16 MÁV mozdonyok LDD-köntösben

Ma van a Kisvasutak Napja, amit a magunk módján itt a blogon is megünneplünk. Indító posztunkkal elméleti alapokra helyezzük a legóvonatozást, és még mielőtt komolyan is veszitek ezt, megnyugtatlak benneteket, hogy legózni is fogunk - tényleg. Családiasan. (Rékocs)

Körülbelül fél éve feltelepítettem az otthoni gépemre a Lego Digital Designer (LDD) nevű tervezőprogramot. Akkor nagy volt a hév bennem, hogy alkossak valamit digitális formában is, de valahogy semmi jó nem jutott eszembe és első ránézésre nagyon darabosnak ígérkezett a szerkesztgetés és rakosgatás, a sajnos szerintem nem tökéletesen megoldott szelektálás végképp betett a nagy reményeimnek. 
Aztán történt, hogy rá pár nappal építeni akartam idehaza, vonatot persze, mi mást. De nem a megszokott készleteket akartam elővenni, valami új kívánkozott már. Számbavettem a meglévő elemeimet, amiket erre az elképzelésre szántam, és szomorúan konstatáltam, hogy nehézkesen fogom ezt a tervemet megoldani, mert max. egy fél gőzösre futja, a többi elem beszerzése meg jelenleg elég sok időmbe (és pénzembe) kerülne, ezért nagy valószínűséggel befulladna a projekt.
Így jött a fénysugár kicsit eltompult fejemben, újra klikk az LDD-re és kezdődhet a digitális legózás. A végső lökést az adta, hogy párom szólt, van valami szoftver, ami a tervezőben elkészített tákolmányokat valós fényviszonyok közé varázsolja, egyfajta modellező program, ez az LDD to POV-RAY alkalmazás. Pár képet elnézve összeszedtem az államat és belevágtam. Témaként a Magyar Államvasutak négy mozdonyát, az M62-t, a V43-at, a V46-ot és végül a Taurust választottam. Szándékozom még folytatni a sort, de utólag visszatekintve ennyi billentyűzet-ütögetés és egérmunka után visszatérek a tényleges legóhoz egy időre :-).

V46 LDD építése


V46 POV-RAY "kezelés" után
Az LDD-vel bánni nem bonyolult, elsőre talán annak tűnik, de negyed óra után adja magát az építés, tény viszont, hogy hamar bele lehet csavarodni. Az elemek egymásra rakosgatása és forgatása eleinte nem gond, de ahogy egyre komplexebb lesz az építmény, annál nehezebb a jó megoldásokat kivitelezni. Én ezt úgy próbáltam orvosolni, hogy nagyobb egységekre bontottam a masinákat és a végén illesztettem őket össze.  Így is megszenvedtem velük sokszor. Az egyes fázisokat nem írom le, mert néhol annyi verziót próbálgattam, hogy most már nem emlékszem, hogy melyik lett a megfelelő, nézzétek el nekem. 

V43


A tervezések során próbáltam törekedni arra, hogy használható modellek szülessenek, de kicsit szerettem volna életszerűbb gépeket építeni, arányaikban és megjelenésükben elsősorban az eredetiekhez hasonló kicsinyített modell kialakítása volt a célom úgy, hogy azért egy esetleges tényleges megépítés után is fel lehessen ismerni a legójegyeket és finom túlzásokat, megoldásokat. A megszokott 6 stud szélességet alapból elvetettem, mert a 8 egység szélesség sokkal jobban mutat és robusztusabb, jobb megjelenésű. Valahol olvastam egy elemzést a vágányok és a vonatszélesség kapcsolatáról, ott 12 stud szélességet javasoltak. Ekkora "dög"-öt nem akartam még biteken sem kirakni. A sztenderd 9V vonatmotor került felfüggesztésre minden esetben, így a bemutatott példányok mozgásra képesek. 
M62



Problémát a kinézet és funkcionalitás tekintetében például az M62-es három tengelyes megoldása okozott, itt ugye az egy zsámoly körüli plusz mozgást kellett valahogy megcsinálni, hogy még ki is nézzen normálisan. A Taurus döntött orra sem sikerült első próbára, majd másodikra sem, talán a hatodik verzió környékén kezdett kinézni valahogy. El lehet még szenvedni a, orrkiképzéssel, tetőelemekkel, alvázzal és a kerekekkel, nem is keveset, hogy jól nézzen ki és hozza az elvárt szintet. Még ide kívánkozik, hogy a valóságban néhány dolgot meg lehet oldani, amit a program nem enged.
Taurus
Az elkészült vonatok .lxf fájljait a modellező program megdolgozza és végül kiköpi a képet. Ebben a fázisban jól el lehet szórakozni a beállításokkal, én naivan először azt hittem, hogy 3D-ben generálja meg a bemenő tervezetet, de egy nagy fenét. Az LDD-ben mentett képet számolja át, rendereli a POV-RAY, így kapunk végül egy .png állományt. És még azt nem is mondtam, hogy a legtökéletesebb eredmény érdekében nem árt egy bikaerős számítógép, meg némi idő. A bemutatott fotók például a középszintet képviselik, full HD (1920*1080 pixel) felbontásúak és számos szűrési eljárástól mentesek, így is kb. 20 percbe telt minden egyes "fotó" kiszámítása. Megpróbáltam egy maximális részletességű és komplexitású modellt kiszámoltatni, másfél óra múltán, 37%-os eredménynél és sivító ventilátoroknál megkíméltem a hardvert a további szenvedéstől.








Jó dolog az LDD, de kicsit kockának kell lenni hozzá, mert lássuk be, ez az építgetősdi így messze van a legózástól. Viszont más a célja, ingyen van, folyamatosan frissítik, és ha sikerül általa valakinek összehozni valamit, azt egyből fel lehet tölteni bárhová, akár alkatrészáruházba is, postafordultát követően el lehet kezdeni a valódi összerakást. Csak bírja pénztárcával az ember :-)

A program innen tölthető le.

16 megjegyzés:

  1. Nagyon ötletes, jó lenne látni megépítve. :)

    VálaszTörlés
  2. Hát azt én is megnézném, főleg terepasztalon mutathatnának jól!

    VálaszTörlés
  3. Tetszenek, nagyon ötletesek, tetszik a magyar téma, a Szergej forgóváza meg különösen jó (kérsé, mennyire kompatibilis a sírnivalóan szűk LEGO ívekkel).
    Pár észrevétel, vasútmodellező szemszögből:
    -Annak van valami különösebb oka, hogy a V43 teteje szürke és nem kék?
    -Annak van valami különösebb oka,, hogy a Taurus lila és nem kék?
    És most vasútmodellező kommentelő balra laposkúszásban el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A leo sínek ívei tényleg nagyon szűkek, de mindegyik el tud fordulni velük. Mint írtam, az M62-esnek a felfogatott forgózsámolyára egy segédfelfogatást kellett csinálnom a 3. tengelynek. Elszórakoztam vele, mire jó lett, aztán ráküldtem az ívekre, az LDD meg jelezte, hogy így rendben lesz. Meglehetett volna csinálni másképpen is,ez egy a sok közül verzió.

      - A V43-ast két változatban színeztem, aztán találtam a neten egy fotót egy öszvérről, aminek szürke volt a teteje a megszokott festés mellett. Megtetszett, ez lett a harmadik, szebb így, kontrasztosabb szerintem.

      - A Taurus lila, helyes az észrevétel, eredetileg kék volt LDD-ben, valamiért a POV-ray belilázta az eredetit. Nem tudom miért, néhol azért a közepes beállításoknál és fényeffekteknél hajlamos még furcsaságra a program.

      El ne kússz, építs te is, nem ördöngősség, én csak azért csináltam, hogy megnézzem, hogyan megy. Anno fél éve egy m62-est félig kiraktam, de elfogytak a kockáim. Ezt fejlesztettem itt tovább, ráadásul ha kézben van a mozdony, van, ami jön magától, sokkal könnyebb úgy.

      Törlés
    2. Technikailag tényleg nem, csak nincs egy darab vonatalkatrészem se. H0-ban meg nem olyan könnyű mozdonyt építeni. Na, megint leszedem az LDD-t az istenit, hogy ilyen marhaságokba kezdek fél tízkor :)

      Törlés
  4. Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszenek :-) Hát még ha gurulnának!

      Törlés
  5. Gratula nagy mennyiségben az elképesztő teljesítményhez! LDD-vel egy kb. 10 kockából álló békán és egy csuklókból kialakított körön kívül semmire nem mentem, így részemről két irányból is irigylésre méltó amit összehoztál.

    VálaszTörlés
  6. riszpekt, nagyon dögösek

    VálaszTörlés
  7. Wow! Királyul néznek ki! Szeretném én is minél hamarabb kockákból látni! :)

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm mindenkinek!
    Higgyétek el, én még annyi hibát látok bennük, hogy nekem még közel sem tűnnek teljesen megfelelőnek. Amennyiben összerakásra kerülnének, úgy biztos még változtatnék finoman itt-ott.
    A tervbe vett megépítendő mozdonyokhoz jó alapot nyújtanak. Nohab-ot pl láttam kirakva és LDD-ben is, jók voltak, nekifutok majd én is, meglátjuk mire megyek :-)

    VálaszTörlés
  9. hogy is kérdezzem..
    1. nagyon passzentosak szépek mint az igazi
    2 építőlapot mellékelnétek e?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne haragudj, de ezt megkérdeznéd még egyszer? Nem tudom, mit értesz építőlap alatt, összerakási útmutatóra gondolsz? Az nincsen, ezek digitális formátumban vannak meg, lehet belőle összerakásit csinálni, de az annyira rossz, hogy neki sem futok.

      Törlés
  10. Hello depi!

    Szeretném kérdezni hogy lehet e kérni LXF. fájlokat LDD-hez a megépítéshez. Nagyon tetszenek a terveid. Szívesen megépíteném.

    Üdvözlettel,
    Szabolcs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, ne haragudj kérlek a megkésett válaszért.
      A terveket nem adnám ki, csak ha valamelyik tényleg megépült, ellenőriztem kockánként és kiállja a legós kritériumaimat. Ehhez tartom magam, ne haragudj.

      Törlés
  11. Szia! Nagyon tetszenek a munkáid. Párszor nekiláttam én is a V43-nak, de a gyerek a nyakamban lihegett, hogy Ő is szeretne építeni... egy idő után feladtam.
    Lehetek olyan szemtelen, hogy megkérjelek az LDD fájlok közzé tételére? Szívesen megépíteném őket... Beleférnek a PF dolgok? Köszönöm válaszod!

    VálaszTörlés