semmilyen kartonmegoldásoknál.

Minifigek: 4/5
3 darab összesen, ez azért ide kevés lehet, talán érdemes volna még megtoldani, de belátom, hogy a vezető, a targoncás és a kísérő mellé pluszba betenni valakit plusz járművet, szerkezetet igényelne. Talán maga a készlet méretéből adódna egy kicsivel több figura, de ellenérvként felhozva például a sálas masiniszta nagyon menő.

Alternatívák: 2,5/5
Egyértelmű csalódás.  Kicsit olyan tessék-lássék elgondolások érezhetők összerakásukkor, rengeteg a fel nem használt elem, a mozdonyok elmennek (főleg a kicsi dízel), a kis traktor is aranyos, de a vagonok elég gyengén sikerültek. Sajnálom, úgy hiszem, hogy jóval több volt/van az elemekben.

Élmény: 4/5
Amennyiben az alternatívákat nem vennénk ide, akkor a maximális pontszámot adnám, így azonban kénytelen vagyok annál kevesebbet adni. Habár a B-verziók lehúzzák az összképet, azok megépítése mindenképpen érdekes és gondolkodtató, előjön ráadásul az a tényező is, hogy mit csináltam volna másként az eredeti elképzeléstől, és mi az, ami nagyon jó. Hozzá kell tenni, hogy maga a sínpálya váltóval való kiegészítése kifejezetten érdekessé teszi magát a játékot, mert többet ad jóval egy egyszerű körpályánál. Játszhatósága miatt vonatkészletek között ez az egyik legjobb készlet, 9V-os, tehát nem kell az elemekkel sem foglalkoznunk.

Összesítés: 20/25 
Egyértelműen pozitív a megítélés. Az összpontszám a negatív véleményt is kell, hogy tartalmazza, amit az alternatívák miatt kellett eszközölnöm, de ha azt vesszük, hogy van, aki csak az alapszettel foglalkozik, akkor én a 4512-est az egyik legjobb tehervasútként említeném. A hálózatról való üzemeltetése nagy előny, ahogy a remek játszhatóság és ötletgazdag megvalósítás is. Egy gyűjtő számára alap, egy, a legóvonatozással most megismerkedő érdeklődő számára pedig áhított készlet lehet. A keresettsége miatt aránylag drágábban, kb. 30e ft körül lehet hozzájutni, de az én példám is bizonyítja, hogy néha jó üzletet is ki lehet fogni, ahogyan valami kevésbé pozitív adásvételbe is bele lehet tenyerelni. Ez utóbbi elkerülésén még dolgoznom kell :-)

2 megjegyzés:

  1. Jó kis készlet és a végigjátszás is parádés. Én az alternatívákért nem bántanám a dánokat, legalább akkor voltak, ma meg semmi. Sőt, ez a vonat még elemekből volt és nem egybeöntött orrot kaptak, mint a későbbi példányok, ma meg nem is tudom, hogy hol tart a lego vonat szekciója, de mindjárt utána nézek. :-)

    Tetszik, h az alternatívákat megcsináltad, őszintén szólva én ha egyszer összerakok vmit nincs szívem szétszedni, pedig muszáj, mert a hely kell. Most is itt tologatok egy 6388-at, olyan szép így egyben. :-)

    A használt vásárláshoz annyit, hogy (koppkoppkopp) én még olyan nagyon nem faragtam rá. Nem mondom, h nem volt egy-két elemhiányom, de általában kisebb gond mellet megúsztam, de olyan is volt, h összeírtam a tételeket, szóltam ez eladónak és ő postázta is.

    Valóban kicsit izgi a dolog, de ez (is) a lego gyűjtésben a szép! :-)

    VálaszTörlés
  2. Szia!

    Nem bántásból írtam azt, amit. Olvasd el a 4559-es készletről írtakat, ott nagyon eltalálták a b-szériát. Itt ez most valahogy nem jött össze, minden megmozdulásukra mégsem adhatok max pontszámot :-)

    Szépek egyben, de legózni kell! Az meg összerakott készletekkel nem megy. Én azokat irigylem, akiknél válogatva, színenként és elemenként szelektálva, apró fali fiókokban állnak a szettek, így aztán jól el lehet szórakozni. Sajno mi még idehaza a dobozokban, zacskókban tárolunk, remélem egyszer összejön az említett lehetőség is.

    A vásárlás mindig necces, ezt mondatja velem a tapasztalat. Az első vételeim egyike is akkora méreg volt, hogy hiába írtam, hogy hiány-hiány hátán van, lerázott és még én voltam a "csúnya". Persze az átlag a normális kategóriába esett :-)

    VálaszTörlés