4 Végigjátszás: 4559 Cargo Railway (alternatívákkal)

A végigjátszás rovatban szeretnék néhány szett erejéig vonatokkal foglalkozni. A LEGO rengeteg készletet adott ki mind konkrétan vonatként, mind hozzájuk kapcsolható épületként, szerkezetként és kiegészítőként. Ezeken nem mennék végig, mert a kezdeti és második széria (ezek 4,5V, valamint 12V-osak voltak), 9V, RC és Power Functions típushoz tartozó szettek annyira sokoldalúak, hogy azok bemutatása jelen keretek között nem kivitelezhető. Mivel nekem jelenleg 9V, RC és PF szerelvényeim és kiegészítőim vannak, így a jövőben ezek megépítését és a hozzá kapcsolódó véleményemet osztom meg.

Egy kis kitekintés és személyes bejegyzés.
Anno gyerekként a legózás mellett vasútmodelleztem és repülőgépmaketteztem sokat. Idővel és korral kezdenek visszatérni a régi hobbik, de felnőtt fejjel beláttam, hogy a H0 rendszerhez rengeteg pénz, idő és legfőképpen hely kell, ami jelenleg nem áll rendelkezésemre. A makettezés nagyon jó lenne, de a kemikáliák használata lakásunkban nem kivitelezhető, szüleim pincéjébe meg nem tudok minden hétvégén kimenni, így ez is kilőve. Maradt a legó, ismerőseim és még felmenőim is megmosolyogtak a döntésem (döntésünk) hallatán, de valahol mindenki úgy reagált, hogy anno neki is volt,  hogy ő is kapcsolatba került vele és mennyire okos játék. Felnőttként játszani vele lehet vicces, de egyben kíváncsiságot ébresztő is. Tehát belefogtam, a kockázás mellett jött a régi szettek keresése és lassú gyűjtése, kedves párommal egyetemben, gyermekünk nagy örömére. Az utóbbi egy év komolyabb bütykölései alatt rengeteg legógyűjtővel találkoztam, kevésbé fanatikussal és teljesen "kockával". Van a hobbiból gyűjtő (ez lennék én) és átmenettel vannak az egyfajta, a legószenvedélyüket életcélként megélő kollégák, akik nagy hozzáértéssel, félelmetes tudással és naprakészséggel rendelkeznek a területen. Néhányuk olyan tanáccsal és információval látott el, amit itt is köszönök! Nem szabad elfelejteni a netet sem, szörfölgetéseim során olyan vasútoldalakra vetődtem, hogy csak néztem nagyokat, magyar oldalt a témában azonban alig vagy csak bezártat, hébe-hóba üzemelőt találtam. Kár érte, talán majd itt a kockageneráción tudok ezen segíteni.
A vonat téma a LEGO egyik legköltségesebb szériája, az egyes verziók sem évtizedekkel ezelőtt, sem manapság nem tartoznak az olcsó készletek közé. A nem szétdarabolt és teljes készleteknek a használt piacon való előfordulása igazi csemegének számít, észrevehető némi fluktuáció a piacra kerülésekben, de általánosságban elmondható, hogy egy-egy speciálisabb, ritkább készletért komoly árharc alakulhat ki, néha a külső szemlélőnek képtelen végső árat eredményezve. Természetesen a hazai állapotokról kijelenthető, hogy mindent megkapni lehetetlenség, emiatt sokan külföldi oldalakon vadásszák a keresett szetteket, kisebb nagyobb eredményességgel. Sajnos a hazai pénztárcáknak a nyugati árak még érezhetően magasabbak, ugyanakkor nagyon jó üzleteket is lehet kötni, érthetőleg a szállítás és az esetleges pluszköltségekkel is kell számolni ilyenkor. A vasúthoz fontos elemek, a sínek viszont itthon is könnyen beszerezhetők. A kiadott szettekben a teljes pálya miatt rengeteg az íves elem, egyenes alig van, váltót és kereszteződést csak kiegészítőként lehetett venni, és ez mind jelentkezik az árakban. De legalább vannak.

Akkor közelítsük meg a 4559-es szerelvényt kicsit. Gyűjtői körökben személyes tapasztalatom alapján ez a készlet nem örvend nagy elismerésnek, talán a felemás, furcsa jellege miatt,  ugyanis inkább fantáziavonat, mint létező szerelvény. A színe nagyon érdekes, a fekete-sárga kombó a Blacktron szériára emlékeztet, persze nem sárgák az ablakok, üvegek, de ezen kívül szinte tökéletes a hasonlóság, számomra. Egy monorail alternatívába tökéletesen beleillene űr környezetben. Az említett érdeklődés alacsony szintje miatt az ára használtan nem túl vészes, én kb. fél éve vettem egyet 25 000 ft-ért dobozzal, hiánytalanul. Azóta láttam már csak szerelvényt 17 000 ft-ért is, kiegészítésnek jól jöhetett volna.
A szettet a LEGO 1996-ban adta ki, 842 darab elemmel, 7 minifiggel, nagy ezüstös árnyalatú System dobozban, ami felnyitható. Nem tudom, ki hogy van vele, de ez a dobozküllem nekem nem a szívem csücske, véleményem szerint ronda, valahogy olyan érzése van az embernek, mintha egy szerszámkészletet tartana a kezében, egy 6990-es kinézetre kenterbe veri. Ez az időszak a LEGO számára sem éppen a legdícséretesebb, talán nem érdemtelenül. Belül megtalálható a szerelvényen, átjárón, autón kívül magának a 9V rendszernek összes eleme, a motor, az adapter és a vezérlő, a sínek (16 darab íves és 4 darab egyenes), valamint az utóbbi kettő közötti összeköttetést biztosító elektromos kábel. Szomorú, hogy a világító egységet kispórolták a szettből, a helyét viszont megtervezték. Hm!







Forrás

Az alapkészlet

A4-es építési füzet elő, doboz kinyit, essünk neki. Semmi bonyolult lépés, minden világos, a sárga és fekete elemek rajzai szinte lemásznak a lapokról, nagyon könnyen meg lehet építeni a vagonokat (szállítókocsi elnevezés itt találóbb), a "mozdony" maga egy igazi érdekesség, motorvonatként megállná a helyét, de a kinézete nagyon furcsa. Mint egy síneken guruló nyerges vontató (tehát kamion), semmi vasúthatása nincsen. Talán ezért sem kedvelt túlzottan. Maga a szerelvény még jópofa is lehet, gyerekszemmel. Okos és ötletes a 4*4-es postás, pénzes, csomagos és oktános tárolók elhelyezése, azok rögzítése, maguk a szerelvényalapok is rendben vannak (nekem nagyon bejönnek ezek a süllyesztett, nem egy síkban kialakított elemek). Ám a boxok, azok valahogy nem nagyon illenek a képbe. 4 darabot kell összerakni, ablakaikat oldalra ki lehet hajtani, kettő személyszállításra alkalmas fülke (most őszintén, ki az, aki látott már ilyet?) és kettő, szerintem hálófülkének szánt egység. Háááát, elég konzervérzés lehet ott aludni :-) Ötletet várok, mi egyéb lehet??
A rakodó autó egész aranyos, az arányai kicsit furcsák nekem (talán a 3 tengely teszi, biztos fémpénzt is szállít), de funkcionálisan rendben van, ahogy az átkelő is, a kis sorompók rugósak, ötletes, amúgy semmi extra, sajnos ez elmondható az egész készletről némi túlzással. Viszont a 7 minifig nagyon pozitív, 2 utashölgy, egy oktános szaki, egy vagyonőr, egy vasúti alkalmazott, egy arra járkáló gyanús gyalogos (fekete napszemüveg, ccc) és az elmaradhatatlan masiniszta. Jó színek, kellő darabszám.









Alternatívák

Sajnos a dobozon és építési útmutatóban szereplő B-variációk furcsa mód alig lelhetők fel az interneten. Végigjátszások vannak bőven, sok jó fotóval és leírással, de az egyéb verziókkal nem nagyon foglalkoznak a szerzők, pedig megépítésük nemcsak élvezetes és a kreativitást is igénybe vevő időtöltés, hanem néha olyan eredménnyel zárul, amely az eredeti szettnél is magasabb értékkel bír. A 4559-es esetében utóbbi megállapítás szerintem indokolt.
A doboz hátoldalán és a leírás végén szereplő három modell habár az eredeti kockák felét, kétharmadát tartalmazza beépítve, ennek ellenére véleményem szerint sokkal életszerűbb, játszhatóbb és jópofább megvalósítások ezek. Megépíteni magukat a kocsikat, állomásokat nem nehéz, alaposan meg kell nézni a képeket, és mivel itt nem beszélhetünk "hivatalos" építésről, így a hiba, eltérés mindig adott, de úgy hiszem, ha valaki törekszik az ábrák alapján legpontosabban reprodukálni az adott szerelvényt, az egy kis leleményességgel sikerülni fog.
A 3 alternatíva közül kettő tehervonat, a harmadik egy furcsa hibrid, régi gőzös által mozgatott modern, boxos utasszállító. 

Közelebbről az egyes kötött pályásokról.
Először a leírásban elsőként szereplő variációt építettem meg, ez egy sárga motorvonat által vontatott egy kocsiból álló sínszedő-rendező szerelvény. Maga a motoros egység nagyon jó kialakítású, a nyergére ráültethető a darus egység, amely emeli és pakolja a síneket. Ezt át lehet tenni a teherkocsira is, ilyenkor magáról az alapról tudja leszedni-feltenni az egyes szakaszokat. Jó elgondolás a mobilitása, ugyanis rajta kívül még 3 felpakolható egységet lehet megépíteni, 2 személyszállító kabint és egy posta-csomagszállítót. Előbbi létjogosultsága kérdéses, de ennél nagyobb gond az elképzeléssel nincsen. Benzinkutat és egy kisegítő-rakodó autót lehet még kirakni, mást a kép nem tartalmaz.










Másodikként a lokomotívot építettem meg. Na itt volt némi fejtörés, maga a gőzös nem akart összeállni, többszöri nekifutásra kényszerültem, mert az elképzelt elemek "nem adták" ki a masinát. Eztán taktikát váltottam, összeraktam a peront, a kocsikat és minden egyebet, aztán a megmaradt elemek fölött elkezdtem agyalni, mert mind a mozdony elejénél, mind a hátuljánál vannak trükkös részek, a képek elég csalafinták, nem egyszer tíz centiről kuksoltam a képeket, hogy ezt meg hogy a fenébe?? Aztán egy árnyék, egy furcsa fényjáték végre villanyt gyújtott a sötét fejemben, ennek folyományaként negyedik nekifutásra végre összejött a lok. A masiniszta munkaállomásán sokat dolgoztam, a készített fotókon legnagyobb bánatomra szinte semmi nem látszik. Amúgy remélem, tetszik az eredmény mindenkinek, szerintem nagyon jó kis elgondolás.












És az elmaradhatatlan videó!



Az utolsó szerelvény egy dízelmozdony egy darab teherkocsival, állomással (büféreggelivel és koktélokkal), egy teherautóval, két kabinnal és egy házzal. Nevetni fogtok, minden ment, ahogy azt elképzeltem, megépült a mozdony (itt még a motorteret én jobban részleteztem volna), megépült a peronos-büféállomás (itt kicsit eltértem a képtől, ha valaki kitalálja, nyugodtan kommentelje!), a rakodó rámpa (sorompóval és lámpával), a pakolós kisegítő autó, a két box, aztán jött a ház. Azt hittem megőrülök, negyed órán keresztül lestem a doboz hátulján a fotót, hogy ez miként van megépítve. Kicsit 3d-ben elvesztem az alsó szinten, aztán kiderült, hogy a térhatást és furcsán álló bütyköket egy párkány adta. Ahh, de mire rájöttem! Egy kis változtatást eszközöltem azért, ugyanis a vonatba már beépített elemet kellet volna kiszednem a ház sárga oldalfalához, kerítéséhez, de már annyira elültem a lábamat, hogy minden maradt eredetiben, komoly agyérgörcs határán lebegtem már :-)










Értékelés

Ötlet: 2/5
Vonat, ez pozitívum, mozog, szintén, amúgy egy furcsa készlet, kinézetével és megoldásaival. Van egy két jó pont (színkombináció, lehetőségek), de ez kevés.

Kockák és doboz: 3,5/5
Sok elem, sok ablak és két vonatalap, egyébiránt a 9V rendszeren kívül semmi plusz, ha a pénzeket, leveleket, és dobozaikat nem számítjuk. Az pozitív, hogy a 16 ívelt sín mellé befért 4 egyenes is. A doboz kinézete, háát, nem az igazi, de a felnyithatóság és csomagbelső felhúzza.

Minifigek: 5/5
7 darab, kellő mennyiség, több is az átlagnál. Itt nincsen hiba.

Alternatívák: 4,5/5
Nagyon ötletes modellek, egytől egyig, mondanám azt is, hogy az alapkészletnél mindegyik jobb, főleg, ha még azt is hozzáteszem, hogy van olyan verzió, amely az eredeti kockáinak kicsit több, mint a feléből jött ki. Visszanyalt a só :-D
Viszont élményben és építésben, mindenben nagyobb örömömet leltem bennük, egy két érdekes megoldástól eltekintve (ezek sajnos az alapkészlet hozományai) nagyon jó verziók.

Élmény: 3,5/5
Az eredeti készlet bizony kellően lehúzza a pontszámot, sajnos. Az építése nem egy katarzis, a játék vele egy kicsit feledteti ezt. Az alternatívák viszont javítanak a helyzeten, őket simán oda lehet tenni egy terepasztal szerelvényei  közé, nagyon mutatósak lennének. A vezérlővel való irányítás teljesen jó, számomra ez a rendszer a legkedveltebb a modularitása és viszonylagos modellsége következtében. Ismerve a többi 9V-os vasút szett majd mindegyikét, sajnos a 4559-ről elmondható, hogy talán az egyik leggyengébb kiadás.


Összesítés: 18,5/25
A szett hatalmas előnye, hogy 9V-os, így az RC és PF rendszerek elemcserélgetős manővereit nem kell eljátszani naponta, de ez még kevés a jó szerepléshez. Az építése nem egy kihívás, néhány ötletes megoldástól eltekintve és a B-variációk pozitív hatásától eltekintve a szett nem a vonatosok kedvence. Jogosan, viszont ebből következő pozitívuma, hogy az egyik legolcsóbb 9V szett a piacon, és ez valamennyire kompenzálja hiányosságait. Kicsit hasonlít megítélésre a 4560/4561-es készletre, erről majd később.

4 megjegyzés:

  1. Remek végigjátszás, örülök hogy idetaláltam, így sikerült a készletnek bejutnia a kevés vállalható 90-es évekbeli készlet közé. Szerintem a vonat ötletes, a rakomány nagyon tetszik. Gyerekszemmel óriási lehetőségek lehetnek benne. (Jut eszembe, látom hogy az utód a végén a dízelre mozdult rá, ilyenkor amíg te próbálkozol kirakni az alternatív modellt, ő legózgat magában, vagy próbálkozik segíteni? Nekünk is szokott hasonló lenni, de nekem a küzdelmet a korlátozott kockaszámból való építkezés adja.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A vonatépítés a férjem asztala, de sikerült a gyereket is "megmérgezni" :)) A korosztályának megfelelő legó (Primo, Duplo) lényegében hidegen hagyja, úgyhogy ő már csak a felnőtt legóval hajlandó játszani. 2 megoldás van: vagy építünk neki gyorsan egy pl. klasszikus 4 bütykös járgányt, hogy azzal eltereljük a figyelmét, vagy akkor építünk, amikor alszik, illetve bölcsiben van. Amúgy nagyon kíváncsi, és ami megépül, azt egyből kezdi lebontani, átépíteni, szóval nem egyszerű :))

      Törlés
  2. Zseniális. A végigjátszás is (az alternatívák közül a gőzös egy csoda!) meg a készlet is. Nekem nagyon tetszik, bár valószínűleg soha nem lesz vonatos készletem, mert túl nagy helyet foglal.

    Egyébként pont a Blacktron (és SuperCar) színséma miatt kellene nekem ez a készlet. Épp van egy a Vaterán kicsit leharcolt dobozzal, útmutatóval, de sajnos hiányosan és cserésen. Ami pedig nem túl jó 25e (villámáron 30) ezer Ft-ért. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a készlet nem egy tökéletes darab, de van benne valami megkapó. Ráadásul előbbi miatt nincsen túlárazva, de mivel vonat, ezért magasabb az ára, mint egy sztenderd készletnek. Sajnos a vasutas legók mindig drágábbak az átlagnál, nagy a kereslet, nincsen mese.

      Törlés